Este ‘Oumuamua o pânză solară extraterestă? Argumentele aduse de doi cercetători de la Harvard privind obiectul care a trecut prin sistemul nostru solar

Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 15:37 Science - Spatiul

Oumuamua
​Pe 19 octombrie 2017, Telescopul de Supraveghere panoramică și Sistemul de Răspuns Rapid 1 (Pan-STARRS-1) din Hawaii au anunțat o premieră pentru omenire: detectarea unui asteroid interstelar: 1I/2017 U1, cunoscut și drept ‘Oumuamua, scriu cunoscutele publicații științifice Universe Today și phys.org

În lunile ce au urmat, au fost realizate mai multe observații care au permis astronomilor să-și facă o idee mai bună despre forma și mărimea sa, între timp reieșind și că are caracteristici atât de cometă, cât și de asteroid. Au apărut și unele speculații provocate de forma sa, unii susținând că obiectul chiar ar putea fi o navă interstelară, fiind monitorizat inclusiv pentru a se vedea dacă emite semnale radio.

Un nou studiu realizat de doi astronomi de la Centrul Harvard-Smithonian pentru Astrofizică (CfA) merge chiar cu un pas mai departe, sugerând că ‘Oumuamua ar putea fi o pânză solară de origine extraterestră.

Studiul, ”Poate presiunea radiației solare să explice extraordinara accelerația a lui ‘Oumuamua”, apărut recent online, a fost realizat de Shmuel Bialy și de Abraham Loeb.

Cei doi nu sunt niște savați oarecare.

Bialy este cercetător postdoctoral la Institutul pentru Teorie și Calcul (ITC) al CfA, iar Loeb este directorul ITC, profesor la Harvard și președinte al comisiei pentru megaproiectul Breakthrough Starshot, ce dorește să dezvolte o navă cu pânză solară care să ajungă în Alfa Centauri.

'Oumuamua a fost observat de Pan-STARRS-1 la 40 de zile după ce trecuse de cel mai apropiat punct de Soare (pe 9 septembrie 2017). La acel moment, era la o distanță de circa 0,25 AU de steaua noastră (un sfert din distanța de la Pâmânt până la Soare), și deja pe cale să părăsească sistemul solar.

În această perioadă, astronomii au observat că pare să aibă o mare densitate (care indică o compoziție metalică sau de rocă) și că se rotește cu rapiditate. Deși nu a dat semne că a emis gaze când trecea aproape de Soare (lucru ce ar fi arătat că este o cometă), o echipă de cercetători a putut obține date spectografice ce indică faptul că 'Oumuamua avea mai multă gheață decât se credea până atunci.

Apoi, când începea să părăsească sistemul nostru solar, telescopul Hubble a realizat câteva imagini cu 'Oumuamua ce au arătat un comportament neașteptat. După ce au examinat imaginile, o altă echipă internațională de cercetători a descoperit că 'Oumuamua și-a crescut velocitatea, în loc să încetinească, așa cum se așteptau.

Cea mai probabilă explicație, au spus ei, era că pierdea material de la suprafață din cauza căldurii solare. Eliberarea de material, similară cu comportamentul unei comete, i-ar fi dat lui 'Oumuamua impulsul necesar pentru a obține creșterea de viteză.

Bialy și Loeb pun însă o întrebare:. Dacă 'Oumuamua a fost o cometă, de ce nu a emis gaze când era în cea mai apropiată poziție de soare? În plus, ei citează un alt studiu, care arată că dacă emisia de gaze ar fi fost responsabilă pentru accelerație, atunci ar fi provocat și o evoluție rapidă a rotației lui 'Oumuamua, lucru ce nu a fost observat.

Pe scurt, Bialy și Loeb iau în considerare posibilitatea ca 'Oumuamua să fie o pânză solară, o formă de navă spațială ce se bazează pe presiunea radiației ca să genereze propulsie, așa cum încearcă proiectul Breakthrough Starshot menționat mai sus. Astfel, această pânză solară ar putea fi trimisă de altă civilizație pentru a cerceta sistemul nostru solar și a căuta forme de viață, scriu sursele citate.

Aproape orice fenomen natural (Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 16:13)

DE:AD:BE:EF:CA:FE [utilizator]

Poate fi explicat usor daca presupunem interventia unei civilizatii extraterestre.

Semnale modulate din spatiu? Little Green Men? Nu. Pulsari.

