Pe măsură ce omenirea își intensifică căutarea vieții extraterestre, ar trebui să avem în vedere că și E.T. s-ar putea să ne caute pe noi. Un nou studiu spune acest lucru prin identificarea a peste 1.000 de stele din apropiere care sunt poziționate favorabil pentru a observa viața pe Pământ, scrie Space.com.

Kepler descopera peste 219 planeteFoto: NASA

„Dacă observatorii ar fi căutat acolo [de pe planete care orbitează aceste stele], ar putea vedea semne ale unei biosfere în atmosfera punctului nostru albastru pal”, spune autorul principal al studiului, Lisa Kaltenegger, profesor asociat de astronomie la Cornell și director al Institutului Carl Sagan al universității.

„Și putem vedea chiar și unele dintre cele mai strălucitoare dintre aceste stele pe cerul nostru de noapte fără binoclu sau telescoape”, a spus Kaltenegger.

Cu toate acestea, vânătoarea de exoplanete se confruntă cu provocări considerabile. Planetele sunt mult mai slabe și mai mici decât stelele pe care le orbitează, așa că ne bazăm mai ales pe metode indirecte pentru a le detecta, mai degrabă decât să le vizualizăm direct. Există mai multe abordări distincte, fiecare cu propriile avantaje și dezavantaje.

Astronomii au găsit majoritatea celor peste 4.000 de exoplanete descoperite până în prezent cu „metoda tranzitării”, care detectează micile fluctuații de luminozitate cauzate atunci când o planetă care orbitează traversează prin fața stelei sale gazdă din perspectiva observatorului. Această strategie a fost folosită cu succes de telescopul spațial Kepler in misiunea de pionierat a NASA și este în prezent utilizată de succesorul său, Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS).

În curând, cercetătorii vor putea, de asemenea, să scaneze atmosferele unor planete aflate în tranzit din apropiere pentru potențiale semne de viață. Această căutare va fi una dintre numeroasele sarcini întreprinse de telescopul spațial James Webb de 9,8 miliarde de dolari al NASA, care este programat să fie lansat la sfârșitul anului viitor, de exemplu. Și viitoarele megascoape terestre, cum ar fi Telescopul Gigant Magellan, vor face și ele o astfel de muncă.