Jupiter şi Saturn, vizibile ca un astru dublu în 21 decembrie / Un fenomen similar va mai avea loc abia în 2080

de Redactia     HotNews.ro
Vineri, 18 decembrie 2020, 12:00 Science - Spatiul

conjunctie Jupiter-Saturn
Foto: Observatorul Astronomic "Amiral Vasile Urseanu"
Planetele Jupiter şi Saturn se vor apropia aparent una de alta, în 21 decembrie, fiind vizibile ca un astru dublu pe cerul de seară. Următoarea dată când cele două planete se vor afla atât de aproape una de alta va fi în 15 martie 2080.

Potrivit Obsevatorului Astronomic "Amiral Vasile Urseanu" din Capitală, fenomenul poate fi văzut cu ochiul liber, foarte aproape de orizontul de apus. La Bucureşti, Soarele va apune la ora 16,49, iar după ora 17,00 planetele se pot vedea cu ochiul liber. Se pot vedea până la ora 19,00, când apun.

Recomandarea astronomilor pentru cei care vor să vadă fenomenul este să privească dintr-un loc de unde se poate vedea apusul Soarelui, pentru că orice clădire sau obstacol aflat înspre apus va ascunde planetele.

O conjuncţie nu la fel de strânsă se va produce pe 31 octombrie 2040, planetele fiind vizibile înainte de răsăritul Soarelui. Următoarea dată când cele două planete se vor afla atât de aproape una de alta va fi pe 15 martie 2080, când se vor vedea înainte de răsăritul Soarelui, în constelaţia Capricornus.

Conform sursei citate, o astfel de conjuncţie s-a produs în dimineaţa de 18 februarie 1961. "Nu au fost la fel de apropiate ca în decembrie 2020, fiind la 14 minute de arc una de alta, dar făceau o pereche frumoasă pe cerul de dimineaţă, în jurul orei 6,45", spun astronomii.

De asemenea, pe 28 noiembrie 1901 cele două planete s-au apropiat la 26 minute de arc una de alta. "Jupiter şi Saturn se vedeau seara pe cer, unul lângă altul şi într-o companie plăcută cu alte două planete în preajmă. Imediat după apusul Soarelui, pe la ora 17, trebuia să priviţi înspre sud-vest, nu foarte sus faţă de orizont, direcţie în care cel mai strălucitor astru era Venus. În dreapta lui Venus se vedeau alţi doi aştri strălucitori, planetele Jupiter şi Saturn, unul sub altul, Jupiter fiind cel mai strălucitor şi jos".

Luni seară, planetele Jupiter şi Saturn se vor apropia una de alta "la doar 6 minute de arc".

Si ce daca? (Vineri, 18 decembrie 2020, 13:30)

Nu inteleg importanta "fenomenului" Nu se produce nici-un efect detectabil, nu exista nici-o consecinta demna de luat in seama. Parca ai zice, "Pentru un cetatean din Satu-Mare, capul lui Boc din Cluj s-a aliniat cu pieptul lui Blaga din Bucuresti".Formidabil.
      asa e (Vineri, 18 decembrie 2020, 14:22)

strategy [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

e exact ca si faza cand tu nu te pricepi, dar iti spui si tu parerea :) in consecinta, cei care inteleg ceva din astronomie ar trebui sa ia in considerare concluzia ta si sa ignore fenomenul.

Bun. Sper ca romanii care se pricep la politica, fotbal si bautura sa nu adauge si astronomia la arsenal.
        e asa (Vineri, 18 decembrie 2020, 16:27)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui strategy

Tocmai citeam articolul: Dark Matter, Destroyer of Worlds: Neutrino, Thermal, and Existential Signatures from Black Holes in the Sun and Earth de J.F.Acevedo etc. [arXiv:2012.09176]
        cand aceasta stire fierbinte m-a intrerupt din lectura. Citeste si tu, dupa aceea comentam impreuna. Vrei?
          bine (Vineri, 18 decembrie 2020, 17:15)

strategy [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

crezi ca stirea e pentru priceputi? poti sa gandesti mai macro sau crezi ca stirea iti era dedicatia tie? :) linisteste-te. Daca stirea asta ajuta pe cineva sa inteleaga mai mult iesind in natura sa urmareasca un fenomen, e perfect. In rest, spor la lectura! Nu e scopul sa ne batem in lecturi ;) Daca chiar preferi, m-ai batut. Fii mai relaxat, te ajuta.