Science Report: ​Marile descoperiri care vor schimba lumea în următorul deceniu (IV): O planetă asemănătoare cu Pământul

de A. Th. C.     HotNews.ro
Joi, 9 ianuarie 2020, 23:08 Science - Spatiul

Exoplaneta
Foto: NASA/JPL-Caltech
Ultimul deceniu a adus progrese remarcabile în științe, de la descoperirea bozonului Higgs până la editarea genetică ca în povestirile științifico-fantastice. Dar care vor fi cele mai importante salturi următoare ale cunoașterii? Siteul Live Science a întrebat mai mulți experți care vor fi descoperirile, tehnicile și progresele din domeniile lor pe care vor fi entuziasmați să le vadă în anii ʼ20.

O atmosferă asemănătoare cu cea a Pământului

Pe 6 octombrie 1995, Universul nostru a devenit parcă mai mare când doi astronomi au anunțat descoperirea unei exoplanete care orbitează o stea asemenea Soarelui. Numit 51 Pegasi b, corpul ceresc are o orbită în jurul stelei-gazdă de 4,2 zile terestre și o masă cât jumătate din Jupiter. NASA a spus că descoperirea a schimbat pentru totdeauna „modul în care privim Universul și locul nostru în el”. Cu peste 10 ani mai târziu, astronomii au confirmat 4.104 lumi care orbitează stele din afara sistemului nostru solar. Sunt o mulțime de lumi care ne erau necunoscute cu un deceniu în urmă.

Deci cerul este limita pentru următorul deceniu, nu-i așa? Cu certitudine, conform spuselor lui Sara Seager, astrofiziciană la Massachusetts Institute of Technology:

„Deceniul va fi mare pentru astronomie și pentru știința exoplanetelor, cu lansarea lui James Webb Space Telescope (JWST)”.

Succesor cosmic al lui Hubble Space Telescope, JWST este programat pentru lansare în 2021; pentru prima dată, oamenii de știință vor fi capabili să „vadă” exoplanete în infraroșu, însemnând că vor putea localiza și planete obscure care orbitează departe de stelele-gazde. Mai mult, noul telescop va deschide o fereastră nouă spre caracteristicile acestor lumi străine.

„Dacă există planeta potrivită, vom putea detecta vapori de apă pe o planetă mică și stâncoasă. Vaporii de apă indică prezența oceanelor cu apă lichidă – și cum apa lichidă este necesară vieții așa cum o cunoaștem noi, va fi un lucru foarte mare”, a spus Seager pentru Live Science.

„Este speranța mea numărul unu pentru un salt înainte”. (Scopul suprem pentru NASA este, desigur, descoperirea unei lumi cu o atmosferă ca a Pământului; cu alte cuvinte, o planetă capabilă să găzduiască viață.)

La fel de sigur, vor fi și dureri de creștere, notează Seager.

„Cu JWST și telescoapele terestre extrem de mari pe care le așteptăm să devină funcționale, comunitatea exoplanetelor se va strădui să se transforme din eforturi individuale sau de echipe mici în colaborări largi între zeci sau peste 100 de oameni. Nu uriașe după alte standarde (de exemplu LIGO), dar totuși dificile”.

Ea se referă la Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory, o colaborare uriașă care implică peste 1.000 de cercetători din întreaga lume.

Sara Seager... (Joi, 9 ianuarie 2020, 23:47)

Lucky1 [utilizator]

...un astrofizician si nimic mai mult. Sunt multi astrofizicieni astazi in Lume, pe toate meridianele, dar putini se remarca prin clar viziune, prin focusarea catre un orizont care sa faca cinste unei fiinte inteligente. Dr. Robert Zubrin este un asemenea astrofizician.
    In fiecare moment se descopera ceva, mecanisme care explica fenome pe care omenirea nu le intelege sau nici chiar remarca.
    La ce ne foloseste sa descoperim acum o planeta mult asemanatoare Pamantului? Faptul ca inca nu cunostem existenta ei nu inseamna ca nu exista. Dar ea exista la cel putin cativa ani-lumina de Pamant, daca nu la sute sau mii de ani lumina unde, in lipsa unei tehnologii super avansate nu putem spera sa ajungem asa curand, daca vreodata.
    Pericolul care paste civilizatia Pamanteana este disparitia in urma unui cataclism fie natural, cosmic sau provocat de ambitiile prostesti ale unui natiuni.
    Avem norocul sa putem intelege astazi ca suntem foarte vulnerabili aici, pe Pamant si realiza ca sansa de a supravietui este transformarea Omenirii intr-o specie multiplanetara. Asta trebuie sa fie obiectivul prioritar al rasei umane, nu razboiul sau supunerea altor popoare, nu o religie superioara altei religii trebuie sa ne motiveze si dorinta de a supravietui unei catastrofe existente latent dar care poate surveni in orice moment.
    Dezvoltarea unei asemenea tehnologii necesita fonduri imense atat de capital financiar, tehnologic cat si uman.
    Dr. Zubrin ca si si Elon Musk incearca sa deschida ochii omenirii dar inca nu am vazut, in afara de vorbe, nici un interes concret din partea unor Guverne ca Statele Unite, Rusia, China, Uniunea Europeana. Nici una dintre aceste natiuni nu este atat de constienta de necesitatea unirii tuturor eforturilor pentru asezarea oamenilor pe alte corpuri ceresti, acum, inainte de a disparea poate pentru totdeauna.
    Vor fi descoperiri in acest deceniu, cu siguranta, dar cui vor folosi daca peste 30-40 de ani omenirea nu va mai exista...