​Science News: China promite că va deschide cel mai mare radiotelescop de pe planetă pentru restul lumii

Duminică, 20 decembrie 2020, 22:02 Science - Spatiul

Radiotelescopul FAST din Guizhou
Foto: Xinhua / Eyevine / Profimedia
​Aflat la Pingtang, în provincia Guizhou din sud-vestul Chinei, telescopul sferic cu apertura de 500 m FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope) a devenit cel mai mare din lume după ce a fost finalizat în 2016, depășind Observatorul Arecibo care a deținut această poziție timp de 53 de ani.

După ce două cabluri s-au rupt, radiotelescopul Arecibo s-a prăbușit în noiembrie aducând sfârșitul observatorului. Acum, FAST își deschide porțile pentru oameni de știință din toată lumea.

„Comitetul nostru științific urmărește să deschidă treptat FAST pentru comunitatea internațională”, a declarat pentru AFP Wang Qiming, inspector șef pentru operațiuni și dezvoltare la FAST. China va accepta solicitări în 2021 de la oameni de știință străini care doresc să utilizeze instrumentul pentru cercetările lor.

Cu antena sa masivă cu diametrul de 500 m, FAST nu este doar mai mare decât telescopul Arecibo, dar și de trei ori mai sensibil. FAST, care și-a început operațiunile în ianuarie al acestui an, este înconjurat și de o zonă de 5 km de „tăcere radio”, în care telefoanele celulare și calculatoarele sunt interzise. „Arecibo a fost o sursă importantă de inspirație pe care am îmbunătățit-o continuu ca să construim telescopul nostru”, afirmă Qiming.

Radiotelescoapele ca FAST utilizează antene și receptori radio pentru a detecta unde radio de la surse din cosmos ca stelele, galaxiile și găurile negre. Aceste instrumente pot fi utilizate și pentru a transmite semnale radio și chiar să reflecte lumină radio de la obiecte din sistemul solar (ca planetele) și să vadă ce informație ar putea reveni.

Cercetătorii pot utiliza FAST nu doar pentru a explora universul, ci și pentru a studia lumile extraterestre, determinând dacă se află sau nu în „zona buclelor aurii” (goldilocks zone) lângă stelele-gazde, sau a căuta viață extraterestră.

Într-o premieră celebră, oamenii de știință care lucrau la Arecibo în căutare de inteligențe extraterestre au trimis un mesaj radio interstelar către clusterul globular M13 cu speranța că vor primi o confirmare de viață inteligentă extraterestră.

Mesajul a fost redactat și de faimosul astronom și comunicator științific Carl Sagan, contribuind la popularizarea lui Arecibo și a radioastronomiei în general. (Live Science)

nu se poate (Duminică, 20 decembrie 2020, 22:15)

sile1 [utilizator]

Au realizat oamenii de stiinta un asemenea instrument performant ,radiotelescop,pentru studiul unversului ?

Pai China parca facea numai "chinezarii" adica obiecte de doi bani !
      Da baaa... (Duminică, 20 decembrie 2020, 23:26)

DurAndrei [utilizator] i-a raspuns lui sile1

Au ajuns si pe Luna cu un robotel daca nu stiai... la mai bine de 50 de ani de cand altii mai amarati si inapoiati au ajuns cu echipaj uman...
      La orice stire despre RPC nu lipsesc laudatorii marelui partid comunist chinez...
        Ok (Luni, 21 decembrie 2020, 11:25)

ghiburici [utilizator] i-a raspuns lui DurAndrei

Deci chinezii au facut un telescop pe care americanii il au deja de 1000 de ani or something....
        Iar 5Gul chinezesc il aveau ameicanii inca de acum 2000 de ani....Hai fugi cu cercul.....
          Americanii nu-l mai au nici măcar... (Luni, 21 decembrie 2020, 17:53)

Nyk1 [utilizator] i-a raspuns lui ghiburici

...pe cel de la Arecibo, pe care l-au lăsat în paragină, cu consecințele aferente!
    Aha... (Duminică, 20 decembrie 2020, 22:23)

veratec [utilizator]

si Trump ce zice?
      Ce spune Trump, nu stim. (Luni, 21 decembrie 2020, 5:10)

Alius [utilizator] i-a raspuns lui veratec

Dar mult mai important este ce spun serviciile de securitate chineze.
    dar (Luni, 21 decembrie 2020, 15:13)

Scarface1000 [utilizator]

Nu parca comunistii trebuiau sa fie mai inapoiati? Se pare ca is mai avansati decat Europa.. Hmmm....
      Depinde (Luni, 21 decembrie 2020, 17:59)

Nyk1 [utilizator] i-a raspuns lui Scarface1000

Populația e într-adevăr mai înapoiată ca mentalitate (reminiscențe ale Revoluției Culturale maoiste), dar liderii acesteia din PCC sunt niște elite cu mult mai competente decât ce au țările vestice. În plus, în China nu se pierde timp cu gargara politică specifică democrațiilor bananiere din Occident, China tace și face!

Iar încrederea Chinei în sine va crește când vor apărea rezultatele economice ale acestui an, fiind singura mare putere pe creștere economică. Toate celelalte țări s-au dovedit incapabile să controleze un amărât de virus prin menținerea populației în case timp de măcar o lună, fără excepții.