​VIDEO Cine este tânăra cercetătoare care a creat algoritmii cu ajutorul cărora a fost obținută prima imagine a unei găuri negre

Joi, 11 aprilie 2019, 13:22 Science - Spatiul

Katie Bouman
Foto: Facebook
​Prima imagine a unei găuri negre reprezintă un moment de referință pentru știință, mai ales fiindcă a fost nevoie de opt radiotelescoape sincronizate perfect și de o colaborare excelentă între oamenii de știință din toată lumea. Imaginea mult-așteptată nu ar fi putut fi obținută fără contribuția lui Katie Bouman care acum are 29 de ani și care în 2016 a contribuit la crearea unor algoritmi ce au permis obținerea acestei imagini cu gaura neagră situată la 54 de milioane de ani lumină de Terra. Amănunt interesant, întreg proiectul EHT a costat 40 milioane euro până acum, sumă mică față de alte proiecte care nu au avut așa impact mare.

Gaura neagră din galaxia M87 are un diametru de aproximativ 40 miliarde de km și o masă de trei milioane de ori mai mare decât a Terrei. Interesant este că, deși au fost cercetate două găuri negre, cea din M87 și cea din centrul galaxiei noastre, Sagittarius A, imaginea provine de la cea mai îndepărtată. Mai exact, gaura neagră din M87 este de 1.500 de ori mai mare decât cea din galaxia noastră, dar și de 2.000 de ori mai îndepărtată.

Se poate vedea un cerc negru înconjurat de un inel strălucitor ”de foc”, iar partea de jos este mai strălucitoare, imaginea fiind comparată de unii jurnaliști cu un ”zâmbet din cosmos”, dar unul dintre cercetătorii principali a asemuit gaura cu ”porțile iadului”. iar alți cercetători au numit-o ”monstru”, pentru dimensiunile ei.

Imaginea prezentată nu este o simplă poză, sau o fotografie în stilul celor captate cu celebrul telescop Hubble, ci este rodul unei metode numită interferometrie și a unei colaborări dintre opt radiotelescoape situate în locuri izolate din lume, precum Polul Sud sau deșertul Atacama.

EHT folosește tehnica numită interferometrie, prin care astronomi de la observatoare din diverse colțuri ale lumii observă simultan același obiect și apoi datele sunt combinate și colectate pe un supercomputer. Analiza datelor a durat aproape doi ani și imaginea de acum este combinată din observațiile tuturor radiotelescoapelor.

Dar până aici a fost un drum lung și la algoritmii care au permis obținerea acestei imagini speciale a contribuit și Katie Bouman care acum are 29 de ani, iar în 2016 a avut un rol crucial în dezvoltarea algoritmilor care au dus la combinarea cu succes a datelor colectate de cele opt radiotelescoape.

”Încercăm să obținem imaginea a ceva ce este foarte foarte mic pe cer. Este ca și când ai încerca să fotografiezi o portocală pe suprafața lunii”, spunea Katie Bouman, cea care a denumit algoritmul CHIRP (Continuous High-resolution Image Reconstruction using Patch priors.

CHIRP a fost dezvoltat în 2016 de cercetători de la trei instituții: Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory și Haystack Observatory de la MIT plus Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Proiectul își propunea să ”transforme întreaga planetă într-un uriaș radiotelescop”. Sună pompos, însă chiar așa este, fiindcă semnalele astronomice ajung pe diferite frecvențe la radiotelescoape și oamenii de știință au trebuit să găsească o soluție, astfel încât calculele să aibă acuratețe și să poată fi extrase informații vizuale.

Bouman a găsit o soluție viabilă pentru problemă: ”Dacă sunt multiplicate măsurătorile de la trei telescoape, întârzierile cauzate de ”zgomotul” atmosferic se anulează reciproc. Asta înseamnă că pentru fiecare nouă măsurătoare este nevoie de date de la trei radiotelescoape, nu doar de la două, iar creșterea preciziei compensează pierderea unor informații”

Echipa în care a lucrat Bouman a luat datele ”disparate” și ”perturbate de zgomot de imagine” culese de cele opt radiotelescoape și a încercat să creeze o imagine, iar Bouman s-a ocupat de verificarea imaginilor și de parametrii de imaging.

”Am dezvoltat moduri de a genera date sintetice, am folosit diverși algoritmi și am testat ”în orb” pentru a vedea dacă putem recupera o imagine”, a spus Bouman, citată de CNN. ”Nu am vrut să dezvoltăm doar un algoritm, ci diferiți algoritmi care să conțină variate presupoziții. Dacă toate duc la aceeași structură generală, atunci căpătăm tot mai multă încredere”.

