Ce previne înghețarea oceanului de pe Pluto?

de Serban Anghel     HotNews.ro
Marţi, 21 mai 2019, 5:13 Science - Spatiul

Suprafata planetei Pluto
Foto: NASA/JHUAPL/SwRI
Când nava spațiala New Horizons a NASA a trecut pe lângă Pluto în 2015, cercetătorii sperau că datele obținute îi vor ajuta să descopere unele dintre misterele planetei pitice. În schimb, descoperirile făcute în timpul cercetării lui Pluto și a lunii sale, Charon, au scos la iveală mai multe întrebări care necesită răspunsuri, relatează CNN.

Una dintre marile revelații ale zborului a fost descoperirea unui ocean sub o cochilie înghețată care acoperă Pluto. Învelișul de gheață era subțire într-un loc, aproape de ecuator, care este aproximativ de mărimea Texasului, cunoscut sub numele de Sputnik Planitia, ceea ce a ajutat cercetătorii să observe topografia ciudată a lui Pluto și să sugereze existența oceanului.

Dar acest lucru a mai scos la iveală o enigmă. Având în vedere vârsta lui Pluto, estimată a fi între 4,4 miliarde și 4,6 miliarde de ani, oceanul ar fi trebuit fi înghețat cu sute de milioane de ani în urmă. Și mai degrabă decât să formeze o bulă, carapacea de gheață s-ar fi aplatizat peste oceanul înghețat.

Dar oceanul lui Pluto nu este înghețat, așa că cercetătorii au folosit datele New Horizons și simulările pe calculator pentru a modela ceea ce ar putea preveni înghețarea oceanului. Studiul lor a fost publicat luni în revista Nature Geoscience.

Cel mai probabil scenariu este gazul dintre ocean și coaja de gheață acționează ca un strat izolator. Acest strat de gaz, probabil metan care a apărut în miezul stâncos al lui Pluto când se forma planeta pitică, ar fi gros și ar avea o conductivitate termică scăzută.

Cercetătorii consideră că stratul există sub formă de hidrați de gaze, în care moleculele de apă creează niște cuști, care prind molecule de gaze, potrivit studiului.

Și acest strat de gaz izolant ar fi cauza pentru care stratului de gheață i-au trebuit mai mult de 1 miliard de ani pentru a obține o grosime uniformă.

Atmosfera lui Pluto este bogată în azot și are un nivel scăzut de metan. Stratul de gaze dintre cochilia de gheață și ocean ar putea explica unde este metanul.

Implicațiile se extind asupra altor lumi de gheață din sistemul solar, cum ar fi luna Europa a lui Jupiter și luna Enceladus a lui Saturn, precum și la exoplanete. Dacă straturile de gaze izolate pot preveni înghețarea oceanelor subterane, ar putea exista o mulțime de lumi oceanice în spațiu, au spus cercetătorii.

"Acest lucru ar putea însemna că există mai multe oceane în univers decât se credea anterior, făcând existența vieții extraterestre mai plauzibilă", a declarat Shunichi Kamata, autorul studiului și profesor asociat la Departamentul de Științe Terestre și Planetare de la Universitatea Hokkaido din Japonia.