Cercetătorii au descoperit o gaură neagră atât de mare încât "nu ar fi trebuit să existe" în galaxia noastră

Miercuri, 27 noiembrie 2019, 20:43 Science - Spatiul

Gaura neagra
Foto: Pixabay
Astronomii au descoperit o enormă gaură neagră în Calea Lactee, atât de mare încât pune în discuție teoriile existente privind evoluția stelelor, au afirmat cercetătorii, citați de AFP.

LB-1, o gaură neagră situată la 15.000 de ani lumină de Terra, și pe care revista Nature o descrie pentru prima oară, are o masă 70 de opri mai mare decât cea a Soarelui.

"Găuri negre cu o astfel de masă nu ar trebui nici măcar să existe în galaxia noastră, potrivit majorității teoriilor actuale privind evoluția stelelor", a declarat Liu Jifeng, profesor la Observatorul astronomic național din China, și care a condus echipa care a studiat LB-1.

"Consideram că stelele foarte masive, a căror compoziție chimică este tipică pentru galaxia noastră, ar trebui să piardă partea majoră a gazelor în puternicele vânturi solare, atunci când se apropie de sfârșitul vieții lor", și deci să nu lase în urmă găuri negre atât de masive, a subliniat Liu Jifeng.

"Acum, teoreticienii vor trebui să accepte provocarea de a explica cum s-a format", a adăugat Liu Jifeng.

Cercetătorul David Reitze, de la California Institute of Technology, care nu a fost implicat în acest studiu, a afirmat că astronomii "de-abia încep să înțeleagă abundența găurilor negre și mecanismele formării lor".

"În general, găurile negre apar după exploziile de supernove, dar, potrivit teoriilor în vigoare, au o masă mai mică de 50 până la 60 de ori față de cea a soarelui", a arătat el.

Masa mai mare a LB-1 ar indica deci că această gaură neagră nu poate să fi fost produsă de o supernovă.

"Acest lucru înseamnă că avem de-a face cu un nou tip de gaură neagră, creat de un alt mecanism fizic", a subliniat David Reitze.

LB-1 a fost descoperită cu ajutorul telescopului chinez LAMOST de o echipă internațională formată din cercetători chinezi, americani și europeni.

Cercetătorii au folosit acest telescop pentru a căuta stele care orbitează în jurul unor obiecte invizibile, un semn că ar putea orbita în jurul unei găuri negre.

Alte imagini ale celor mai mari telescoape optice din pume - Gran Telescopio Canarias și Keck I - au confirmat talia lui LB-1, pe care National Astronomical Observatory of China a calificat-o într-un comunicat drept "nimic mai puțin decât fantastic"

... (Miercuri, 27 noiembrie 2019, 21:07)

marianmarian [utilizator]

"au o masă mai mică de 50 până la 60 de ori față de cea a soarelui" - Mai bine reformulati, ideea e ca aia e masa maxima teoretica, conform acceptiunii actuale (au masa de cel mult 50-60 de ori cat masa soarelui).
    ansamblu (Miercuri, 27 noiembrie 2019, 21:37)

MG [utilizator]

gandirea că un univers infinit a avut un singur centru este cam.. ego-centric.
      pai cine-a zis ca are un centru??? (Miercuri, 27 noiembrie 2019, 22:09)

bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui MG

Cum ai ajuns la concluzia aia? Poti dezvolta?
        nu e o concluzie (Joi, 28 noiembrie 2019, 8:42)

Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

e o ipoteza pe care o si desfiinteaza, de la prima enuntare.
        tastaturologie
        wiki (Joi, 28 noiembrie 2019, 12:33)

MG [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

contestam teoria care postuleaza că universul - infinit fiind - ar fi avut "un singur centru".

"Georges Lemaître first noted in 1927 that an expanding universe could be traced back in time to an originating single point, scientists have built on his idea of cosmic expansion"
          Pai... (Joi, 28 noiembrie 2019, 22:40)

bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui MG

1. Cum ai ajuns la concluzia ca universul e infinit?
          2. faptul ca universul e in continue expansiune nu ar duce la ideea ca a plecat de la ceva mai mic?
          3. tot imi scapa legatura intre universul finit sau infinit si dimensiunea unei gauri negre
    cred ca e o eroare in textul publicat, pentru că.. (Miercuri, 27 noiembrie 2019, 22:07)

Alex2009 [utilizator]

"Se presupune că galaxia noastră poate avea în centru o gaură neagră supermasivă, într-o regiune de pe cer (constelație) numită Sagittarius A, deoarece estimările recente indică faptul că obiectul central conține 4,3 milioane de mase solare, dar are o rază mai mică 0,0002 ani lumină. Numai o gaură neagră supermasivă poate conține o masă atât de mare într-un spațiu atât de mic. Oamenii de știință au concluzionat acest lucru asupra studiului mișcării a unui grup de 90 de stele care par a orbita în jurul unui obiect invizibil cu o masă gravitațională enormă" )doar wiki)
      nu vad unde e greseala (Joi, 28 noiembrie 2019, 17:10)

bancher [utilizator] i-a raspuns lui Alex2009

Mi se pare logic.
      Mi se pare ca au gresit cand au spus ca ,,in general, găurile negre apar după exploziile de supernove, dar, potrivit teoriilor în vigoare, au o masă mai mică de 50 până la 60 de ori față de cea a soarelui",
    Ar fi fost bine (Miercuri, 27 noiembrie 2019, 22:09)

de amintit ca exista doua tipuri/clase de BH, cele care rezulta dintr-o evolutie stelara si cele supermasive (milioane pana la miliarde de mase solare) care nu se stie de unde provin.
    Ceea ce ma mira ca desi LIGO a detectat unde gravitationale presupus rezultate din fuziunea a doua gauri negre, de ce se exclude mechanismul de formare a unei BH de 70 mase solare prin fuziunea a doua BH "clasice" de cate 35 de mase solare.
    masiv (Miercuri, 27 noiembrie 2019, 23:29)

was [utilizator]

Prima explicatie care mi-a sarit in minte este ca doua sau mai multe gauri negre "s-au ciocnit" adica contopit.
    Cercetatorii s-au cam obraznicit (Joi, 28 noiembrie 2019, 10:52)

Sparafucile [utilizator]

De ce? Pai n-au ei caderea, niste viermi, sa aprecieze ce trebuie si ce nu trebuie sa existe in Univers. Dar daca ajung totusi la concluzia ca ceva nu trebuie sa existe in Univers inseamna ca undeva, in ecuatiile lor, scot radical dintr-un numar negativ, dupa care il impart la zero. Barat.
    bah ! (Joi, 28 noiembrie 2019, 11:22)

gica_ultra [utilizator]

propun un nume "bugetul Romaniei " . se pliaza perfect pe descriere: " o gaură neagră atât de mare încât "nu ar fi trebuit să existe" " ...
    Caleea Lactee (Vineri, 6 decembrie 2019, 16:26)

nick24 [utilizator]

Se învârte în jurul unei gâuri negre. Oare ce masâ are?
    E interesant
    și
    “ În condițiile în care Calea Lactee conține circa 100 de milioane de găuri negre, LB-1 are o masă de două ori mai mare decât oamenii de știință credeau că este posibil.”

100 de MILIOANE de găuri negre?