VIDEO Un nou tip de gaură neagră a fost descoperit grație undelor gravitaționale

de N.O.     HotNews.ro
Miercuri, 2 septembrie 2020, 21:19 Science - Spatiul

Simulare fuziune gauri negre
Foto: Captura YouTube
A fost nevoie de 7 miliarde de ani lumină pentru a ajunge la noi: o gaură neagră cu o masă inedită, rezultată din fuziunea a două găuri negre, a fost observată direct pentru prima dată datorită undelor gravitaționale, o descoperire majoră pentru înțelegerea Universului, scrie AFP.

"Este o ușă care se deschide către un nou peisaj cosmic. O lume cu totul nouă!", a spus în timpul unei conferințe de presă Stavros Katsanevas, directorul proiectului Virgo, una dintre cele două detectoare de unde gravitaţionale care au captat semnalele emise de această gaură neagră.

Această descoperire constituie prima dovadă directă a existenţei găurilor negre de masă intermediară (de 100 până la 100.000 de ori mai mari decât masa Soarelui) şi ar putea explica una dintre enigmele cosmologiei: formarea găurilor negre supermasive, aflate în centrul anumitor galaxii, inclusiv în centrul Căii Lactee.

Obiectul cosmic misterios, descris în Physical Review Letters și Astrophysical Journal Letters de o echipă internațională de peste 1.500 de oameni de știință, se numește „GW190521”. Cel mai probabil, rezultatul fuziunii a două găuri negre, obiectul cosmic are o masă de 142 ori mai mare decât masa soarelui și formează cea mai masivă gaură neagră detectată vreodată prin intermediul undelor gravitaționale (supermasivele, de miliarde de ori mai mari, sunt detectate altfel).

Prezise de Albert Einstein în 1915 în teoria relativității generale și observate direct un secol mai târziu, undele gravitaționale sunt mici deformări ale spațiului-timp, asemănătoare cu valurile de apă de pe suprafața unui iaz. Ele se nasc sub efectul unor fenomene cosmice violente, cum ar fi coliziunea a două găuri negre care emit o cantitate fenomenală de energie.

Unda gravitaţională emisă de GW190521 a avut nevoie de 7 miliarde de ani pentru a ajunge pe Terra: aceasta este cea mai îndepărtată gaură neagră şi, deci, cea mai veche, descoperită vreodată de cercetători.

O gaură neagră primordială?

Semnalul a fost înregistrat pe 21 mai 2019 de către instrumentele Ligo și Virgo, primul american, iar al doilea european, care au reușit să prindă ”cea mai mare captură a masei lor de vânătoare” de la primele descoperiri în 2015 și 2017.

Acest semnal a fost ultra-scurt (o zecime de secundă) și cu o frecvență foarte scăzută.

Până în prezent, doar dovezi indirecte, prin observații electromagnetice, au sugerat existența acestei populații de găuri negre intermediare.

Mai mari decât găurile negre rezultate din stelele prăbușite, dar mult mai ușoare decât monștrii supermasivi, acestea ar putea fi „cheia uneia dintre enigmele astrofizicii și cosmologiei: originea găurilor negre supermasive", potrivit CNRS. Una dintre ipotezele care explică nașterea acesteia din urmă ar fi, tocmai, fuziunea repetată a găurilor negre de masă intermediară.

Un alt fenomen interesant: de unde au venit cele două găuri negre care au fuzionat? Conform teoriilor actuale, prăbușirea unei stele nu poate da naștere la găuri negre de 60 până la 120 de ori mai mare decât masa Soarelui, care este exact dimensiunea celor două obiecte care s-au unit. Ar putea exista o gaură neagră primordială formată în timpul Big Bang-ului, acum 13,8 miliarde de ani? Sau sunt ele însele rezultatul unei fuziuni?

Detectarea GW190521 ridică noi întrebări. Confirmând „că există o mare parte a universului care a rămas invizibilă pentru noi”, a comentat astrofizicianul Karan Jani, de la Ligo.