De precizat că datele de la radiotelescoape au fost procesate de patru echipe independente, cu diverși algoritmi pe care i-au testat față de diverse modele. La final, imaginile obținute de fiecare dintre cele patru echipe erau aproape identice, dovadă că observațiile au fost corect interpretate.

Surse: CNN, National Geographic, TechCrunch, BBC

Asa arata progresul! (Joi, 11 aprilie 2019, 14:08)

Habermas [utilizator]

Si ce face cu multa munca.
      Progresul se naște din greșeli (Joi, 11 aprilie 2019, 16:08)

Con_stan_tin [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

care pot fi și întâmplătoare. Progresul poate fi obținut și prin munca și prin furt, ba chiar prin furt șansele de a greși sunt mai mari. Fără greșeală nu există progres, deja ai lucrul perfect.
        Comentariu sters de utilizator (Vineri, 12 aprilie 2019, 9:18)

[anonim] i-a raspuns lui Con_stan_tin

Și hotia duce la progres, (Vineri, 12 aprilie 2019, 10:57)

Con_stan_tin [utilizator] i-a raspuns lui

munca nu deține monopolul. Utilizarea focului de către om a apărut în urma unui furt.
    Very good speaker too! (Joi, 11 aprilie 2019, 14:15)

Habermas [utilizator]

Beside being very smart and sweet.
      Vad ca doi (in acest moment) nu sunt de acord (Joi, 11 aprilie 2019, 17:07)

Habermas [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

ca este un bun speaker. Chiar asa, nu sunteti de acord, sau ati dat minus la misto? Nu ma deranjeaza ca nu sunteti de acord, dar sunt mirat.
    Masa gresita (Joi, 11 aprilie 2019, 14:19)

ibag [utilizator]

Masa de trei milioane de ori mai mare decât a Terrei este cea a gaurii negre din galaxia noastra. Gaura neagra din M87 are o masa de ~5 miliarde de ori mai mare decat a soarelui.
    Deci ati gresit doar cu cateva ordine de marime....
      errare humanum est (Joi, 11 aprilie 2019, 16:26)

James Bond [utilizator] i-a raspuns lui ibag

Ai gresit si tu :)))
      Masa gaurii negre supermasive din centrul galaxiei noastre Calea Lactee este de aproximativ 4 milioane de ori mai mare decat masa Soarelui (nu a Terrei).
        Asta insemana ca (Vineri, 12 aprilie 2019, 13:07)

Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui James Bond

Gaura M87 este de (5 miliarde / 4 milioane)=1250 ori mai mare !
        decat Gaura Mare a Galaxiei Lactee.
        Asta arata ca Galaxia Lactee este mult mai mica decat Galaxia M87 care este o Galaxia mult mai mare si eliptica si nu spiralata ca Lactee.
        Foarte probabil M87 este si o galaxie mai batrana ca Lactea si compusa probabil din fuziunea a mai multor galaxii. De aia are o Gaura asa de mare.
        Cea mai apropiata Gaura Neagra de Pamant este la 3000 de ani lumina si are masa a vreo 11 Sori. Practic o Gaura Mica si nesemnificativa.
        Numai buna pentru o nava spatiala de a agauri-negriza pe ea.

Soarele nu va ajunge Gaura Neagra. Ii lipseste 40% de masa.
        Nu va ajunge nici Stea Neutronica. Va ramane o Pitica Neagra.

Gaura neagra super-super-masiva milioane-miliarde mase solare

Gaură neagră supermasivă Raza Evnimente
        105-1010 Mase Solare 0.001–400 UA
        Gaură neagră cu masă intermediară
        103 MSoare 103 m- ≈ Raza Pământ
        Gaură neagră stelară 10 MSoare 30 km

Gaură neagră micro până la Masa Luna până la 0,1 mm
      Atentie ca M87 nu e (Vineri, 12 aprilie 2019, 2:35)

Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui ibag

in Galaxia Caii Lactee !
      M87 este la 57 milioane de ani lumina si o Gaura Neagra mult mai masiva, dar are avantajul ca nu se afla obturata de gramada de stele care blocheaza imaginea spre Gaura din Centrul Caii Lactee.
      Calea Lactee are un diametru de vreo 200.000 de ani lumina.
      M87 este astfel la o distanta de 285 de ori mai mare decat Diametrul Caii Lactee.
      Sau la o distanta de 2200 ori mai mare fata de Pamant in comparatia cu Gaura Neagra din Centrul Caii Lactee ( 25.000 ani lumina de Pamant) .
    Studenti la doctorat din Romania si oriunde, (Joi, 11 aprilie 2019, 14:28)