Semnale LASER din spatiu? Extrateresti? Nu. Eta Carinae.

De fapt spatiul este atat de mare si cam gol. Exact lipsa oricarei dovezi a unei civilizatii extraterestre ar trebui sa ne faca mai responsabili de noi insine intrucat orice raspuns posibil este unul pesimist.

1. Suntem cei mai avansati. Adica ati inteles bine: asa cum suntem noi, toti ceilalti sunt mai rau!

2. Civilizatiile sunt rare si dispar repede.

3. Nu cautam cum trebuie alte civilizatii. Adica suntem tampiti.

4. Suntem cei mai prosti din regiune si nimeni nu vine sa vorbeasca cu noi.

5. Calatoriile interstelare sunt imposibile din cauza distantelor.

Si multe alte variante. Din nefericire orice scenariu, chiar si cel mai optimist, este trist.
    Speculații (Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 16:35)

Shaolin [utilizator]

Și poate sfinxul din Bușteni e tot o creație a extratereștrilor.

De obicei, explicația cea mai simplă e cea adevărată.

Ca acel obiect (ce se deplasează cu viteze mai mici decât cea cea a luminii) să fie creeat de extratereștrii trebuie îndeplinite multe condiții: să existe extratereștrii, să fie inteligenți, să formeze o civilizație, să fie o civilizație sustenabilă, să fie localizați extrem de aproape de noi (raportându-ne la dimensiunile universului), să aibă norocul de a capta un semnal EM de la noi, să aibă resursele și interesul de a trimite sonde de explorare și multe multe altele.

Care e probabilitatea să fie de origine extraterestra? Înmulțiți toate probabilitățile evenimentelor de mai sus.

Și care e probabilitatea ca acel comportament aparent inexplicabil să se datoreze unor factori obscuri ce țin de structura fizică a rocii?
      Mic tratat de xenologie (Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 18:54)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui Shaolin

Pe o scara de la 0 la 1, probabilitatea sa existe extraterestri este 1.
      Orice forma complexa de organizare a materiei sau energiei care se autoreplica este *** extraterestra, unde *** ar putea fi denumita viata.
      Inteligenta, asa cum definim noi in termeni umani, nu este o conditie pentru existenta ***. Vezi albine, furnici etc.
      Defineste civilizatia (daca poti) dar nu in termeni antropomorfici. Aceea definitie in termeni de energie utilizata e sponsorizata de RENEL si confratii sai.
      Defineste "extrem de aproape". Daca un *** are o "durata de functionare" de -sa zicem- 10 milioane de ani, are timp de excursii prin toata Galaxia. Poate fi chiar un "excursionist" innascut, fara o baza planetara.
      Poate nu trimite sonde, poate "el" este insusi sonda.
      Orice afirmatie in legatura si despre extraterestri este contrafactuala, nu putem emite nici macar inferente probabilistice, cu exceptia uneia: ca ei exista.
        De ce ar fi probabilitatea 1? (Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 22:21)

Shaolin [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Doar pentru că sunt multe planete? Să știi că acesta nu este motiv. Sunt multe numere naturale (o infinitate chiar), dar niciunul din acestea nu este egal cu 0,45.

Afirmația conform căreia extratereștrii cu siguranță există este falsă din motive evidente: nu a fost verificată până acum.
          Nu sunt multe planete (Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 23:18)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui Shaolin

Sunt nenumarabile. In universul observabil exista cca 100 de miliarde de galaxii, avand fiecare in medie 100 de miliarde de stele.
          In ipoteza ca universul este infinit, continut intr-un multivers ciclic, deci de durata infinita, "nu exista sa nu existe" macar un pui pricajit de extraterestru.
          O afirmatie probabilistica nu poate fi falsa sau adevarata, intrucat nu poate fi verificata. Nici in sens frecventist, cu atat mai putin in sens Bayesian.
            Pseudo-aberații (Duminică, 4 noiembrie 2018, 11:24)

Shaolin [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Facem tratate pe hotnews. Folosim termeni pe care nu îi stăpânim. Doar așa să părem inteligenți... :)

Când spui că extratereștrii există cu certitudine nu faci o „afirmație probabilistică” (ce o mai fi și aia...). Aștept dovada acelei certitudini.

