Science Report: Musk, Branson și Bezos: Ce-i mână în spațiu pe miliardari? Și care-i pericolul pe Pământ?

de A.Th.C.     HotNews.ro
Sâmbătă, 27 iulie 2019, 1:43 Science - Spatiul


Încă sunt mai celebri decât miliardarii: Armstrong, Collins, Aldrin
Foto: NASA
La jumătate de secol după ce Statele Unite au învins Uniunea Sovietică într-o confruntare a războiului rece pentru a fi primii care pun piciorul pe Lună, scena industriei spațiale arată foarte diferit. China, India și Europa amenință poziția americană odată dominantă, iar în interiorul Statelor Unite, printre mai multe zeci de entități private, trei jucători principali domină acum turismul spațial și explorarea Cosmosului: Blue Origin al lui Bezos, Virgin Galactic a lui Richard Branson și SpaceX a lui Elon Musk.

Miliardarul Jeff Bezos spune că că inspirația de a intra în cursa privată pentru spațiu i-a venit urmărind misiunea Apollo 11 acum 50 de ani și i-a văzut pe „Neil și Buzz punând piciorul pe Lună. Am fost molipsit. Nu-ți alegi pasiunile, ele te aleg pe tine. Așa că am visat la asta și m-am pregătit de mult timp.” A adăugat: „Noi, oamenii, trebuie să mergem în spațiu dacă vrem să avem o civilizație în dezvoltare. Suntem pe cale să ne distrugem planeta. Am trimis sonde robotice spre fiecare din planetele sistemului nostru solar; asta e bine. Trebuie să ne conservăm planeta. O putem face folosind resursele din spațiu.” Stând alături de Caroline Kennedy, fiica președintelui asasinat John F. Kennedy, Bezos a spus: „Singurul motiv pentru care putem face ceea ce facem azi este că, de fapt, stăm pe umerii uor uriași.”

În 1962, Kennedy s-a angajat să ajungă la Lună până la sfârșitul deceniului „pentru că vom dobândi noi cunoștințe.” Bezos spune că tot ce fac el și alții acum este posibil doar „datorită tuturor lucrurilor făcute înainte.” Proiectele lui Branson (68 de ani), Bezos (55) și Musk (48) au început cu ani în urmă. Bezos, co-fondatorul lui Amazon și cel mai bogat om din lume, a fondat Blue Origin în anul 2000, Musk pe SpaceX în 2002 și Branson pe Virgin Galactic în 2004.

Inspirația lui Branson a venit tot urmărind misiunile Apollo: „Aselenizarea m-a inspirat să merg în spațiu. Am văzut-o la un televizor alb-negru când eram foarte tânăr, iar în acest an a fost a 50-a aniversare, așa că este un an minunat pentru a sărbători.”

Iain Boyd, un expert în explorarea spațiului și profesor de inginerie la University of Michigan, spune că în timp ce trei miliardari sunt diferiți unul de altul, au fost inspirați probabil de frustrări similare. În anii și deceniile care au urmat după misiunile Apollo, succesul limitat al programului de navete spațiale și fondurile reduse alocate către NASA au creat sentimentul unor oportunități ratate. Rezultatul, spune el, este că antreprenori privați ca Bezos, Musk și Branson încearcă să umple golul. El a fost în grupul de oameni de știință pe care Musk i-a contactat în primii ani după înființarea lui SpaceX, când era mai puțin cunoscut și nu domina primele pagini: „A venit către noi ca unul care era cu adevărat interesat de spațiu.”

Proiectul actual al lui Branson caută să trimită șase pasageri și doi membri ai echipajului la limita spațiului, 100 km deasupra Pământului, cu două avioane. Primul, numit WhiteKnightTwo, îl va purta pe al doilea, VSS Unity, la 15.000 m unde se vor separa și al doilea va aprinde un motor de rachetă care-l va propulsa cu 4.000 km/h la aproape 110 km. Pasagerii vor experimenta cam cinci minute de absență a gravitației, până când avionul va plana înapoi la sol. Virgin Galactic spune că are 80 de milioane de dolari în depozite de la cei peste 600 de oameni capabili să plătească 250.000 de dolari pentru zbor. Se spune că printre ei se numără și Justin Bieber.