Habermas [utilizator]

priviti la aceasta tanara, munca sa, echipa sa, contextul sau, si cum prezinta. Desi aici este doar o scurta ilustrare a partii tehnice, asa arata o prezentare eficienta si asa arata (daca vedeti bine cu ochii mintii) o munca enorma din spatele lui doctorat veritabil. Indiferent de subiect, si nici sa nu va faceti iluzii ca la ea la universitate totul a fost lapte si miere. Nu exista doctorat fara dificultati si crize.

PS. Vlad Barza, excelent! Superba alegerea si prezentarea acestei descoperiri, si a oamenilor si muncii din spatele ei, pentru publicul larg.
    Cercetatorii romani (Joi, 11 aprilie 2019, 14:30)

Frank777 [utilizator]

vin la servici ca sa plece.Academicienii se plictisesc si se barfesc si se dusmanesc pe colivele asezate asupra oricarui progres stiintific de orice natura.Romania nu a mai produs nimic remacabil - macar o idee geniala in orice domeniu - .Macar faptul ca stai 8 ore pe un salariu si sa itzi nasca mintea o idee cu privire la ceva. Ei cercetatorii si academicienii se ascund sub replica finantare , nu avem finantare. Finantarea nu ajuta la generarea de idei dar ideile bune genereaza finantari. Problema este ca ei vor finantari ca sa gandeasca. La urmatoarea coliva.
    Citind printre randuri, (Joi, 11 aprilie 2019, 14:57)

JustinHS [utilizator]

ne putem da seama ca au gasit o femeie in echipa de cercetatori, si acum o promoveaza intens in numele "feminismului". Asta inseamna jurnalism de manipulare a maselor, iar ai nostri iau ca prostii ce apare in alte parti.
      ... (Joi, 11 aprilie 2019, 16:14)

tirolez [utilizator] i-a raspuns lui JustinHS

Se putea sa nu apara un misogin de serviciu? De obicei sunt revarsa la articolele despre Simona Halep si WTA, dar cum pana la Fedcup mai e vreo saptamana, ce sa faca si ei...
        Nu este neaparat misoginism. (Joi, 11 aprilie 2019, 18:55)

Habermas [utilizator] i-a raspuns lui tirolez

Este poate un substrat de revolta la anumite tendinte de feminism doctrinar prostesc (la fel de prostesc ca misoginismul) pe care tendinte le vad si eu pe alocuri, si pe care l-a suspectat-estimat ca fiind si aici.

Eu insumi la o conferinta stiintifica am iesit din sala la una din prezentarile in plen pentru ca era o feminista dusa cu pluta care se dezlantuise in delir acolo (foarte neinspirata decizie a organizatorilor fuse aia, vorba olteanului). Si nu am fost singurul. Au fost mai multi, si pe hol ne uitam unii la altii "What that hell was that, she's mad or what?!"
          Comentariu sters de utilizator (Vineri, 12 aprilie 2019, 9:21)

[anonim] i-a raspuns lui Habermas

Inseamna mai degraba ca esti batut in cap (Joi, 11 aprilie 2019, 17:43)

Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui JustinHS

Nu mai citi, ca pierzi timpul degeaba.
      Corect (Joi, 11 aprilie 2019, 18:32)

Nyk1 [utilizator] i-a raspuns lui JustinHS

Ipoteza mea este că - fiind tânără și relativ frumușică - e amanta „cui trebuie”. De unde și promovarea mediatică, desigur în defavoarea oamenilor de știință bărbați, albi și în vârstă care au avut experiența necesară pentru a o instrui pe tinerică cum să scrie algoritmii ăia.
        Comentariu sters de utilizator (Vineri, 12 aprilie 2019, 9:23)

[anonim] i-a raspuns lui Nyk1

Eu nu citesc asta printre randuri. (Joi, 11 aprilie 2019, 18:50)

Habermas [utilizator] i-a raspuns lui JustinHS

Eu ma bucur ca este promovata munca unui doctorand STEM. Asta pentru ca:
      1. doctoranzii sunt cei care se afla in situatiile cele mai dificile in echipele de cercetare,
      2. in contextul discutiile din Romania - este important sa avem in public cat mai multe exemple de rezultate ale muncii dintr-un doctorat,
      3. avem nevoie de cat mai mult STEM (Science - Technology - Engineering - Mathematics) peste tot.

