FOTO Reciful cosmic - superba fotografie de la aniversarea a 30 de ani de existență a telescopului Hubble

Vineri, 24 aprilie 2020, 17:32 Science - Spatiul

Cosmic reef - Reciful cosmic
Foto: Agentia Spatiala Europeana
Telescopul Hubble împlinește 30 de ani de când este pe orbită, iar Agenția Spațială Europeană și NASA au postat pentru această aniversare una dintre cele mai frumoase fotografii, supranumită Reciful cosmic, pentru că te duce cu gândul la un peisaj submarin. Fotografia înfățișează două nebuloase colorate situate la 165.000 de ani lumină de Terra.

”Pentru a comemora trei decenii de descoperiri științifice, această imagine este una dintre cele mai fotogenice exemple ale multelor <pepiniere de stele> pe care telescopul le-a observat de-a lungul vieții sale”, spun cei de Agenția Spațială Europeană. ”Fotografia conține portretul a doua nebuloase colorate, portret ce dezvăluie modul energic în care stelele masive <își sculptează casele> lor din gaze și praf”.

Deși par separate, cele două - denumite NGC 2014 și NGC 2020 - sunt parte dintr-o formațiune de stele. Aceste regiuni în care se formează stelele sunt dominate de strălucirea unor stele de zece ori mai mari decât Soarele. Aceste stele îndepărtate au însă o <viață cosmică> scurtă de numai câteva milioane de ani, comparativ cu Soarele care va avea o existență de zece miliarde de ani.

Nebuloasa este un nor uriaș de gaze și praf cosmic situat în spațiul care se întinde între stele. Părți mai dense din nebuloase se pot strânge atât de tare încât pot da naștere unei stele.

Telescopul spațial Hubble este poziționat în afara atmosferei terestre, ceea ce îi conferă avantaje semnificative față de telescoapele de pe Pământ, imaginile nefiind perturbate de către turbulențele atmosferice.