​VIDEO Roverul Perseverance al NASA a ajuns cu bine pe suprafața lui Marte

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 18 februarie 2021, 21:31 Science - Spatiul

Persevernace
Foto: NASA
Roverul Perseverance al NASA a reușit să ajungă cu bine pe suprafața lui Marte, trecând cu succes de cele ”șapte minute de groază” de după intrarea în atmosferă. Misiunea a costat 2,7 miliarde dolari, iar roverul este cel mai sofisticat de până acum și conține o mulțime de experimente științifice. Dacă totul va merge bine, pe Marte va fi testat un elicopter special, dar și un instrument care va încerca să producă oxigen, extrăgând cu o pompă dioxid de carbon. Țelul suprem este să fie prelevate și probe de sol care să fie aduse pe Terra în 10 ani.

UPDATE 11: NASA spune că în următoarele zile vor fi testate instrumentele științifice, pentru a se vedea dacă roverul este ”sănătos” și dacă vor putea fi efectuate toate experimentele din misiune.

UPDATE 10: iată și o doua fotogarfie

UPDATE 9: Iată prima fotografie trimisă de Perseverance

UPDATE 8: Roverul a amartizat cu succes
UPDATE 7: Scutul din spate s-a desprins cu succes, roverul este la 1 km deaasupra suprafeței marțiene.
UPDATE 6: Parașuta s-a deschis cu succes la 12 km deasupra solului marțian.
UPDATE 5: Roverul a intrat la 22.49 în atmosfera marțiană și este la 130 km de suprafață. Capsula începe să înctinească. Au început cele ”șapte minute de teroare”. Scutul termic protejează roverul de temperaturile de peste 1.000 grade C.
UPDATE 4: Cu zece minute înainte de a intra în atmosfera marțiană, naveta se separă de etajul de croazieră care a alimentat-o cu combustibil în timpul călătoriei. Intrarea în atmosfera marțiană ar trebui să se producă la 22.48.
UPDATE 3: La ora 22.10 sonda era la 87.000 km de suprafața Planetei Roșii și viteza era de peste 75.000 km/h. NASA a întrerupt comunicarea cu roverul care este autonom. Orice semnal radio va face 11 minute, dat fiind că Marte este acum la 205 milioane km de Terra. Pe live-ul de la NASA pe YouTube sunt peste un milion de urmăritori.
UPDATE 2: Din cauza pandemiei, în celebra cameră de control de NASA vor fi mult mai puțini oameni și deci nu vor mai fi celebrele scene de bucurie, în caz că totul va merge bine cu misiunea. Ca element interesant, numele Perseverance a fost dat de un elev de 13 ani din statul american Virginia.
UPDATE 1: La ora 12, după o călătorie de 470 milioane km, roverul se afla la 800.000 km de Marte, adică de două ori distanța de la Pământ la Lună. La ora 15.00 era la 540.000 km, iar trei ore mai târziu era la 322.000 km. La ora 21.15 Perseverance era la mai puțin de 100.000 km de Planeta Roșie. Asolizareaar trebui să se întâmple la 22.55. Când NASA a deschis live-ul pe YouTube erau 700.000 de oameni care urmăreau, iar 15 minute mai târziu erau peste 800.000.

De ce misiunea este una istorică
  • Perseverance este cel mai laborator de astrobiologie trimis către Marte și are o mulțime de instrumente științifice. Este și cel mai greu obiect trimis pe suprafața altei planete
  • Jezero Crater, locul ales pentru amartizare, este un fost lac și se anunță a fi extrem de interesant din punct de vedere geologic. Roverele din trecut nu ar fi putut să asolizeze în siguranță acolo
  • Va fi testat și un mic elicopter, o premieră pe o altă planetă și se va încerca și producerea de oxigen, cu un aparat care extrage dioxid de carbon.
  • Roverul va fora și va pune mostrele în niște mici recipiente ce ar trebui să fie duse pe Terra de o altă misiune, peste câțiva ani.
  • Mai multe experimente sunt gândite în ideea că oamenii vor ajunge în 20-30 de ani să locuiască și să muncească pe Marte.
Este de așteptat ca roverul să funcționeze cel puțin doi ani, timp în care să ”hoinărească” peste 15 km.

Roverul Perseverance cântărește 1.025 kg pe Terra și 395 kg pe Marte, datorită gravitației care este 39% din cea terestră. Are 3 metri lungime și 2,7 metri lățime și dispune de un braț robotic de 2,1 metri lungime. Are montate 19 camere video și două microfoane.

Cele șapte instrumente cu care va face experimentele științifice cântăresc 59 kg.

