Astronomii cred că au descoperit cea mai îndepărtată galaxie din Univers

de S.J.     HotNews.ro
Luni, 21 decembrie 2020, 17:42 Science - Spatiul

GN-z11
Foto: NASA
Astronomii au detectat ceea ce aceștia cred că este cea mai îndepărtată (și veche) galaxie observată vreodată, scrie Space.com.

Poate că galaxia GN-z11 nu are un nume spectaculos însă se pare că aceasta este una cu adevărat aparte.

Astronomii conduși de Nobunari Kashikawa, un profesor din cadrul departamentului de astronomie de la Universitatea Tokyo, și-au asumat misiunea de a descoperi cea mai îndepărtată galaxie observabilă din Univers pentru a descoperi când și cum s-a format.

„Din studiile anterioare, galaxia GN-z11 pare să fie cea mai îndepărtată galaxie detectabilă față de noi, la 13,4 miliarde de ani-lumină distanță sau 134 nonilioane de kilometri (asta înseamnă 134 urmat de 30 de zerouri”, a declarat Kashikawa într-un comunicat.

„Însă măsurarea și verificarea unei asemenea distanțe nu este o sarcină ușoară”, a precizat acesta.

Pentru a determina cât de departe este GN-z11 față de Pământ, echipa lui Kashikawa a studiat deplasarea spre roșu a galaxiei - cât de mult s-a întins lumina, sau, altfel spus, deplasat înspre capătul roșu al spectrului electromagnetic din cauza efectului Doppler.

În general, cu cât un obiect este mai departe de Pământ, cu atât mai mult lumina emisă de acesta se va fi deplasat înspre capătul roșu al spectrului.

În plus, echipa a analizat liniile de emisie ale GN-z11 - semnături chimice observabile în lumina provenită de la obiectele cosmice.

Prin studierea amănunțită a acestor semnături echipa a putut determina cât de mult trebuie să fi călătorit lumina de la GN-z11 înainte să ajungă la noi.

„Ne-am uitat în mod specific la lumina ultravioletă întrucât aceea este zona din spectrul electromagnetic unde ne așteptam să găsim semnăturile chimice deplasate înspre roșu”, a relatat Kashikawa, precizând că „telescopul spațial Hubble a detectat semnătura de mai multe ore în spectrul GN-z11”.

Acesta a adăugat însă că „nici măcar Hubble nu poate determina liniile de emisie la gradul de care aveam nevoie. Așa că am apelat la un spectograf mai modern de la sol, un instrument numit MOSFIRE de la telescopul Keck I din Hawaii pentru a măsura liniile de emisie”.

Folosind MOSFIRE, echipa a putut observa și studia în detaliu liniile de emisie venite de la galaxie. Dacă și alte observații vor confirma descoperirea lor, GN-z11 va deveni oficial cea mai îndepărtată galaxie observată vreodată.

Noul studiu a fost publicat în 14 decembrie în revista Nature Astronomy.

NU este efect Doppler (Luni, 21 decembrie 2020, 18:08)

Deplasarea spre rosu a obiectelor indepartate se produce din cauza dilatarii spatiului, conform legii lui Hubble. Expansiunea universului.
    Efectul Doppler sau deplasarea spre rosu gravitationala sunt efecte asemanatoare dar din cauze diferite.
      Foarte, foarte (Luni, 21 decembrie 2020, 21:26)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Corect spus.
        hmmm așa să fie oare? (Luni, 21 decembrie 2020, 22:06)

S.J. [utilizator] i-a raspuns lui MAGArusul

13.77 billion years (Luni, 21 decembrie 2020, 19:40)

Ike [utilizator]

Și da (Luni, 21 decembrie 2020, 21:26)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui Ike

Și nu. Este vorba de metagalaxie adică univers OBSERVABIL. Daca exista regiuni care fata de noi se deplasează cu viteza superluminica din cauza expansiunii universului, acestea nu pot fi observabile sau măsurabile. Locul geometric din univers în care expansiunea devine egala pt noi cu viteza luminii este un orizont al evenimentelor.
        Daca exista... (Marţi, 22 decembrie 2020, 1:08)

Ike [utilizator] i-a raspuns lui MAGArusul

Vorbim de alte regiuni teoretice sau chiar despre cea ce s-a observat si notat in articol?
          Sunt mai multe interpretari (Marţi, 22 decembrie 2020, 7:46)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui Ike

"Daca varsta calculata a universului este 13.77 de miliarde de ani atunci inseamna ca o vedem cum era "bebelus" la doar 300 milioane ani dupa Big Bang."

