​Consorțiul Event Horizon Telescope, care în aprilie 2019 a făcut publică prima imagine directă a unei găuri negre, a prezentat acum o nouă imagine deosebită după prelucrarea datelor din observațiile de acum trei ani. De data aceasta imaginea prezintă baza unui jet colosal de plasmă ce scapă dintr-o gaură neagră supermasivă la viteze apropiate de cea a luminii. ”Găurile negre nu doar că absorb multă materie, dar și elimină o parte din ea, pentru că sunt puternic magnetizate și se rotesc atât de repede”, spune unul dintre cercetători.

Quasarul si jeturile de plasmaFoto: Event Horizon Telescope

Cercetătorii spun că studiile unei regiuni a spațiului denumită 3C 279 ne vor ajuta să înțelegem mai bine fenomenele ce se întâmplă în vecinătatea unei găuri negre. 3C 279 este un quasar și se găsește într- galaxie situată la 5,5 miliarde de ani lumină de Terra. Un quasar este o sursă puternică de radiații luminoase și electromagnetice, identificată cu ajutorul radiotelescoapelor. Energia emisă de quasari se explică prin existența unei găuri negre supermasive în centrul galaxiei.

Autorii cercetării spun că aglomerarea strălucitoare din stânga imaginii este discul de acreție - compus din gaz supraîncălzit și din praf - și care se rotește cu viteze uriașe în jurul găurii negre. Jetul de plasmă pare să iasă din acest disc și este înfățișat în imagine sub forma unui jet roșu cu luminozitate mai redusă. Imaginea face parte din sesiunea de observații din 2017.

Jetul este parte a unei structuri cunoscută sub numele de blazar. Blazarul este o sursă de energie foarte compactă, de tipul unui quasar, asociat cu o gaură neagră în centrul unei galaxii. Blazarii sunt unele dintre cele mai violente fenomene din Univers și emit o mare cantitate de radiații de toate lungimile de undă (de la unde radio la raze gamma) dintr-o regiune aflată în centrul lor nu mai mare decât sistemul nostru solar. Această radiație este, în mod verosimil, generată de o gaură neagră supermasivă prezentă în centrul lor, cu o masă de ordinul unui milion până la un miliard de mase solare.

”O parte din materia din jurul unei găuri negre va trece dincolo de orizontul găurii și nu va mai reveni niciodată, dar o altă parte din materie poate fi lansată de-a lungul acestor câmpuri magnetice puternice care străbat gaura neagră și această parte constituie jeturile”, spune Ziri Younsi de la University College London și co-autor al cercetării. ”Găurile negre nu doar că absorb multă materie, dar și elimină o parte din ea, pentru că sunt puternic magnetizate și se rotesc atât de repede”, mai spune Younsi.

Echipa de cercetare spune că este imaginea cu cea mai bună rezoluție a unui jet de plasmă din jurul unei găuri negre supermasive și pot, pentru prima oară, să vadă ce se întâmplă la baza jetului.

Lucrarea a fost publicată în revista științifică Astronomy & Astrophysics.