P.S. Mulțimea planetelor e numărabilă.
              Se auto contrazice (Duminică, 4 noiembrie 2018, 17:56)

DE:AD:BE:EF:CA:FE [utilizator] i-a raspuns lui Shaolin

Nu poti avea un univers observabil (deci limitat) in ipoteza unuia infinit. Dar asta nu conteaza. Prostia e infinita.
                Ai inteles si tu.. (Duminică, 4 noiembrie 2018, 20:06)

Alius [utilizator] i-a raspuns lui DE:AD:BE:EF:CA:FE

.. nimic. Universul observabil e ceea ce poti tu vedea dintr-un infinit. Ce e asa greu? Faptul ca tu observi ceva din Univers nu face Universul sa fie finit. Dar da, prostia e infinita, desi este observabila...
                  Ia zi-mi si mie (Luni, 5 noiembrie 2018, 17:33)

DE:AD:BE:EF:CA:FE [utilizator] i-a raspuns lui Alius

In ce conditii poti avea intr-un univers infinit in timp si spatiu un orizont care sa iti limiteze observatiile?

PS: daca ai avea un univers infinit populat in toate directiile cu galaxii si stele, de ce e intuneric noaptea? Da, intensitatea luminoasa scade cu patratul distantei fata de o sursa insa intr-un unghi solid, daca densitatea de surse este quasi-constanta, numarul de surse observabile creste cu patratul distantei. Deci: de ce noaptea nu e lumina, in plus infinita?

Da, sunt de acord cu prostia. Dar si tu trebuie sa fii de acord cu lipsa de intelegere. Prostia e scuzabila, asa ne nastem cu totii. Cand insa ridici la nivel de arta nestiinta, aia nu mai e prostie, deste ceva mai absolut chiar si decat infinitatea ei.
                    Raspuns: (Marţi, 6 noiembrie 2018, 15:32)

Alius [utilizator] i-a raspuns lui DE:AD:BE:EF:CA:FE

in toate conditiile. Stiinta este singura care limiteaza universul observabil. Cand te uiti pe cer, vezi universul observabil, parte a unui univers infinit.

A, ca in trecut se credea ca universul este finit si ca universul observabil echivala cu intregul univers, asta e alta poveste.

In concluzie, bati campii. Aia cu de ce este intuneric noaptea, e hilara. Vrei sa fie intuneric ziua? Sau poti intreba "de ce este lumina ziua?".

The observable universe is a spherical region of the Universe comprising all matter that can be observed from Earth at the present time, because electromagnetic radiation from these objects has had time to reach Earth since the beginning of the cosmological expansion. There are at least 2 trillion galaxies in the observable universe.[8][9] Assuming the Universe is isotropic, the distance to the edge of the observable universe is roughly the same in every direction. That is, the observable universe has a spherical volume (a ball) centered on the observer. Every location in the Universe has its own observable universe, which may or may not overlap with the one centered on Earth."
          Completare (Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 23:56)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui Shaolin

Multimea numerelor naturale este numarabil infinita.
          (Si bineinteles, nu contine nici-un numar ne-natural.
          Dar acest pseudo-argument nu demonstreaza nimic)
          Multimea planetelor formeaza o clasa echivalenta. Dar nu exista o corespondenta 1:1 intre multimea planetelor si ale entitatilor extraterestre, intrucat pe o planeta pot lua nastere mai multe specii diferite de extraterestri. Pe de alta parte nu scrie nicaieri ca numai planetele pot fi la originea vietii-in toate formele ei imaginabile sau inimaginabile.
            Dacă tot vorbim de pseudo-argumente (Duminică, 4 noiembrie 2018, 1:03)

Shaolin [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Mulțimea planetelor formează o clasă echivalentă cu ce? Poate vrei să spui o clasă de echivalență. Pe care mulțime? Și prin care relație? Folosim termeni diverși doar pentru că sună frumos?

Numerele reale conțin numerele naturale. Una nu e numărabilă; alta e. Și ce dacă e sau nu numărabilă?

Doar că ai o mulțime de selecții (chiar una foarte mare: infinită!), nu înseamnă că în ea se află și selecția pe care o dorești tu. Acesta era argumentul. E posibil ca inteligența să fie extrem (extrem!) de rară în univers: atât de uluitor de rară încât ea este unică în ciuda faptului că universul este enorm (poate chiar infinit). E posibil. Nu e cert. Habar nu am. Nimeni nu are. Nici tu.

