Supergigantica Betelgeuse, una dintre cele mai strălucitoare stele vizibile, pe cale să devină supernovă. Ar putea fi chiar mai strălucitoare decât Luna pe cerul nopţii

Luni, 6 ianuarie 2020, 14:13 Science - Spatiul

Betelgeuse
Foto: ALMA
Una dintre cele mai strălucitoare stele vizibile de pe Pământ, supergigantica roşie Betelgeuse, îşi pierde din strălucire, fenomen ce ar putea semnala că este foarte aproape să explodeze în stadiul de supernovă, conform unui material publicat luni de Live Science și preluat de Agerpres.

Această stea, cu o vârstă estimată la 8,5 miliarde de ani, face parte din constelaţia Orion şi este una dintre cele mai recognoscibile stele de pe cerul nopţii datorită strălucirii şi coloraţiei sale. Dacă ar fi plasată în centrul Sistemului Solar, suprafaţa sa s-ar extinde până undeva între orbitele lui Marte şi Jupiter. Această scădere accentuată în strălucire, produsă recent, îi face pe oamenii de ştiinţă să se întrebe dacă nu cumva steaua intră într-o fază de pre-supernovă, urmând ca în scurt timp nucleul să colapseze în sine, iar straturile stelare exterioare să fie expulzate în spaţiu de explozia ce marchează stadiul de supernovă.

În cazul în care această trecere în stadiul de supernovă are loc, Betelgeuse ar putea fi chiar mai strălucitoare decât Luna pe cerul nopţii, timp de câteva săptămâni sau mai mult.

Aflată la 642,5 ani lumină de Soare, Betelgeuse ar fi cea mai apropiată supernovă observată de astronomi (mult mai apropiată decât, spre exemplu, Nebuloasa Crabului, aflată la 6.523 ani lumină, nebuloasă ce este rezultatul exploziei unei supernove ce a avut loc în anul 1054 d.Hr.).

"Ar fi extraordinar, această stea ar deveni atât de strălucitoare încât nu am mai putea vedea nicio altă stea în jurul ei", susţine Edward Guinan, profesor de astronomie şi astrofizică la Universitatea Villanova, cel care a observat şi a raportat această scădere a luminozităţii lui Betelgeuse. "Ar fi cea mai strălucitoare supernovă observată vreodată în galaxia noastră".

Nu este deloc surprinzător că această stea masivă (ce cântăreşte aproximativ 20 de mase solare) şi-a pierdut din strălucire pentru că face parte din categoria stelelor variabile - ceea ce înseamnă că strălucirea sa variază în mod natural, ceea ce astronomii observă de mai multe decenii. Această stea a fost clasificată ca o supergigantă roşie din cauza dimensiunilor sale. Însă, această scădere recentă a strălucirii lui Betelgeuse "a trecut dincolo de limitele pe care noi (oamenii de ştiinţă) le-am observat vreodată, ieşind din parametrii săi obişnuiţi sau din zona sa de confort", conform lui Guinan.

"Nu există observaţii detaliate ale supernovelor înainte de declanşarea lor", a adăugat Guinan, precizând că unii oameni de ştiinţă sunt de părere că nu ar fi semne vizibile până înainte cu câteva ore de declanşarea acestor explozii, în timp ce alţii susţin că astfel de stele suferă pierderi importante de luminozitate cu până la un an înainte de a intra în stadiul de supernovă.

"a colapsa" nu exista in limba romana (Luni, 6 ianuarie 2020, 14:24)

ccc745 [utilizator]

Poate "a se prabusi" in cazul asta. Exista si alte cuvinte... va las placerea de a le descoperi, poate mai uitati de romgleza si goagal
      Comentariu sters de utilizator (Luni, 6 ianuarie 2020, 16:15)

[anonim] i-a raspuns lui ccc745

azi o vedem si nu e (Luni, 6 ianuarie 2020, 14:46)

moka [utilizator]

"este pe cale" inseamna ca vom vedea in timpul vietii noastre?

totusi, spuneti ca se afla la vreo 640 de ani lumina de noi...
    sau s-a intamplat deja si o s-o vedem la anul?
      La anu' ... (Luni, 6 ianuarie 2020, 15:02)

Carcalete [utilizator] i-a raspuns lui moka

... si La multi ani!!
      Inseamna ca s-a intamplat (Luni, 6 ianuarie 2020, 15:24)

