VIDEO Sonda japoneză Hayabusa2 va aduce pe 6 decembrie pe Terra eșantioanele colectate de pe asteroidul Ryugu situat la peste 300 de milioane km depărtare

Vineri, 27 noiembrie 2020, 17:02 Science - Spatiul

Hayabusa2 si Ryugu
Foto: JAXA
​După o călătorie de șase ani, Agenția Spațială Japoneză (JAXA) este pe cale să realizeze o performanță uimitoare aducând pe Terra o capsulă cu eșantioane colectate de pe asteroidul Ryugu, aflat la 340 de milioane de km de Terra. Aterizarea este estimată a fi în 6 decembrie, în regiunea australiană deșertică Woomera. Sonda a aterizat de două ori pe asteroid, reușind să ia și mostre de subsol.

Aventura Hayabusa2 a început în 3 decembrie 2014. Sonda a început atunci o lungă călătorie de 3,2 miliarde de kilometri pentru a ajunge până la Ryugu, care orbitează în jurul Soarelui. Asteroidul Ryugu a fost denumit după un palat submarin din basmele populare japoneze.

A avut nevoie de trei ani și jumătate pentru a ajunge la destinație. În iunie 2018, s-a stabilizat în apropiere de Ryugu, un asteroid foarte vechi cu un diametru de circa 900 de metri și care datează de la formarea sistemului solar, acum 4,6 miliarde de ani.

Hayabusa2 a avut în februarie 2019 un prim contact direct cu asteroidul pentru a culege praf de la suprafață. Sonda japoneză a lansat apoi un "impactor" - care a provocat o explozie în apropiere de asteroid pentru a genera un crater. Sonda a aterizat în acel loc în iulie 2019 și a recoltat eșantioane din subsolul asteroidului.

Niponii sunt convinși că mai ales mostrele de subsol vor fi extrem de importante din punct de vedere științific, mai ales că nu sunt afectate de radiațiile din spațiu și nici de alți factori de mediu.

"Ceea ce va fi cel mai excepțional în această misiune este să poți compara prelevările de suprafață cu cele de subsol. Vor necesita numeroase analize dar luarea de eșantioane din două locuri diferite este o performanță științifică, ceva ce probabil nicio altă țară nu va putea realiza în viitorii 20 de ani. În acest sens, dacă am reușit, este un rezultat istoric", explica în vara lui 2019, Seiichiro Watanabe, profesor la Universitatea din Nagoya, director de cercetare al misiunii.

Sonda se găsește acum la 3,1 milioane km de Terra și a colectat 100 de miligrame de mostre. Sonda a parcurs peste 5 miliarde de km și va ateriza în dimineață de 6 decembrie în Australia (seara lui 5 decembrie în Europa).

Capsula, cu un diametru de 40 cm, va deveni o ”minge de foc” la 200 km deasupra Terrei, dar va fi protejată printr-un scut termic. La 10 km deasupra Terrei se va deschide parașuta.

Agenția niponă nu este la prima reușită. O precedentă misiune de același tip, Hayabusa, spre asteroidul Itokawa, a permis colectarea de eșantioane de pe acest mic corp celest, dar cu prețul a numeroase peripeții. Acestea au servit drept lecție pentru Hayabusa2.

Surse: AP, Science et Vie