Astronomii au anunţat descoperirea unui nou tip de exoplanetă - o planetă de tipul lui Neptun, dar ultrafierbinte şi nu rece aşa cum este cazul celei de-a 8-a planete din Sistemul Solar, conform unui studiu apărut luni în publicaţia Nature Astronomy, transmite Space.com.

ExoplanetaFoto: space.com

Temperatura acestei planete este foarte ridicată pentru că se află de 60 de ori mai aproape de steaua sa decât se află Pământul faţă de Soare.

Studii anterioare ajungeau la concluzia că aproximativ 1 din 200 de stele din categoria Soarelui au câte o planetă la o distanţă orbitală atât de mică încât îşi încheie mişcarea de revoluţie în mai puţin de 24 de ore. Astronomii au denumit aceste obiecte cosmice "planete de perioadă ultrascurtă", potrivit Agerpres.

Toate planetele cu perioadă ultra-scurtă cunoscute anterior erau fie planete stâncoase mai mici de două ori decât Pământul, fie așa-numiții Jupiteri fierbinți, giganți gazoși de dimensiuni de 10 ori mai mari decât diametrul Pământului. În mod misterios, oamenii de știință nu au găsit multe planete cu perioadă ultra-scurtă de dimensiuni intermediare, fenomen denumit „deșertul Neptunului fierbinte”, deoarece Neptun se află între Pământ și Jupiter ca dimensiune etalon.

Acum, oamenii de știință au descoperit o exoplanetă care se află chiar în ”deșertul fierbinte Neptun”. Dar această planetă este mult mai fierbinte decât orice Neptun fierbinte descoperit încă, suficient pentru ca cercetătorii să o numească „ultrafierbinte”.

Astronomii au folosit Satelitul Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) al NASA pentru a analiza steaua strălucitoare, asemănătoare soarelui LTT 9779, situată la aproximativ 260 de ani lumină de Pământ. Observațiile ulterioare cu alte telescoape au contribuit la confirmarea existenței unei exoplanete în jurul acestei stele.

Această lume nouă, numită LTT 9779 b, are de aproximativ 4,7 ori diametrul Pământului și de 29 de ori masa Pământului.

LTT 9779 b se învârte în jurul stelei sale la fiecare 19 ore, orbitând steaua sa de aproximativ 23 de ori mai aproape decât Mercur Soarele, steaua încălzindu-l la temperaturi de aproximativ 1.700 grade Celsius.

Într-o lucrare care a descris descoperirea, oamenii de știință au susținut că această exoplanetă nu era doar un Neptun fierbinte, ci un Neptun ultrafierbinte. Un Neptun fierbinte obișnuit ar putea deveni fierbinte doar la 1.225 grade C), a declarat pentruSpace.comautorul principal al studiului James Jenkins, astronom la Universitatea din Chile din Las Condes.