O gaura neagra primordiala (Miercuri, 2 septembrie 2020, 22:44)

Futurist Irefutabil [utilizator]

Cu masa de cca 4-5 ori masa Terrei si orbitand dincolo de orbitele planetelor ar putea fi companionul misterios al Soarelui. Fireste, e doar o ipoteza, dar una ce merita investigata.
    Tulburator! Tulburator! (Miercuri, 2 septembrie 2020, 23:38)

Sparafucile [utilizator]

Sa afli ca Dumnezeu e atit de batrin. Si pe noi dupa 70-80 de ani ne omoara...

Dar fiindca tot veni vorba: cu ce-or fi masurat astronomii distanta aia de 7 Giga ani lumina? Daca au fost numai 6.8 ?
    Din pacate ce zici tu sfideaza legile fizicii (Joi, 3 septembrie 2020, 0:33)

bogdan1477 [utilizator]

O stea, ca sa colapseze in gaura neagra, are nevoie de minim 15-20 de mase solare (masa soarelui fiind aproximativ de un milion de ori mai mare ca a pamantului). Altfel, obtii o giganta rosie, sau cel mult o stea neutronica.
    Ca sa obtii o gaura neagra de 4-5 ori masa pamantului, trebuie fie s-o produci in laborator, fie sa iei o gaura neagra existenta, de minim 15 mil de mase ale Terrei si sa o spargi in citeva milioane de gaurele negre :)

Io zic sa te mai documentezi nitel...
      Io zic (Joi, 3 septembrie 2020, 23:11)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

Sa mai citesti un pic si tu. Dar pune mana pe o carte serioasa. Am un masterat in astronomie ;)

O gaura neagra primordiala NU se obtine prin colapsul unei stele. O gaura neagra se obtine in general daca colapsezi ceva sub raza sa Schwarzschild. ORICE este colapsat sub raza sa Schwarzschild devine automat o gaura neagra. Imediat dupa Big Band este posibil ca in anumite regiuni din spatiul nou creat densitatea sa fie atat de mare incat o masa sa fie colapsata sub raza sa Schwarzschild doar pentru ca asa au fost conditiile. In acest fel au aparut gaurile negre primordiale.

Fireste, majoritatea lor s-au evaporat prin radiatie Hawking insa cele cu masa de cca 2 mase terestre pot supravietui pana azi (emit putina radiatie Hawking). Ca dimensiune? In termeni reali 4-5 mase terestre inseamna o raza Schwarzschild cat pumnul tau inchis.

Dar ai totusi dreptate: universul este cel mai mare laborator cu putinta. Si mai ai dreptate undeva: NU AU FOST OBSERVATE gauri negre primordiale din cauza dimensiunii lor fizice EXTREM de mici - este o teorie. Insa hmmmm, ia sa vedem ce lipseste (pe langa energia intunecata) din univers, in special din galaxii? MUUUULTA MASA. Asta lipseste. Daca iluzoria materie intunecata este formata din miliarde de gauri negre primordiale ce permeaza spatiul? Fiind foarte mici, si ergosfera lor este mica si deci nu le putem observa usor nici macar indirect. Fireste, ca in multe teorii, aceasta poate fi gresita. Eu unul nu cunosc raspunsul. Dar vad ca cineva de aici le stie pe toate: tu! Te sfatuiesc sa scrii un paper in care sa arati pentru totdeauna ca gaurile negre primordiale sunt imposibile :)
        ai si un link? (Vineri, 4 septembrie 2020, 0:35)

bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Futurist Irefutabil

In mod cert ce zici tu acolo poate fi doar pura teorie in momentul asta, nimic concret dovedit.

Recunosc ca e prima oara cand aud teoria asta. Ai si vrun link?
          Hai, mai (Vineri, 4 septembrie 2020, 9:04)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

Cauta pe Wikipedia "Primordial Black Hole", dai scroll pana jos si gasesti zeci de paperuri stiintifice.

PS: Gaurile negre nu au fost teorie pura? Primul care si-a imaginat o gaura neagra a fost Newton care si-a dat seama ca daca lumina are o viteza finita, va exista o masa pentru care acea viteza finita va fi mai mica decat viteza de evadare si deci obiectul nu va putea genera sau reflecta lumina, fiind negru. La vremea lui nici nu se stia viteza luminii in vid. Dar omul si-a imaginat deseori lucruri care s-au dovedit reale.
          Si inca (Vineri, 4 septembrie 2020, 9:06)