Un nou studiu sugerează că o mână imensă de ajutor pentru apariția vieții pe Pământ a fost dată de comete, care au adus elemente integrale cum este fosforul, „un element esențial pentru viață”.

Parcursul interstelar al fosforuluiFoto: ALMA

Cercetările au utilizat telescoapele Atacama Large Millimeter/submillimeter Array din Chile, ca și nava spațială Rosetta a Agenției Spațiale Europene pentru a studia regiunea de formare a stelelor AFGL 1542. Au descoperit molecule ca monoxidul de fosfor.

„Viața a apărut pe Pământ acum 4 miliarde de ani, dar încă nu cunoaștem procesele care au făcut-o posibilă”, a declarat Victor Rivilla, autorul principal al studiului. Cercetarea a fost publicată în revista Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

În AFGL 1542, stelele sunt create din nori uriași compuși din gaze și praf, ca și constituenții esențiali ai vieții cum este fosforul. Moleculele de fosfor sunt create când stelele se nasc și emit radiații, iar moleculele călătoresc prin spațiu.

După ce au observat AFGL 1542, cercetătorii au studiat cometa 67P/Churyumov-Gerasimenko cu ajutorul navei Rosetta din sisetmul solar pentru a vedea dacă molecule de fosfor sunt prezente - și sunt.

Kathrin Altwegg, altă autoare a studiului, a spus că i s-a indicat să găsească molecule de fosfor de către alt astronom care a privit cu ALMA spre alte regiuni formatoare de stele. „Mi-a spus că fosforul ar fi un candidat foarte probabil, așa că m-am întors la date și era acolo!”.

„Din moment ce cometele au furnizat cantități semnificative de material prebiotic Pământului timpuriu, descoperirea sugerează că ar fi putut contribui semnificativ la rezervorul de fosfor în zorii planetei”, au scris cercetătorii în rezumatul studiului. „Există dovezi că fosforul se afla deja în ghețurile cometelor înainte de nașterea Soarelui, așa că bugetul chimic al unei comete ar putea să fi fost moștenit din mediul natal al Sistemului Solar, despre care se crede că ar fi fost un cluster stelar incluzând și stele masive”.

Cercetătorii detectaseră anterior fosfor în ceața din jurul unei comete, dar nu erau siguri cum a ajuns acolo. Cum nu toate moleculele de fosfor sunt incluse în facerea stelelor, cele rămase pot deveni asteroizi sau comete și aduce viață, idee cunsocută ca panspermie.

Panspermia este ipoteza că viața pe Pământ a provenit din microorganisme din spațiul cosmic, purtate de obiecte ca praful stelar, asteroizii și meteoriții, conform unui articol de pe pagina de internet a NASA.

„Fosforul este esențial pentru viața pe care o cunoaștem”, a adăugat Altwegg. „Întrucât cometele au adus mari cantități de compuși organici pe Pământ, monoxidul de fosfor găsit în cometa 67P întărește legătura dintre comete și viața de pe Pământ”.

Un alt studiu publicat anul trecut a identificat izotopi de seleniu în roci din crusta Pământului și au găsit semnătura identică a izotopilor în anumiți meteoriți, notabil cei din afara Sistemului Solar. (The New York Post)