Jezero Crater (sursa - NASA)

Drumul lui Perseverance

Roverul a fost lansat pe 30 iulie și drumul a fost de 470 milioane km, ceea ce înseamnă că a parcurs în medie peste 2 milioane km/zi. În tot acest timp, echipa tehnică de la sol a avut doar câteva ocazii pentru a interveni în schimbarea traiectoriei sondei. Aceste manevre de ajustare sunt extrem de importante fiindcă este nevoie de aceste reglaje fine pentru ca naveta să intre în atmosfera marțiană exact în locul potrivit pentru a ajunge la punctul final - Jezero Crater. Faza finală a călătoriei, cea în care sonda se apropie de Marte este numită ”approach phase” și durează 45 de zile, timp în care echipa de la sol poate face trei intervenții de schimbare a direcției, dacă este nevoie.

Trebuie spus că Jezero Crater este un loc foarte dificil din cauză că acolo sunt pietre și stânci și roverele din trecut ar fi avut mari șanse să se lovească de ele când atingeau solul. Jezero a fost pe lista posibilelor puncte de amartizare pentru roverul Curiosity, dar a fost respins fiindcă era prea periculos.

Roverul va ajunge într-un crater care, acum 3,7 miliarde de ani, ”găzduia un lac care avea apă, iar geologii spun că acest loc ar putea scoate la iveală lucruri extrem de interesante despre cum era Marte acum peste 3 miliarde de ani.

Perseverance dispune de tehnologii care îi permit să se orienteze în teren și să poată evita coliziunea cu bolovani sau stânci, la asolizare.

Persevernace (sursa - NASA)

De exemplu, o nouă tehnologie denumită ”range trigger” va declanșa parașuta în funcție de cât de aproape este rover de locul de amartizare, astfel că Perseverance va ținti o zonă mult mai restrânsă decât a fost cazul lui Curiosity la care parașuta s-a deschis automat la o anumită viteză.

Va fi folosită și o tehnologie, denumită "Terrain Relative Navigation" (TRN), prin care imaginile captate de camerele capsulei sunt comparate cu hărțile înregistrate în sistemul său, unde sunt predefinite zonele periculoase care trebuie evitate. Ținând cont de aceste date, capsula va decide locul final de amartizare.

Cele patru rovere de până acum

Roverele caută de peste 20 de ani urme ale unor presupuse forme incipiente de viață. Acum câteva miliarde de ani planeta Marte era mai caldă și avea probabil și apă în stare lichidă și misiunile NASA din ultimele cinci decenii au arătat că în trecutul foarte îndepărtat Marte avea condițiile pentru a susține existența unor forme de viață microbiană.

Perseverance este al cincilea rover pe care NASA îl trimite spre Marte, iar agenția a ales ceea ce numește o ”abordare metodică” în 25 de ani, trimițând la început un rover simplu și apoi din ce în ce mai sofisiticate, cu misiuni mai complicate

1997: Sojourner, parte a misiunii Mars Pathfinder, devine primul rover care explorează suprafața marțiană, începându-și misiunea pe 4 iulie în zona Chryse Planitia. Sojourner era foarte mic (66 cm lungime, 30 cm înălțime și șase roți de 13 cm diametru) și a funcționat aproape trei luni.

2004 Rover-ele Spirit și Opportunity găsesc dovezi puternice că Marte a avut în trecutul îndepărtat apă la suprafață. Cântăreau 180 kg, de 15 ori mai mult decât roverul Sojourner. Spirit a urcat în 2005 un munte mic de înălțimea statuii Libertății, iar Opportunity a parcurs 45 de km pe suprafața marțiană în 14 ani, iar în 2018 NASA a pierdut legătura cu el, cei de la NASA bănuind că o furtună a acoperit cu nisip panourile solare ale rover-ului.

2012: Rover-ul Curiosity asolizează în zona Gale Crater. A descoperit dovezi că pe Marte sunt albii uscate ale unor foste râuri. Misiunea a costat 2,5 miliarde dolari, dar rover-ul este de dimensiunea unui SUV, cântărește o tonă și a descoperit urme ale unei foste albii de râu și - posibil - ale unor molecule.

Curiosity este în funcțiune și în prezent, la fel și sonda staționară InSight care a amartizat în 2018.

La ce întrebări își propune să răspundă misiunea NASA?
Cum se produce oxigen din atmosfera marțiană? Ce resurse sunt disponibile? Există apă sub structurile de suprafață? Care sunt condițiile meteorologice, nivelul de praf și alte condiții de mediu care ar putea afecta viața și activitatea viitorilor astronauți pe Marte?

Cele șapte minute de groază - seven minutes of terror

Perseverance trebuie să treacă cu bine de ”cele șapte minute de groază” - 'Seven Minutes of Terror', cum spun americanii, practic timpul de când roverul intră în atmosferă și până când se plasează încet pe solul marțian.

Expresia a fost folosită și pentru manevrele delicate de intrare a rover-ului Curiosity, în 2012 și nu este vorba de o exagerare fiindcă sunt mai multe manevre delicate într-un mediu ostil și cei de la NASA nu au niciun control.