Putea fi o femeie sau un barbat. S-a intamplat sa fie femeie. Nu cred ca au cautat-o special pentru ca este femeie. Poate ca a contat putin si faptul ca este femeie, dar nu in mod decisiv.

Hai sa nu vedem lucruri acolo unde nu sunt.
        Nu are legatura (Vineri, 12 aprilie 2019, 10:37)

Rahan5 [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

cu ,, femeie sau barbat". Are legatura cu Propaganda Politica.
        In SUA, in ultima perioada, in mai multe posturi ocupate de functionari de origine evreiasca au fost inlocuiti cu europeni.
        Nu mai este ,,raiul evreiesc" de pe timpul lui Bill Clinton si Hillary Clinton.
        (Printre altele, in cei 8 ani de zile de Presedentie Bill Clinton a numit singurii posibili 2 judecatori de origine evreiasca in locul unor europeni, ajungand SUA acum la ,,performanta" ca din cei 9 membrii ai Curtii Supreme o treime sunt evrei. Proportia asta ar fi normala daca evreii in SUA ar fi 100 de milioane de oameni)
        Iar in Connecticut, unde s-au facut Centralizarea Rezultatelor este o zona cu multi partizani ai fostului regim a lui Hillary si Bill Clinton. Iar acestia o baga in fata pe Katie Bouman in semn de sustinere a functionarilor evrei din care acum multi isi pierd posturile publice.
        Cine stie cat de cat astronomie si matematica intelege ca
        Importanta algoritmilor lui Katie Bouman este minora in ansamblul Lucrarilor cu Telescoapele necesare Observarii Gaurilor Negre.
        Intradevar, foarte probabil ea s-a ocupat algoritmii necesari sintezei fotografice a Gaurii Negre M87, dar care sunt un lucru cu rezultat previzibil si destul de obisnuit pentru Ansamblul Lucrarilor cu Telescoapele.
        Ba da (Luni, 15 aprilie 2019, 9:33)

Amenhotep [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

A scris mai putin de 1% din una dintre cele 3 parti ale codului folosit sa reconstituie imaginea gaurii negre. Au fost zeci de oameni cu contributii mult mai interesante. Au cutat special o femeie ca sa dea bine.
      Comentariu sters de utilizator (Vineri, 12 aprilie 2019, 9:19)

[anonim] i-a raspuns lui JustinHS

indecent (Joi, 11 aprilie 2019, 17:16)

banatul e fruncea [utilizator]

La proiectul asta au lucrat zeci de cercetatori, iar domnisoara din imagine ia 90% din merite... indraznesc sa spun ca se intampla pentru ca e femeie. Daca 50 de femei ar fi lucrat la proiect si un barbat ar fi luat toate meritele lor ce s-ar fi intamplat?
      Nu-i adevarat. Au fost multiple conferinte (Joi, 11 aprilie 2019, 21:27)

Habermas [utilizator] i-a raspuns lui banatul e fruncea

de presa in toata lumea, cu sala plina, cu toti actorii implicati. Nu ia nicio persoana singura nici 10% din merite, de 90% nici vorba.
      Comentariu sters de utilizator (Vineri, 12 aprilie 2019, 9:24)

[anonim] i-a raspuns lui banatul e fruncea

Hi 5 (Joi, 11 aprilie 2019, 17:42)

NoFive [utilizator]

Bravo, Katie Bouman! Mi-a adus aminte de prima fotografie facuta, cu mijloacele primitive ale timpului, de catre o alta mare minte a umanitatii, Rosalind Franklin, cea care a fotografiat in anii 50 ai secolului trecut, pentru prima data structura helicoidala a moleculei de ADN, punind-o in evidenta, dovedindu-i existenta si forma, doar banuite pe hirtie puna atuncu. Celebra "Photograph 51". Desi, datorita intrigilor meschine peste tot prezente, meritele nu i-au fost atribuite ei, Premiul Nobel fiind cistigat de catre cei care i-au fost colegi de laborator si care i-au furat munca, cercetatori de top si ei, de altfel. Dar oameni, totusi, cu bunele si relele lor. Inca o data, felicitari lui Katie Bouman!
      Ha ha (Luni, 15 aprilie 2019, 10:40)