Nimic nu e cert când faci speculații. Încă aștept (pseudo)argumentul conform căruia, cu certitudine extratereștrii există.
        Problema este (Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 22:48)

DE:AD:BE:EF:CA:FE [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Ca viata tinde sa apara si sa se dezvolte in conditii care nu variaza foarte mult sau foarte rapid sau, odata ce variaza, variatia se estompeaza pentru a lasa loc adaptarii. Ori aceste conditii sunt greu de atins un Univers. De fapt, pentru ca viata sa apara si sa se dezvolte, zona respectiva trebuie sa fie "plicticoasa", adica o zona unde nu se intampla mai nimic esential: o stea banala, constanta, fara eruptii, o planeta cu atmosfera constanta, nici prea calda nici prea rece, etc. Ori ce am descoperit pana acum? Foarte, FOARTE putine locuri de acest gen. Pana si o stea mica rosie de clasa M pitica rosie ca Proxima este violenta.
      Ai sa razi (Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 19:56)

imi_pasa_de_romania [utilizator] i-a raspuns lui Shaolin

Dar exista specualtii ca piramidele din Giza nu-s facute de egipteni :)
      Si incep sa se adevereasca bazat pe ultimele teste.
        Nu rid (Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 20:25)

amicugri [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

Toata lumea stie ca nu-s facute de egipteni, am vazut si filmul. Sint facute de Goa'uld.
        Uahahaha.
        Teste grilă? (Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 22:08)

Shaolin [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

Cunosc „teoriile” acelea. Nu e de râs. E de plâns.

Nici măcar nu intră în categoria speculațiilor. Poate în categoria poveștilor SF.
          Extrapolez (Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 22:52)

DE:AD:BE:EF:CA:FE [utilizator] i-a raspuns lui Shaolin

Intra in categoria cosmarurilor doamnei Dancila. Doamna Dancila este speriata de existenta unei civilizatii superioare. Motivul? Simplu: daca va fi trimisa in delegatie oficiala nu stie daca sa spuna "superioara", "mai superioara" sau "foarte superioara" sau daca sa i se adreseze reprezentantului cu "excelenta", "alteta", "majestate" sau pur si simplu cu "sfintia voastra". In mod cert insa capitala este sigura: "Pristina".
        Asteptam (Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 22:49)

DE:AD:BE:EF:CA:FE [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

Testele si cu ceva referinte solide, Nature, nu prestigioasa revista de calarit Horse and Hound de la Corlatele.
        Auzi, iti dau o sugestie (Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 22:55)

DE:AD:BE:EF:CA:FE [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

Daca mergi in Israel, la un restaurant sa spui asta si sa spui ca testele arata cum ca s-ar putea sa fie facute de evrei. Nota de plata tot o vei plati insa vei avea promisiunea ca poate urmatoarea masa la acel restaurant va fi din partea casei. ;)
    s-au (Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 17:31)

nahir [utilizator]

speriat de dragnea și au rupt-o la fugă, dar ce să priceapă și americanii aștia.
    Shmuel & Abraham Show. (Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 17:38)

Thriller [utilizator]

Oumuamua ar putea fi trimisă de altă civilizație pentru a cerceta sistemul nostru solar și a căuta forme de viață. Ne-a gasit pe noi si a trecut mai departe. Poate gaseste ceva mai bun in alte galaxii...
      O completare (Sâmbătă, 3 noiembrie 2018, 22:53)

DE:AD:BE:EF:CA:FE [utilizator] i-a raspuns lui Thriller

Forme de viata inteligenta. Forme de viata sunt. Cainele meu e viu si de asemenea este Udrea. Ce relatie e intre ei? Nu stiu. Nici Oumuamua nu stie.
        Amandoua exemplele date de tine .. (Duminică, 4 noiembrie 2018, 20:21)

Alius [utilizator] i-a raspuns lui DE:AD:BE:EF:CA:FE

...sunt de forme de viata inteligente. A, ca tu consideri ca ai un caine care nu este inteligent, asta e alta poveste. Dar pentru tine, sa stii ca animalele, pasarile etc.. sunt forme de viata inteligente.

