Planeta pitică Farfarout este cel mai îndepărtat obiect observat în sistemul solar - Distanța medie față de Soare este 20 miliarde kilometri

Vineri, 12 februarie 2021, 9:30 Science - Spatiul

Farfarout, reprezentare artistica
Foto: NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva
​Astronomii au confirmat că un obiect ceresc descoperit în 2018 este cel mai îndepărtat observat în sistemul solar. A fost denumit Farfarout și se găsește, în medie, la 132 de unități astronomice (UA) de Soare, o unitate fiind echivalentul a 150 milioane km (distanța Terra - Soare). Farfarout este o planetă pitică ce are un diametru de 400 km și durează 1.000 de ani să facă o orbită completă în jurul Soarelui.

Echipa care a detectat Farfarout a venit cu date adiționale pentru a confirma că planetoidul există și, drept urmare, Farfarout a primit o denumire oficială din partea organizației Minor Planet Center din Cambridge, Massachusetts. Ea a fost denumită 2018 AG37.

Astronomii au detectat Farfarout acum trei ani cu ajutorul telescopului de 8 metri din Maunakea , Hawai'i și au putut face asta doar datorită avansului tehnologic din ultimii ani în domeniul camerelor digitale montate pe cele mai mari telescoape.

Farfarout face o orbită completă în jurul Soarelui în 1.000 de ani, în timp ce Pluto face o rotație completă în 250 de ani, iar planeta Neptun, în 165 de ani. Dacă Farfarout se găsește la 132 UA, Pluto este la 39 AU, iar Neptun la 30 UA.

Orbita lui Farfarout este extrem de eliptică, astfel că distanța față de Soare variază enorm, între 27 UA (unități astronomice) și 175 UA.

Având o orbită atât de lungă, Farfarout se mișcă foarte încet pe cer și deci este nevoie de mai mulți ani de observații pentru a-i determina traiectoria exactă.

Sunt, fără îndoială multe obiecte mai îndepărtare în Sistemul Solar, dar sunt greu de observat și mai greu de confirmat oficial.

Surse: LiveScience, CNBC

.*.

Farfarout - planeta pitica? (Vineri, 12 februarie 2021, 12:06)

DC67 [utilizator]

Planetele pitice sunt o clasa speciala de corpuri din Sistemul solar. UAI a recunoscut, pana in momentul de fata, 5 planete pitice. Acestea sunt: Ceres, Pluto, Eris, Makemake si Haumea. Farfarout este doar o posibila planeta pitica in Sistemul solar.