Amenhotep [utilizator] i-a raspuns lui NoFive

Fotografia aia de difractie cu raze X a unei bucati de ADN cristalizat a fost luata de fapt de Raymond Gosling sub supravegherea lui Rosalind Franklin care la randul ei facea parte din grupul lui John Randall. Si nimeni dintre cei trei nu au interpretat exact ce inseamna. Pe baza aceste fotografii si a altor dovezi Crick si Watson au dovedit structura helicoidala. Mai mult articolul din Nature a atasat si a recunoscut deplin contributiile celor trei, nu a fost furat nimic. Si premiul Nobel poate il primea si Rosalind Franklin daca nu era moarta ! Asa ca mai usor cu propaganda, nu este nici o conspiratie sa le tina pe femei jos, ci ele din nastere fata de barbati sunt in medie mai putin interesate si mai putin pricepute in anumite domenii ca matematica, fizica sau mecanica. Lucru vizibil pentru orice prost care nu este spalat pe creier.
        Rusinos comentariu (Luni, 15 aprilie 2019, 14:26)

NoFive [utilizator] i-a raspuns lui Amenhotep

Si eu sint barbat, insa recunosc ca nu mi-au trecut vreodata prin minte asemenea consideratii talibane despre femei. Probabil ati fost abuzat in copilarie de catre unele, ar fi o explicatie. Povestea despre Photograph 51 o gasiti documentata in detaliu in cartea lui Siddhartha Mukherjee, Gena. O calatorie fascinanta. Insa cred ca ma obosesc degeaba, pe linga faptul ca pareti a fi de un misoginism revoltator si cu atit mai degradant, am impresia ca sinteti si o persoana care nu are vreun respect pentru slova scrisa.
          Esti amzuant (Marţi, 16 aprilie 2019, 13:52)

Amenhotep [utilizator] i-a raspuns lui NoFive

Prietene daca spui adevarul esti misogin taliban ? Nimeni nu a complotat sa ii fure reconoasterea lui Rosalind Franklin, aceasta a primit exact reconoasterea pe care o merita. In articolul din Nature ii este trecut numele si Nobelul nu l-a luat pentru ca era moarta.
          Faptul ca femeile sunt in medie mai putin interesate si comptetente in stiinta este documentat de numeroase studii care analizeaza cauzele, in afara de mediu acestea fiind multiple:genetice, hormonale, neurologice, etc.
          Dupa tine si daca spun ca in medie femeile sunt mai scunde inseamna ca sunt misogin ?
          Dumneavoastra sunteti o rusine pentru barbatii de pretutindeni, exact tipul ala care vede misoginism peste tot ca sa dea bine la femei poate are o sansa in plus cu ele.
    Domnisoara a avut o contributie minima (Vineri, 12 aprilie 2019, 11:13)

Ciubaka [utilizator]

Daca va uitati la proiectul de pe Github o sa va dati seama cine a facut toata munca
      FAKE NEWS (Sâmbătă, 13 aprilie 2019, 9:49)

nginx [utilizator] i-a raspuns lui Ciubaka

Trolls hijacked a scientist’s image to attack Katie Bouman. They picked the wrong astrophysicist

On the ugliest corners of the Internet, however, this sudden fame for a young woman in a male-dominated field couldn’t stand. A corrective was quickly found in Andrew Chael, another member of the Event Horizon Telescope team, who, not coincidentally, is white and male.

On Reddit and Twitter, memes quickly went viral contrasting Bouman with Chael, who — per the viral images — was actually responsible for “850,000 of the 900,000 lines of code that were written in the historic black-hole image algorithm!”

The implication was clear: Bouman, pushed by an agenda-driven media, was getting all the attention. But Chael had done all the real work.

That’s completely wrong, Chael said in a viral Thursday night Twitter thread of his own. Not only are the claims in the meme flat-out incorrect, but Chael — as an openly gay man — is also part of an underrepresented demographic in his field.

"Once I realized that many online commentators were using my name and image to advance a sexist agenda to claim that Katie's leading role in our global team was invented, I felt I should say something to make it clear I rejected that view," Chael told CNN

The Harvard University graduate student also criticized the sexist attacks against his colleague, especially when science is such a male-dominated field.
      "While I appreciate the congratulations on a result that I worked hard on for years, if you are congratulating me because you have a sexist vendetta against Katie, please go away and reconsider your priorities in life," Chael wrote.

Though Bouman has received a lot of attention, she has maintained that the black hole image was the product of teamwork.