Revin totusi la concluzia ta: prostia este infinita.
    cate pareri (Duminică, 4 noiembrie 2018, 7:36)

toxx [utilizator]

de cunoscatori pe aici, meteahna romaneasca, priceperea la toate. Doar in Milky Way sunt peste 100 de miliarde planete. Ce vezi noaptea pe cer sunt doar 5% din ele. Toate planetele si sorii care-s la mai mare distanta de 300 ani lumina (90 parseci) fata de soarele nostru sunt greu de verificat. (informatii din wiki). Noi suntem o planeta din 100 de miliarde, ce va face sa credeti ca nu exista cel putin una asemanatoare ? Ce va face sa credeti ca daca ar exista extraterestri ar trebui sa fie identici cu oamenii ,sa aiba nevoie de oxigen si apa ? Ati vazut tardigradul, viermele care rezista si in spatiu ?

Sunt multe intrebari fara raspuns, dar logica elementara duce in alta parte (nu ce spune popa Duminica prin sate). Nu vom afla mai nimic nici macar despre galaxia noastra pana nu vom inventa calatoria interplanetara de mare viteza, chestie care probabil o sa mai dureze 100 de ani.

Pana atunci, stay calm si fiti siguri ca sunteti unici in univers. ha ha ha
      Dar cel mai priceput este (Duminică, 4 noiembrie 2018, 11:26)

Shaolin [utilizator] i-a raspuns lui toxx

toxx care ne dă asigurări că nu suntem singuri în univers.
      Atata timp ... (Duminică, 4 noiembrie 2018, 20:30)

Alius [utilizator] i-a raspuns lui toxx

..cat nu exista contact intre "noi" si alte forme de viata, putem spune linistiti ca suntem singuri in Univers. Ca pot exsita alte forme de viata extraterestra pe alte planete pe care nu ke vom intani niciodata.. se poate si asta inseamna... tot ca suntem singuri in Univers.

Ce-o sa fie peste 100 de ani.. daca o sa mai fie ceva peste 100 de ani.. vom vedea.

Si nu, nu am fost atat de norocosi ca tine sa vedem viermele cu pricina. Si, pe viitor, o sa lasam acesti viermi sa contacteze alte civilizatii extraterestre, la fel de inteligente.
        e simplu (Luni, 5 noiembrie 2018, 10:16)

toxx [utilizator] i-a raspuns lui Alius

o va ajut eu, daca nu sunteti in stare:

btw, e in engleza.

Fix la raspunsul asta ma asteptam, "ce-o sa fie peste 100 de ani". inca o confirmare ca romanii sunt prea limitati sa gandeasca pe termen lung.

Hai sa ne concentram pe ce mancam azi, nu ?
    Sincer, (Duminică, 4 noiembrie 2018, 17:00)

UpNext [utilizator]

avand in vedere infinitatea reala a Universului, este absolut exclus ca sa nu mai existe forme de viata pe alte corpuri ceresti din acest Univers. Ideea ca doar pe Terra exista viata este in cel mai bun caz infantila.

Da, este cel mai probabil ca nivelurile de dezvoltare a bios-ului in Univers sa fie extrem, inimaginabil de diferita. Avem dovada pe Terra, unde exista o varietate impresionanta de forme ale viului, in toate mediile, inclusiv in cele mai ostile. Ori daca numai pe acest "atom " din Univers exista imensitatea diversitatii de fiinte pe care o stim, cum putem sa respingem evidenta existentei unei megadiversitati de forme vii, pe coordonate de diversitate si evolutie incomparabil mai ample decat pe Terra? Doar pentru ca, in micimea noastra locala, inca nu le-am intalnit???
      Infinitatea reala? (Duminică, 4 noiembrie 2018, 17:58)

DE:AD:BE:EF:CA:FE [utilizator] i-a raspuns lui UpNext

Dar care sunt celelalte infinitati? Imaginara? Ireala?

Bah, ce carti ati fumat? Ca de citit nu poate incapea vorba...
      stai (Luni, 5 noiembrie 2018, 10:20)

toxx [utilizator] i-a raspuns lui UpNext

linistit, ca au grija expertii in divinitate si logica inversa gandirii normale la cap sa-ti dea minusuri si sa-ti spuna ca , avand in vedere infnitatea universului, chiar daca ar mai fi vreo civilizatie tot singuri vom fi in univers (? logica de lemn ?), doar pt ca nu vom putea calatori spre ei sau ei spre noi. LOL

pana una alta sunt ocupati sa-si umple cosurile cu carne de mici, vine Craciunul doar.

fix asta le-am spus si eu, fara sa extind argumentatia la restul de galaxii apropiate, SI alea cu miliarde de planete, dar n-ai cu cine sa discuti pe aici despre subiecte atat de complexe.