Trei faze trebuie depășite cu bine, așa numitele, EDL, de la ”Entry, Descent and Landing” (intrarea în atmosferă, coborârea și amartizarea). În 90 de secunde roverul trebuie să încetinească de peste zece ori. La 75 de secunde după intrarea în atmosferă scutul termic trebuie să reziste la temperaturi de 1.300 grade Celsius.

La patru minute după intrarea în atmsoferă se va deschide parașuta specială care are 21,5 metri în diametru. Parașuta va ajuta capsula să încetinească de la 1.500 km/h, la 320 km/h.

De la 20.000 km/h roverul trebuie să ajungă să fie aproape staționar când se apropie de solul marțian, iar pentru asta s-a lucrat intens, dar roverul ca trebui să facă totul autonom, cei de la NASA neavând cum interveni în timp real. Multe mecanisme vor avea un rol important și toate trebuie să funcționeze bine: scutul termic, parașutele, rachetele, cablurile.

Este un risc ca parașutele să nu frâneze suficient de puternic coborârea, iar capsula s-ar prăbuși cu viteză prea mare pe solul pietros și ar fi avariată.

La circa 20 de metri de sol, ar trebui să ajungă la o viteză de 2,7 km/h, mai mică decât cea a unui om care merge. Roverul coboară de-a lungul cablurilor, printr-un sistem ingenios de scripeți, în timpul ultimelor 15 secunde (etapă denumită "sky crane").

Traiectoria misiunii trebuie să fie foarte bine calculată, deoarece unghiul de intrare în atmosferă este esențial. Dacă traiectoria este aproape verticală, vehiculul plonjează prea rapid și este distrus la asolizare: dacă este mai mult orizontală, vehiculul riscă să ricoșeze și să se întoarcă în spațiul cosmic.

Jezero Crater

Destinația lui Perseverance este craterul Jezero (numele înseamnă lac în limbile slave), un loc unde semnele au arătat că în trecutul foarte îndepărtat a fost un lac. Jezero este unul dintre cele mai bune exemple pentru ce înseamnă o deltă extraordinar de bine păstrată pe Marte, un loc cu structuri stratificate ce s-au format când un râu se vărsa, probabil, într-o mare.

Craterul are 250 de metri adâncime și 45 km diametru, iar cei de la NASA speră că roverul îl va putea explora detaliat și va analiza nisipul, rocile și urmele din rocile sedimentare.

Jezero Crater este un loc atât de interesant pentru geologi, încât a fost ales dintr-un total de 60 de locuri unde roverul putea amartiza. Craterul este plin de stânci, dune de nisip și depresiuni, astfel că parcursul mașinăriei nu va fi deloc simplu. Nici oamenii de la centrul de comandă nu vor putea interveni rapid, fiindcă durează peste 11 minute pentru ca transmisia radio să ajungă de pe Terra la Marte. Cercetătorii spun însă că Jezero este un loc atât de interesant, încât merită riscat.

Comentariu sters de utilizator (Joi, 18 februarie 2021, 23:00)

[anonim]

Perseverance a avut o aterizare suspecta! (Vineri, 19 februarie 2021, 6:09)

Rower [utilizator] i-a raspuns lui

De la misiunea Mars Polar Lander (3 Ianuarie 1999) când un modul de aterizare s-a prăbușit pe Marte, Statele Unite au luat decizia sa declare toate landerele trimise către Planeta Rosie ca misiuni reușite, indiferent de rezultat.

Din Ianuarie 2004 scenariul este același. Sunt unii într-o sala de comanda urmărind monitoarele unor calculatoare, tensiunea este mare, transmisia în direct și deodată sar toți ca la un semnal după care uita de monitoare sau se întorc formal la ele. Este evident ca nu din sala aceea cu figuranți se dirijează misiunea. Personajele de acolo sunt doar pentru public.

Din Ianuarie 2004 au aterizat pe Marte 4 rovere și doua landere ale căror semnale nu le-a detectat nimeni pana azi, cu excepția SUA.

Landerele Pheonix (25 Mai 2008) și InSight (26 Nov. 2018) ca și roverul Perseverance (18 Feb. 2021) nu au arătat altceva pana acum decât câmpii desertice plate, în plan apropiat. Asemenea imagini se pot falsifica de către oricine pe calculator. Sa nu mai vorbesc ca toate aceste trei misiuni au fost de la început învăluite în mister.
        Comentariu sters de utilizator (Vineri, 19 februarie 2021, 8:23)

[anonim] i-a raspuns lui Rower

Diferenta intre frații Wright și roverele martiene (Vineri, 19 februarie 2021, 11:25)

Rower [utilizator] i-a raspuns lui

Intre frații Wright și landerele americane martiene exista o singura deosebire majora: Cei doi frați au fost admirati zburând incepand cu 8 August 1908 în timp ce nimeni nu a văzut până azi sondele americane de pe Marte.

