Astronomii din Chile au anuntat miercuri ca au vazut, in premiera, o gaura neagra supermasiva pregatindu-se sa inghita nori de gaze intergalactice reci, transmite AFP. Gaura neagra este situata in centrul unei galaxii aflate la un miliard de ani lumina de Pamant.

Redare artistica: Gaura neagra, hranindu-se cu gaze intergalactice reciFoto: NRAO/AUI/NSF; Dana Berry / SkyWorks; ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)

Echipa internationala de astronomi a folost puternicului radiotelescop ALMA, plasat pe platoul arid Atacama din Chile, pentru a vedea festinul gaurii negre cu o masa de circa 300 de milioane de ori mai mare decat a Soarelui.

Norii, formati mai ales din monoxid de carbon, se afla la "doar" 300 de ani lumina de gaura neagra, "deci, in esenta, sunt pe cale sa fie devorati, in termeni astronomici" a explicat Observatorul Austral European intr-o declaratie de presa.

Rezultatele muncii astronomilor internationali de la Observatorul din Chile au fost publicate in revista de specialitate Nature.

"Nu este o surpriza totala, insa acum avem dovada" ca gaurile negre sunt alimentate de norii de gaze moleculare reci, a explicat pentru AFP astronomul Francoise Combes de la Observatorul din Paris, care a participat la studiu.

Redare artistica: Gaura neagra, hranindu-se cu gaze intergalactice reci Foto: NRAO/AUI/NSF; Dana Berry / SkyWorks; ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)

In centrul norului de gaze, "exista adesea o galaxie monstruoasa, care inghite tot ce o inconjoara. Adaposteste o gaura neagra supermasiva, adesea foarte activa, care emite in masa jeturi de materie ionizata, puternic emitator de unde radio", cu precadere milimetrice. Originea acestei activitati intense ramasese misterioasa pana in prezent.

Teoria preferata pana acum sustinea ca gaurile negre se alimenteaza lent cu gaze calde si ionizate.

"Acum am detectat o ploaie de gaze reci, venind de pretutindeni, sub o forma sferica", explica astrofizicianul. "Asta ar putea explica de de miezul gaurii negre este cu adevarat activ". Pe scurt, gaurile negre ar avea "doua moduri de a se hrani", rezuma Michael MacDonald, de la Institutul Kavli de Astrofizica si Cosmologie (SUA): o modalitate lenta si regulata, si alta rapida si de scurta durata.

Reteaua extinsa de antene ALMA a Observatorului Austral European (ESO), care poate observa unde milimetrice, a detectat aceasta ploaie de gaze reci intr-o galaxie eliptica gigant situata in centrul roiului de galaxii Abell 2597.

Gaurile negre au un camp gravitational atat de intens incat nicio radiatie nu poate scapa, ceea ce face imposibila observarea lor directa.

"Am detectat umbra norilor in curs de cadere in gaura negra", a explicat pentru AFP Timothy Davis de la Universitatea din Cardiff (Marea Britanie), coautor al studiului. Aceasta se deplasa cu o viteza de 1,3 milioane de kilometri pe ora.

"Nu stim daca exista o parte din aceasta masa de gaze reci care va cadea pana la urma in gaura neagra", observa Megan Urry, de la Universitatea Yale (SUA).

"Este probabil ca aceste gaze moleculare vor alimenta, de asemenea, formarea stelelor. Aceste gaze reci vor hrani galaxia in acelasi timp cu gaura neagra", a subliniat Combes.

Imagine compusa: In fata, norul de galaxii Abell 2597. Imaginea de fundal, realizata de Telescopul Hubble B. Saxton (NRAO/AUI/NSF); G. Tremblay et al.; NASA/ESA Hubble; ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)