Daca presupui ca a avut loc o singura inflatie si vorbim dupa modelul standard ce ai scris este perfect corect.

Daca insa universul este mult mai vast (in urma unor inflatii succesive), ceea ce vedem si calculam dupa modelul standard nu mai e corect, adica obiectele aflate la x miliarde de ani lumina nu mai sunt x miliarde de ani mai vechi ci posibil mult mai vechi. Si nici varsta calculata a universului (pe baza radiatiei de fond) nu mai e 13.77 mlrd de ani iar intre cele doua nu mai e neaparat o relatie de egalitate intrucat spatiul a crescut mai repede decat timpul necesar luminii sa ajunga pana la noi.

Toate acestea sunt speculatii insa la fel de speculatii ca si modelul standard. Modelul standard presupune o singura inflatie (ca sa explice uniformitatea radiatiei de fond). Nu exista dovezi practice cum ca aceasta inflatie a avut loc (a existat una bazata pe polarizarea luminii insa s-a dovedit a fi praf cosmic in ciuda a 5 sigma anuntati initial) sau ca au fost mai multe inflatii succesive. Nu se cunoaste cauza pentru care o astfel de inflatie ar avea sau nu loc. Asta face din toate aceste teorii speculatii.
      Nu inteleg cine ti-a dat minus (Marţi, 22 decembrie 2020, 0:32)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui Ike

Revin insa cu o adaugire: ce ai spus este perfect corect insa "varsta" universului este calculata pe baza unor conjecturi observationale, adica mai multe observatii conduc catre aceasta varsta a evenimentului numit "big bang" vazut sau presupus de noi ca fiind un fenomen singular in urma caruia au aparut SIMULTAN spatiul si timpul (despre care habar nu avem de fapt ce sunt, mai ales timpul, care se comporta ca o dimensiune si totusi nu este caci nu e reversibila).

Dar sa revenim: exista totusi o problema - radiatia prea uniforma de fond (energia remanenta a big band ce fata de noi azi se indeparteaza si e shiftata red in domeniul microundelor, desi ea e evident radiatie gama, caci a fost big BANG nu big FAS). O explicatie propusa este teoria "inflatiei" (nu are de-a face cu Isarescu). Teoria asta spune ca universul instantaneu s-a umflat de la o dimensiune la alta (OK, quasi-instantaneu). Bun, si care e problema?!? Nici una cu exceptia faptului ca noi presupunem ca a fost o singura inflatie. Dar de ce doar una? Pai.... nu stim. Este posibil sa fi fost mai multe? Posibil, dar nu stim nici asta. Dar hai sa facem un exercitiu de imagine (a la Veorica) si sa presupunem ca au fost mai multe. Daca au fost, e posibil ca regiuni din spatiu sa fi fost eja expulzate dincolo de ceea ce putem azi observa. In plus, noi presupunem ca spatiul, timpul, materia si energia au fost create simultan. Nu exista nici o demonstratie (in afara bunului simt) cum ca asa a fost, iar bunul simt se cam termina cand incepi fizica cuantica care e de-a dreptul lipsita de bun simt (dar nu avem cum sa o educam, o luam asa cum e).

Asadar depinzand de presupunerile pe care le facem atat varsta cat si dimensiunile universului pot varia considerabil. Unele teorii pun dimensiunea la 160 mlrd AL si varsta la 13.4 mrld ani. CUUUUM? Adica s-a umflat mai repede ca lumina? Pai nu vorbiram de inflatie / inflatii?

Si mai e ceva: e posibil ca spatiul sa nu fie legat neaparat de prezenta materiei sau energiei
      Neh ca m-am intins (Marţi, 22 decembrie 2020, 0:38)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui Ike

deci e posibil ca dincolo de o anumita limita sa existe spatiu care sa fie absolut ... gol. Si acum te intreb: intr-un spatiu GOL (fara materie, fara energie), ce interactiuni apar? Nada, nici una. Pai si atunci are sens notiunea de timp? Poate da, poate nu. Daca iei timpul ca o dimensiune - are. Daca insa il iei ca pe o forma de existenta a entropiei si sensului acesteia - nu are.

Ce scriu eu insa aiai e filosofie. Sunt zeci de astfel de modele si foarte putine dovezi experimentale asupra corectitudinii sau incorectitudinii lor. Ceea ce folosim noi azi e un "model standard" pe care il finisam, il completam. NIMENI insa nu spune nici ca el e corect si nici consistent. Este insa cea mai clara dovada pana acum, dar nici pe departe adevarul singular.