Cuca [utilizator] i-a raspuns lui moka

acum 641.5 ani. Asa se intelege din text.
        da, s-a intamplat (Luni, 6 ianuarie 2020, 17:10)

bancher [utilizator] i-a raspuns lui Cuca

dar lumina exploziei nu a ajuns la noi.
      clar ca s-a intamplat demult (Luni, 6 ianuarie 2020, 17:09)

bancher [utilizator] i-a raspuns lui moka

dar nu vedem noi. In cosmos nu exista viteza mai mare decat cea a luminii, deci nu ai cum sa afli dinainte ce s-a intamplat cu ea.
      E posibil ca la anul sa vedem explozia ei.
        Poate că nu avem noi instrumente ca să percepem (Luni, 6 ianuarie 2020, 19:07)

hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui bancher

altceva decât lumina.
        În viitor am putea învăța să măsurăm viteza cu care circulă energia, poate vom descoperi alte particule și mai mici decât cuarcurile, poate...
        Exista viteza (Luni, 6 ianuarie 2020, 21:31)

unins [utilizator] i-a raspuns lui bancher

mai mare decât viteza luminii. De pildă, dacă doi electroni sunt produşi împreună si apoi cei doi electroni sunt separaţi spaţial, oricât de mult şi fără a efectua vreo măsurătoare asupra lor, evitând producerea decoerenţei lor, la acțiunea asupra unuia, vom avea instantaneu răspunsul celui de-al doilea electron, indiferent cât de mare este separarea lor spaţială.
          Comentariu sters de utilizator (Marţi, 7 ianuarie 2020, 13:16)

[anonim] i-a raspuns lui unins

Absolut corect (Sâmbătă, 11 ianuarie 2020, 15:19)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui unins

Insa chiar si aceasta explicatie mentine relatia cauza-efect limitata la viteza luminii. Chiar daca cei doi electroni entangled schimba starile instantaneu, transmiterea inapoi a schimbarii de stare se va face tot cu viteza luminii. In plus, deplasarea unuia din electroni la distanta mare s-a facut tot cu viteza limitata de cea a luminii. Asadar intregul experiment a fost limitat superior in viteza de viteza luminii (relatia de cauzalitate).

Un alt proces care eludeaza viteza luminii este: sa presupunem ca pot construi un laser care isi mentine infinit coerenta. Cu acest super laser pointer de pe Terra, proiectez punctul pe luna si apoi ma joc cu laserul stanga-dreapta in interiorul a 30 min de arc (diametrul aparent al Lunii de pe Pamant). Daca urmarim prin telescop miscarea punctului laserului pe suprafata Lunii, aceasta poate depasi viteza luminii. Dar acesta nu este un experiment de cauzalitate intrucat evenimentele de iluminare cu laser a doua puncte de pe suprafata Lunii, intre ele, sunt independente. Cauzalitatea este intre laserul de pe Pamant si punctul sau de iluminare de pe Luna. Si suntem tot limitati de viteza luminii.

Asadar spooky action at a distance este superluminica insa experminetul in totalitatea sa de cauzalitate nu. Chiar de am teleporta electronul si tot ar trebui sa trimitem clasic aparatul de teleportare.
    recognoscibil (Luni, 6 ianuarie 2020, 15:40)

Kosmos [utilizator]

Inteleg ca acest cuvant exista .dar e un anglicism.
    Recunoscut este cuvantul romanesc..
      Comentariu sters de utilizator (Luni, 6 ianuarie 2020, 16:26)

[anonim] i-a raspuns lui Kosmos

...hi , (Luni, 6 ianuarie 2020, 20:20)

Observatore [utilizator] i-a raspuns lui

...hi , hi ...
      nu exista (Luni, 6 ianuarie 2020, 17:11)

bancher [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

recogniscibil in limba romana (cel putin nu era cand am facut eu carte).
      Comentariu sters de utilizator (Luni, 6 ianuarie 2020, 19:01)

[anonim] i-a raspuns lui Kosmos

"Actually" (Miercuri, 8 ianuarie 2020, 8:21)

Ovidiu M [utilizator] i-a raspuns lui Kosmos

De fapt este un cuvant imprumutat din limba italiana, cf dexonline.ro.
      PS: haideti totusi sa nu fim mai catolici decat papa
    funny (Luni, 6 ianuarie 2020, 16:30)

BogdanNicolaescu [anonim]

"in curand" la nivel cosmic inseamna mult mai mult decat ce intelegem noi prin in curand...
    sansa sa se intample in timpul vietii noastre e infima... prognoza e ca se va intampla in urmatoarele sute de mii de ani, poate chiar 1 milion de ani.
    Neplacut (Luni, 6 ianuarie 2020, 18:57)

Cand (si nu daca) se va intampla, ne vom trezi cu un dus de raze gamma-o doza tocmai potrivita pentru o resetare a biosferei. E prea aproape, are cineva o idee cum s-o mutam mai incolo?
    Comentariu sters de utilizator (Luni, 6 ianuarie 2020, 22:38)