Astronomii de la Observatorul European (ESO) au descoperit o nouă gaură neagră, cea mai apropiată de sistemul nostru solar detectată vreodată, situată la 1.000 de ani-lumină, într-un sistem stelar vizibil cu ochiul liber, potrivit unui studiu publicat miercuri.

Cea mai apropiata gaura neagraFoto: ESO

Gaura neagră este mai aproape de sistemul nostru solar decât oricare alta descoperită până în prezent și face parte dintr-un sistem triplu, cu două stele, care poate fi văzut cu ochiul liber. Echipa a găsit dovezi urmărind cele două stele din apropierea sa folosind telescopul MPG / ESO de la Observatorul La Silla din ESO din Chile.

Ei spun că acest sistem ar putea fi doar vârful aisbergului, întrucât mai multe găuri negre similare ar putea fi găsite în viitor.

"Am fost total surprinși când ne-am dat seama că acesta este primul sistem stelar cu o gaură neagră care poate fi văzut cu ochiul liber", spune Petr Hadrava, de la Academia de Științe a Cehiei din Praga.

„Acest sistem conține cea mai apropiată gaură neagră de Pământ despre care știm până în prezent ”, spune și omul de știință al ESO, Thomas Rivinius, care a condus studiul publicat astăzi în Astronomy & Astrophysics.

Echipa care a observat inițial sistemul, l-a numit HR 6819, ca parte a studiului celor două stele. Cu toate acestea, pe măsură ce și-au analizat observațiile, au fost uimiți când au descoperit un ”al treilea corp”, anterior nedescoperit în HR 6819: o gaură neagră. Observațiile cu spectrograful FEROS de pe telescopul MPG / ESO de la La Silla au arătat că una dintre cele două stele vizibile orbitează un obiect nevăzut la fiecare 40 de zile, în timp ce a doua stea se află la o distanță mare de această pereche”, au declarat astronomii.

Gaura neagră ascunsă în HR 6819 este una dintre primele găuri negre de masă stelară găsite care nu interacționează violent cu mediul lor și, prin urmare, apar cu adevărat negre. Dar echipa i-a putut observa prezența și să-i calculeze masa studiind orbita stelei din perechea interioară. „Un obiect invizibil cu o masă de cel puțin 4 ori mai mare decât a Soarelui nu poate fi decât o gaură neagră”, concluzionează Rivinius, potrivit esor.org.

Prima imagine a unei găuri negre realizată cu succes a fost dezvăluită pe 10 aprilie 2019.

Imaginea a fost obținută atunci de Event Horizon Telescope, o rețea de colaborare științifică în care sunt implicați oameni de știință finanțați de UE. Descoperirea din 2019 marchează o schimbare de paradigmă în ceea ce privește modul în care înțelegem găurile negre, confirmă predicțiile teoriei relativității generale a lui Albert Einstein și deschide noi căi de cercetare a universului nostru.