Planurile lui Bezos implică rachete reutilizabile care să trimită o capsulă cu echipaj la 100 km altitudine. Racheta revine la platforma de lansare, iar capsula cu echipaj se separă și coboară cu parașute. Un purtător de cuvânt a anunțat în primăvară că racheta „New Shepard” a zburat în spațiu „de 11 ori, două din noile propulsoare zburând în spațiu și revenind de cinci ori consecutiv.”

În multe privințe, planurile lui Musk sunt cele mai ambițioase. În timp ce rachetele sale SpaceX aprovizionează Stația Spațială Internațională, tot cu rachete reutilizabile, întreprinzătorul născut în Africa de Sud vrea să trimită oameni pe Marte. A spus că proiectul său vrea să trimită oameni pe Planeta Roșie – o vastă operațiune despre care mulți savanți sunt sceptici – cel mai curând în 2026. Acuzat frecvent că face promisiuni pe care nu le poate susține, Musk a spus că vede o șansă de 70% „să trăiască până va călători cu una din rachetele SpaceX spre Marte. Știu exact ce vreau să fac. Vă spun că mă voi muta acolo.”

Experții spun că proiectele spațiale private ale lui Musk, Bezos și Branson aduc multe provocări nu numai pentru știință și tehnologie, ci chiar și pentru domenii ca reglementarea legală. În prezent, Federal Aviation Authority nu are nici o lege care să reglementeze călătoria spațială, în afară de o interdicție pentru sistemele care au eșuat anterior. Branson spune că FAA i-a acordat companiei sale o licență pentru lansări spațiale comerciale. Experții spun că Tratatul Spațial, o rezoluție a ONU adoptată în 1967 și care interzice amplasarea de arme nucleare în spațiu, duce și el lipsă de detalii.

Există și întrebări cu privire la impactul pe care-l va avea cursa spre alte planete asupra celei ale noastre. Unii spun că ideile că omenirea se poate duce în locuri ca Marte pot diminua interesul de a rezolva problemele presante puse de schimbarea climei.

„Confirm că dl. Bezos a pus operele complete ale marelui Carl Sagan pe website-ul său. L-aș sfătui să citească ce a avut de spus Carl Sagan pe această temă”, a spus Michael Mann, profesor de științele Pământului la Penn State University. „Sagan a iubit explorarea spațiului la fel de mult ca oricine și ne-a prezis că vom călători în final în cosmos. Dar nu a încurajat iluzii că vom face asta curând. De aceea și-a dedicat ultimele decenii din viață susținând cauza protejării acestei planete. Dl. Bezos trebuie să-și însușească sfatul înțelept al lui Sagan și să-și investească fondurile în eforturi care să împlinească scopurile declarate ale acestuia – protecția mediului și în special acțiuni care să prevină schimbarea catastrofală a climei.” (The Independent)




Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














5246 vizualizari

  • +9 (9 voturi)    
    Poate gresesc dar nu cred ca .... (Sâmbătă, 27 iulie 2019, 7:23)

    Lucky1 [utilizator]

