VIDEO Sonda spațială Solar Orbiter, lansată într-o ambițioasă misiune de explorare a Soarelui

de Redactia     HotNews.ro
Luni, 10 februarie 2020, 12:59 Science - Spatiul

Solar Orbiter (NASA)
Foto: Hotnews
Sonda spaţială Solar Orbiter, construită de NASA şi Agenţia Spaţială Europeană, a fost lansată într-o misiune de explorare a Soarelui având drept obiectiv analiza, în premieră, a regiunilor situate la polii stelei şi la finalul căreia oamenii de ştiinţă preconizează obţinerea unei noi perspective despre felul în care energia radiantă produsă de Soare afectează Terra, informează Agerpres.

Solar Orbiter a decolat de la baza Cape Canaveral din Florida la ora 4:03 GMT, luni, pentru o călătorie preconizată să dureze zece ani. "Totul a decurs perfect. Şi dintr-o dată simţi că eşti cu adevărat conectat cu restul sistemului solar", a declarat după lansare Daniel Mueller, cercetător în cadrul ESA, care a lucrat la organizarea misiunii.

Sonda spaţială, de mărimea unei camionete, îşi va desfăşura panourile solare şi antenele înainte de a-şi continua călătoria spre Soare, fiind asistată pe traseu de forţele gravitaţionale ale Pământului şi ale planetei Venus.

La finalul misiunii, va ajunge la aproape 42 de milioane de kilometri de suprafaţa Soarelui, echivalentul a circa 72% din distanţa dintre această stea şi Terra. "Lucrez în domeniul fizicii solare de mulţi ani; n-am crezut niciodată că voi asista la o astfel de realizare şi efectiv la o lansare. Este uimitor", a spus Holly Gilbert din cadrul NASA.

Principala misiune a sondei solare, aceea de examinare a regiunilor polare ale Soarelui, va veni în sprijinul înţelegerii originilor vântului solar, un flux încărcat cu particule, prezent într-o concentraţie foarte mare la cei doi poli, care se răspândeşte prin sistemul nostru solar, afectând funcţionarea sateliţilor şi a electrocasnicelor de pe Terra.

Cercetătorii preconizează că misiunea ar putea oferi informaţii valoroase despre modalitatea de protejare a astronauţilor contra radiaţiei din spaţiu, care poate modifica structura ADN-ului uman.

Solar Orbiter transportă la bord 10 instrumente depozitate în spatele unui masiv scut antitermic, cântărind 147 de kilograme, iar trei dintre acestea vor studia, prin hublourile de la bord, schimbările suferite de suprafaţa solară de-a lungul timpului.

Mai este un amănunt "picant" (Luni, 10 februarie 2020, 13:49)

trotuar [utilizator]

al acestei misiuni. Scutul termic făcut din titan este acoperit cu un strat subțire făcut din oase de animale calcinate și făcute pulbere. O tehnică folosită încă din epoca pietrei pentru a desena pe pereții peșterilor.

Două motive pentru care s-a folosit tehnica asta, unul se pare că "vopseaua" rezultată este foarte rezistentă la schimbări de temperatură, nu se zgârie și nu se exfoliază iar al doilea face scutul negru.

Pare ciudat că dacă vrei să te protejezi de căldura vopsești în negru scutul termic dar se pare că în urma calculelor făcute vopseaua rezultată e foarte bună la a radia căldura și de fapt răcește scutul mai mult decât îl încălzește.
      Solar Orbiter (Luni, 10 februarie 2020, 15:09)