PS: si e posibil sa nici nu existe un adevar singular. Einstein a DEMONSTRAT matematic ca in sistemul sau doi oameni pot descrie acelasi fenomen in mod diferit, si AMBII sa aiba dreptate, adica ambele lor descriei sa fie adevarate. Asadar e posibil sa nu existe un "model unic" a ceea ce s-a intamplat ci big bang sa fie de fapt o serie de probabilitati si colapsuri ale acestora in evenimente pe care mai multi observatori sa le descrie diferit si totusi toate descrierile lor sa fie adevarate.
        Timpul este o iluzie (Marţi, 22 decembrie 2020, 5:12)

Ike [utilizator] i-a raspuns lui MAGArusul

Daca tot ati amintit de Einstein.
        Modelul Universului actual inflationist nu separa spatiul de timp, ci chiar il numeste 'spatiu-timp' sau spacetime in engleza, unde este o dimensiune si deci are sens chiar daca spatiul e gol. Exact ceea ce ati spus. Daca timpul este o forma de existenta a entropiei, atunci un filozof se intreaba daca "timpul" deja exista "in trecut" si "in viitor" sau este creat constant? "Acum" cand scriu acest mesaj, exista, dar peste 5 minute cand Dvs veti cite acest mesaj, va disparea, va fi trecut acest "acum". Deci peste 5 minute alt "acum" este oare creat atunci din cauza entropiei, sau exista deja, indiferent de entropie, materie, energie?
        Viitorul nu exista acum, ac sa-l putem vedea fizic "de la distanta" print-o masina a timpului, dar niic nu avem niciun motiv s acredem ca viitorul nu va exista in totalitate. Daca sapcetime este un continuum atunci timpul exista deja precum si spatiul exista deja iar energia (transformata in materie sau nu) se "deplaseaza" in cadrul spacetime.
          De acord (Marţi, 22 decembrie 2020, 7:56)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui Ike

Eu consider timpul doar ca o forma prin care se transfera doua proprietati intrinsece modului de functionare a universului: relatia cauza-efect si probabilitatea unui eveniment, de fapt modul in care cuantumul tuturor probabilitatilor colapseaza in ceea ce noi numim atat de firesc "viitor". Cu alte cuvinte viitorul nu exista ci este creat. Iar aceasta lasa, in modul de gandire, loc la ceva fantastic: liberul arbitru.

Culmea insa: si spatiul poate fi o iluzie - depinzand de curbura Universului nu este exclus ca acesta fiind convex un flux de raze de lumina pornind de la un unic eveniment ce se petrece la distanta mare sa ajunga la Terra pe drumuri diferite de lungimi diferite. Vom vedea acelasi eveniment pe cer in puncte diferite si la momente de timp diferite (separate chiar de miliarde de ani). Asta face imposibila gasirea faptului ca cele n evenimente nu sunt decat unul singur vazut insa la momente diferite. Implica inca ceva: o cauza poate avea mai multe consecinte (ca un ecou, ca o reverberatie).

DAR: masuratorile actuale si modelele actuale arata cum ca spatiul ar fi PLAT (chiar foarte plat, evident, plat in 4 dimensiuni) la scara foarte mare (ignorand deci curburile locale date de gravitatie). De ce? Nimeni nu stie.
    UNIVERSUL OBSERVABIL (Marţi, 22 decembrie 2020, 20:32)

Constantius [utilizator]

Logica ne spune, ca timpul si spatiul sunt infinite, de la – la + ! Tot logica ne spune, faptul ca, cantitatea de materie din Univers este infinita ! In concluzie, in Univers au fost, sunt si vor fi, o infinitate de planete care seamana cu Terra! Universul observabil de catre omenire, care se intinde pana la aproape 14 miliarde ani lumina, e cu totul altceva ! Big Bang-uri au fost, sunt si vor fi o infinitate ! Ele se manifesta tot timpul, in cascada, cand cantitatea de materie adunata, are o anumita marime ! In centrul Caii Lactee, avem o « gaura neagra », care strange materie, iar la un moment dat va exploda, formand-se astfel, noi galaxii si sisteme stelare ! In fiecare galaxie apare un Big Bang ! Galaxiile nu se departeaza neaparat, ele se pot si incrucisa ! Practic nu exista o expansiune a Univesului !
      Pe langa bunul simt si logica ta personala (Marţi, 22 decembrie 2020, 21:26)

MAGArusul [utilizator] i-a raspuns lui Constantius

Ai un argument fizic, observabil, masurabil, in favoarea teoriei tale?

Galaxiile care se incrucisaza o fac din cauza gravitatiei. Cum aceasta scade cu patratul distantei, nu au cum sa se incruciseze doua galaxii aflate la 10 mlrd AL. Sau poate logica ta a dat de o singularitate :)