    ...Bezos si Sir Branson au fost manati de aceleasi vise ca Elon Musk. Elon, de la inceput a visat sa trimita rachete pe Marte in scopul de a face specia umana o specie multiplanetara si a evita, in acest mod, extinctia cauzata de un eventual cataclism.
    Despre Sir Branson stiu ca a cumparat de la Scale Composite Burt Ratan (Un faimos inginer american in aeronautica) proiectul SpaceShipOne/WhiteKnight acum cca 15 ani si pana acum nu a reusit nici o lansare comerciala cu clientii care au cumparat calatoria la limita imponderabilitatii. Bezos este ceva mai avansat dar inca nu a omologat racheta pe care o testeaza de 10 ani.
    In schimb, Elon a pus multe reusite sub centura sa: Prima Capsula comerciala care transporta marfa si experimente la Statia Spatiala internationala (SSI) si de la SSI inapoi pe Pamant. A creat prima racheta reutilizabila Falcon ( care a revolutionat industria spatiala) si are in prezent cea mai puternica racheta in serviciu pe Pamant (Falcon Heavy). Chiar ieri a reusit prima proba de zbor la joasa inaltime (cca 20m) a vehicolului test Spaceship destinat zborului spre Marte. Acest test, un record mondial, reprezinta primul zbor al unui motor de racheta cu ardere in trepte debit complet. Un motor cu eficienta maxima de ardere a combustibilului care, desi a mai fost construit de rusi si americani, nu a reusit sa zboare datorita complexitatii sale tehnologice diabolice. Acest motor (Raptor) cu o forta de propulsie mai mare de 2000KN va permite constructia unei rachete (Super Heavy echipata cu 35 motoare) la care nimeni nu a putut visa pana in prezent dar care ar putea zbura in spatiu chiar anul viitor.
    • 0 (2 voturi)    
      Comment sters de user (Sâmbătă, 27 iulie 2019, 9:49)

      Porumbelul Vidanjor [anonim] i-a raspuns lui Lucky1

    • +1 (1 vot)    
      Singura greșeală pe care ați făcut-o (Sâmbătă, 27 iulie 2019, 10:08)

      Spiky [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

      ... minoră și nesemnificativă...Este Burt Rutan, not Ratan
      • +2 (2 voturi)    
        Este acela (Sâmbătă, 27 iulie 2019, 12:30)

        fdaniel [utilizator] i-a raspuns lui Spiky

        Burt ratan e fabricant de mobilier de terasă?
        • +2 (2 voturi)    
          Nu (Luni, 29 iulie 2019, 8:40)

          Spiky [utilizator] i-a raspuns lui fdaniel

          Este fabricant de avioane din răchită tropicală
      • +2 (2 voturi)    
        Am facut mai mult de o gresala... (Marţi, 30 iulie 2019, 6:55)

        Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui Spiky

        @Spiky,
        Iata care sunt:
        - Burt R(u)tan;
        - Scale(d) Composite(s);
        - Star Ship, in loc de Space Ship.

        Poate mai sunt si altele; mi se intampla destul de des. Cateodata ma si rusinez ce greseli puerile pot face, dar asta este cand citezi din memorie si memoria incepe sa te lase.
        Importante, asa cum spuneti, sunt faptele si, daca poate constitui o consolare, o memorie buna este cea care retine ideile principale si nu detaliile.
        • +2 (2 voturi)    
          Total de acord (Marţi, 30 iulie 2019, 8:27)

          Spiky [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

          Nu prea se mai aude de firmulița aia românească de făcuse un motor cu hidrazină și lansase o rakețică de la Capul Midia. Au făcut și o cutioară cu elici încastrate, să zbori cu ea (motorașe electrice, vreo douăzeci de minute, gen air surfing)...
          • +2 (2 voturi)    
            Vorbim despre ARCA? (Marţi, 30 iulie 2019, 10:28)

            Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui Spiky

            Pare ca o firma ARCA in New Mexico vrea sa construiasca o racheta electrica alimentata cu apa...
            In ceea ce priveste hidrazina, nu are viitor. Este un combustibil extrem de toxic si ridica foarte mult costurile datorita sigurantei care trebuie asigurata in exploatare. In prezent, NASA are un combustibil alternativ sus pe ISS pentru testari, un combustibil asa de inofensiv incat poate fi expediat si prin mijloace de transport conventionale.
            Numai bine
  • +4 (4 voturi)    
    Distincție (Sâmbătă, 27 iulie 2019, 9:59)

    coco04 [utilizator]

    După cum bine a spus Musk "nu jucăm in aceeași ligă". Zborurile suborbitale (Bezos,Branson) nu implică aceleași provocări tehnologice și subsecvent,aceleași cheltuieli ca cele orbitale (Musk).


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version