Luna este mult mai bogată în apă decât se credea, anunță NASA. Apa este prezentă și pe suprafața luminată de Soare

Luni, 26 octombrie 2020, 18:36 Science - Spatiul

NASA si apa de pe Luna
Veste bună pentru astronauții care vor ajunge pe Lună în anii următori: există mult mai multă apă decât se credea și se găsește sub formă de gheață într-o multitudine de mini-cratere, chiar și în zonele însorite, ceea ce înseamnă că apa ar putea fi folosită în viitoarele misiuni spațiale, a anunțat NASA care a prezentat noi studii. Agenția vrea să trimită în 2024 o femeie și un bărbat pe Lună, fiind pentru prima oară din 1972 când un om va ajunge pe ”astrul nopții”. 12 oameni au ajuns pe Lună între 1969 și 1972.

Practic, apa se găsește și în suprafețe luminate de Soare și este distribuită pe suprafața Lunii, prezența ei nefiind limitată doar în zonele polare și umbrite. Descoperirile au fost prezentate de Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) al NASA.

Cei de la NASA spun că apa este mult mai larg răspândită pe Lună decât se credea și apa se găsește și în cratere mult mai mici și mai puțin adânci decât cele foarte mari din zona polilor.

Un studiu arată că pe Lună există o multitudine de micro-cratere pe fundul cărora se poate găsi apă înghețată. Temperaturile ajung chiar și la -240 de grade în aceste cratere numite ”micro cold traps”, fiind așadar printre cele mai reci locuri din sistemul solar.

Aceste mici ”depozite” de apă înghețată ar putea fi de un real folos viitoarelor misiuni lunare, apa putând fi utilizată de astronauți. Pe termen mediu, NASA ar vrea ca Luna să fie punctul de unde vor pleca misiunile cu echipaj uman către Marte.

Gheața nu va fi utilă doar pentru a deveni apă de băut, dar moleculele ar putea fi ”sparte” prin procedee chimice în atomi de oxigen și de hidrogen și oxigenul ar putea fi folosit pentru ca astronauții să respire. Hidrogenul și oxigenul ar putea fi folosite și pentru a dezvolta combustibil pentru revenirea pe Terra și pentru misiunile către Marte, mai ales că dacă vor putea fi transportate mai puține lucruri de pe Terra, misiunile lunare ar deveni mai simple. Evident că vor mai trece mulți ani până să se ajungă la etapa aceea.

Cum Luna nu are aproape deloc atmosferă, temperaturile sunt extreme, unde bate Soarele pot fi +127 de grade, iar în zonele neluminate scad la sub -240 de grade. Temperatura medie este de -35 de grade pe Lună, în timp ce pe Terra media este +15 grade.

SOFIA a detectat și molecule de apă în craterul Clavius, unul dintre cele mai mari vizibile de pe Terra și aflat în emisfera sudică lunară. Observațiile din trecut detectaseră la suprafața Lunii o formă de hidrogen, dar nu au putut face diferența între apă și ”ruda” sa chimică apropiată OH (grupa hidroxil). Datele de acum, din craterul Clavius, arată o concentrație de 100 către 412 părți per milion, echivalentul unei sticle de 350 ml de apă - prinsă într-un metru cub de sol răspândit pe suprafața lunară, explică cei de la NASA.

”Avem indicii că H2O, apa atât de familiară, ar putea fi prezentă pe partea luminată de Soare”, spune Paul Hertz, director la divizia de astrofizică a NASA. ”Acum știm sigur că este acolo. Descoperirea schimbă înțelegerea suprafeței lunare și ridică întrebări pertinente despre resursele relevante pentru explorarea spațiului cosmic îndepărtat”, adaugă el.

Luna se află la aproximativ 384.000 km de Terra.

Se credea că Luna este un astru extrem de arid, până în 2008 când cercetătorii au descoperit molecule de apă în interiorul magmei aduse de astronauții din misiunile Apollo.

Era vorba de apă înghețată de pe fundul unor mari cratere din zonele lunare aflate mereu în afara bătăii razelor solare, aproape de poli, unde temperaturile sunt extrem de scăzute.

,,si pe suprafata luminata de soare" (Luni, 26 octombrie 2020, 19:30)

kkciosuldelahamangia [utilizator]

Luna este TOATA luminata de soare.
      corect (Luni, 26 octombrie 2020, 21:39)

gigiduru_ [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

Voiam sa pun si eu acelasi comentariu. Dar si Pink Floyd au gresit, asa ca putem sa trecem cu vederea
      Simpla curiozitate (Marţi, 27 octombrie 2020, 15:17)

Mihail. [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

As vrea sa stiu care a fost motivul pentru care unii au dat "minusuri".
    Abia aștept (Luni, 26 octombrie 2020, 20:34)

Lionheart [utilizator]

Abia aștept să ajungă americanii iar pe lună. Poate de data asta le vor închide gura definitiv deștepților care "știue ei" că pământul e plat, că oamenii nu au ajuns pe lună etc.
      degeaba (Luni, 26 octombrie 2020, 21:24)

hdd [utilizator] i-a raspuns lui Lionheart

Știi ce-o să spună teoria conspirației atunci?
      Că e prima oară când au ajuns pe lună
      Sau că de fapt nu sunt pe lună, ci tot în studio.

Ăștia cu 5G și covid nu există și pământul este plat
      nu sunt în scădere, ci în creștere.

Pentru mulți dintre ei nici nu mai e important adevărul științific, ci își împlinesc nevoia de comunicare și apartenență la un grup de misfits.
      Satisfacția asta personală nu poate fi combătută cu argumente științifice.

:)
      Artemis (Luni, 26 octombrie 2020, 21:45)

animatron [utilizator] i-a raspuns lui Lionheart

In December 2017, President Donald Trump signed Space Policy Directive 1, authorizing the lunar campaign.

The Artemis program is a US government-funded crewed spaceflight program that has the goal of landing "the first woman and the next man" on the Moon, specifically at the lunar south pole region by 2024.

Administratia republicana a relansat USA in competita spatiala, sub precedenta administratie (democrata), se ajunsese la totala dependenta de Rusia in privinta lansarilor cu echipaj uman.

Presedintele Trump va ramane in istorie si pentru faptul ca dupa aproape 40 de ani a sustinut puternic revenirea Americii in cursa dintre marile puteri pentru explorarea si exploatarea Sistemului Solar.

Trump colaboreaza foarte bine cu Elon Musk (fondator al Space X), amandoi impartasesc o viziune capitalista liberala in privinta expeditiilor spre Luna, Marte, centura de asteroizi, etc.

Intr-un viitor foarte apropiat, statele dezvoltate care nu vor avea industrii proprii puternice in IT, biotehnologie/medicina, domeniul spatial, cel agro-alimentar, cel al energiei, vor intra in raporturi de dependenta umilitoare cu "mari puteri" in aceste domenii.

Romania are o sansa pt ca dispune de un excelent capital uman, de un foarte bun potential natural si de calitatea de membru UE/NATO.

Sa speram ca si Europa va crea programe ca Artemis pt a concura Rusia, China si chiar USA.