Astronomii au reușit, în sfârșit, să detecteze prima moleculă cu care a început chimia Universului

de G.S.     HotNews.ro
Joi, 18 aprilie 2019, 9:17 Science - Spatiul

Big Bang
Foto: pixabay.com
Cel mai vechi tip de moleculă din Univers a fost detectat în spațiu, această descoperire aducând dovezi pentru teoriile actuale privind evoluția chimică a Universului după Big Bang, arată un studiu științific citat de Guardian.

Molecula încărcată pozitiv cunoscută drept hidrură de heliu, formată când un atom de heliu își împarte electronii cu un nucleu de hidrogen, ar fi jucat un rol principal în Universul timpuriu. Nu numai că se consideră că a fost vorba de prima legătură moleculară și de primul compus chimic care au apărut în timp ce Universul se răcea după Big Bang, ci a deschis și calea pentru formarea moleculelor de hidrogen.

Hidrura de heliu a fost produsa în laborator încă de acum un secol, dar nu a putut fi descoperita în spațiu, deși se aprecia că ar trebui să fie prezenta în norii de gaz din care se nasc stelele și în gazul expulzat de stelele muribunde.

”Deși (hidrura de heliu) nu are o importanță prea mare, astăzi, pe Pământ, chimia universului a început cu acest ion. Lipsa unei dovezi inconstestabile a existenței sale în spațiul interstelar era o dilemă pentru astronomi”, spun autorii studiului.

Acum, experții afirmă că au detectat hidrură de heliu într-o mică, dar strălucitoare nebuloasă planetară cu o vârstă de 600 de ani, aflată la aproximativ 3.000 de ani lumină de constelația Lebedei.

Deși hidrura de heliu s-a format printr-un proces diferit la începuturile Universului, echipa de cercetători spune că prezența lui sprijină teoriile privind ceea ce s-a întâmplat la ”începuturile chimiei”, un final fericit la o căutare care dura de zeci de ani”.

Care este legătura (Joi, 18 aprilie 2019, 13:14)

Remulus si Rromus [utilizator]

Cu imaginea?
      E poza unui carabus (Joi, 18 aprilie 2019, 17:23)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui Remulus si Rromus

care s-a lovit de un parbriz. Simbolizeaza Big Bang.
        Si eu care credeam (Vineri, 19 aprilie 2019, 3:51)

Remulus si Rromus [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Ca Big Bang a fost orbitor de alb. Cand colo era rosu si cu buline.
    Calea cea mai sigura (Joi, 18 aprilie 2019, 17:17)

Intermezzo [utilizator]

Spre ce? Spre a-l face pe Dumnezeu sa rida in hohote este sa declari ca ai descoperit BÎZDÎGANIA aia.
    Puțin probabil (Joi, 18 aprilie 2019, 18:42)

Nyk1 [utilizator]

Nu sunt chimist sau fizician, dar cred mai degrabă că H2 a fost prima moleculă din Univers.

Și apropo, o moleculă nu poate fi încărcată pozitiv; acela este un ion (nu, nu iliescu). Citez de pe Wiki: „O moleculă este definită ca un grup electric NEUTRU”.
      Mai degraba (Joi, 18 aprilie 2019, 21:43)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

Intrucat potentialele de ionizare pentru He+, He, H sunt 54.4eV, 24.6eV respectiv 13.6eV, in cursul racirii Universului, primul atom neutru care s-a format a fost atomul de He.
      Este adevarat ca prima molecula NEUTRA a fost H2, dar aparitia ei a fost precedata si facilitata (print-o serie de reactii si procese radiative) de prezenta ionului molecular HeH+