​Aflat la Pingtang, în provincia Guizhou din sud-vestul Chinei, telescopul sferic cu apertura de 500 m FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope) a devenit cel mai mare din lume după ce a fost finalizat în 2016, depășind Observatorul Arecibo care a deținut această poziție timp de 53 de ani.

Radiotelescopul FAST din GuizhouFoto: Xinhua / Eyevine / Profimedia

După ce două cabluri s-au rupt, radiotelescopul Arecibo s-a prăbușit în noiembrie aducând sfârșitul observatorului. Acum, FAST își deschide porțile pentru oameni de știință din toată lumea.

„Comitetul nostru științific urmărește să deschidă treptat FAST pentru comunitatea internațională”, a declarat pentru AFP Wang Qiming, inspector șef pentru operațiuni și dezvoltare la FAST. China va accepta solicitări în 2021 de la oameni de știință străini care doresc să utilizeze instrumentul pentru cercetările lor.

Cu antena sa masivă cu diametrul de 500 m, FAST nu este doar mai mare decât telescopul Arecibo, dar și de trei ori mai sensibil. FAST, care și-a început operațiunile în ianuarie al acestui an, este înconjurat și de o zonă de 5 km de „tăcere radio”, în care telefoanele celulare și calculatoarele sunt interzise. „Arecibo a fost o sursă importantă de inspirație pe care am îmbunătățit-o continuu ca să construim telescopul nostru”, afirmă Qiming.

Radiotelescoapele ca FAST utilizează antene și receptori radio pentru a detecta unde radio de la surse din cosmos ca stelele, galaxiile și găurile negre. Aceste instrumente pot fi utilizate și pentru a transmite semnale radio și chiar să reflecte lumină radio de la obiecte din sistemul solar (ca planetele) și să vadă ce informație ar putea reveni.

Cercetătorii pot utiliza FAST nu doar pentru a explora universul, ci și pentru a studia lumile extraterestre, determinând dacă se află sau nu în „zona buclelor aurii” (goldilocks zone) lângă stelele-gazde, sau a căuta viață extraterestră.

Într-o premieră celebră, oamenii de știință care lucrau la Arecibo în căutare de inteligențe extraterestre au trimis un mesaj radio interstelar către clusterul globular M13 cu speranța că vor primi o confirmare de viață inteligentă extraterestră.

Mesajul a fost redactat și de faimosul astronom și comunicator științific Carl Sagan, contribuind la popularizarea lui Arecibo și a radioastronomiei în general. (Live Science)