Vezi:

"The Wright brothers and their imaginary 1903-1905 flights. The big HOAX."

Comentariu sters de utilizator (Vineri, 19 februarie 2021, 13:14)

[anonim] i-a raspuns lui Rower

Comentariu sters de utilizator (Vineri, 19 februarie 2021, 13:25)

[anonim] i-a raspuns lui Rower

Frații Wright nu au legătură cu controlul pe 3 axe (Vineri, 19 februarie 2021, 19:25)

Descarca cartea free:

"The Wright brothers' patents and their low importance for aviation"

Găsești acolo comentate toate cele 5 patente ale celor doi inventatori din Dayton. Unul singur are ceva importanța dar în el frații doar descriu o metoda de torsionare a aripilor prin care avionul lor extrem de instabil era ținut sa zboare în linie dreapta.

Controlul pe trei axe era ceva cunoscut demult. Matthew Piers Watt Boulton (inventator englez) îl descrie pe larg, inclusiv eleroanele, în patentul sau din 1868.
                Comentariu sters de utilizator (Vineri, 19 februarie 2021, 19:50)

[anonim] i-a raspuns lui Rower

Frații Wright nu pretind control pe 3 axe! (Vineri, 19 februarie 2021, 20:39)

Rower [utilizator] i-a raspuns lui

Uite ce ii scria Harry Aubrey Toulmin (avocatul de patente al Fraților Wright) lui Carl Pieper (un coloborator german al sau) într-o scrisoare din 11 Aprilie 1905, în încercarea de a obține aprobarea unui brevet Wright german:

"torsionarea aripilor și coada verticala nu au de-a face cu dirijarea avionului".

Explicație: Oficiul German de patente era satul de invenții care pretindeau controlul pe 3 axe al unui aparat de zbor și refuza sa breveteze asa ceva.

Textul original:
                  “It is evident from the action of the German Patent Office that the invention is not yet understood by them. The entire purpose of the structure on which the application is based, excepting the front rudder, which is for another purpose, is to maintain the body of the structure level or parallel with the horizon. It has nothing whatever to do with steering, neither has it anything to do with the raising and lowering of the plane of flight. The setting of the two parallel edges of the supporting planes at different angles is solely for the purpose of maintaining the wide body of the machine parallel with the horizon. The rear rudder is solely for the purpose of overcoming the tendency to turn around a vertical axis which naturally results from setting the two edges of the planes at different angles. …

We shall trust to you to place these matters before the German Office in the best way possible and hope that you will be successful in obtaining the allowance of the application.” (H. A. Toulmin, “Letter to Carl Pieper”, Springfield, Ohio, April 11, 1905)

Vezi:
        ok, legat de "falsificari" (Vineri, 19 februarie 2021, 10:08)

Pacala se intoarce [utilizator] i-a raspuns lui Rower

doar un mic amanunt legat de posibilele falsificari alea imaginilor. De la aterizarea pe Marte (sau amerizare), de la aterizarea pe Luna (aselenizare): misiunile astea nu's facute intr-un garaj, de 5 omuleti pasionati. Sunt programe costisitoare, cu ingineri, oameni de stiinta, echipe imense + contractori, etc. Iti dai seama cat de dificil e sa pastrezi un "secret" de asta, dupa atatia ani, cand sunt atatea persoane implicate?

Dupa cum zicea Neil DeGrasse Tyson: pana si aventura lui Bill Clinton s-a aflat... si stiau doar doua persoane!
        si marmota invelea ciocolata (Vineri, 19 februarie 2021, 10:19)

pmct [utilizator] i-a raspuns lui Rower

pamantul este plat
        vaccinurile contin cipuri bill gates
        soarele se invarte in jurul pamantului
        pamantul se afla in centrul universului,
        etc

mai departe poti sa continui tu aberatiile ca vad ca te pricepi de minune
        Hmmmm.... (Vineri, 19 februarie 2021, 10:25)

paulbutoi [utilizator] i-a raspuns lui Rower

Ma tem ca oamenii obisnuiti nu pot sa observe / inteleaga astfel de detalii ( mult prea ) subtile ...
        Si nici sa faca rationamente logice atat de profunde ...
        Din pacate , putini oameni sunt la fel de inteligenti ca dv ...
        Cred ca singura solutie realista este sa va consolati cu - si sa acceptati - ideea evidentei superioritati intelectuale a dv ...
        Dar nu va puteti astepta la o recunoastere prea larga a meritelor dv ...
        Oamenii e invidiosi ...
    mama mama (Joi, 18 februarie 2021, 23:02)

cristi_an [utilizator]

secundele alea de liniste inainte de confirmare ca totul e ok!!!
    Fantastic!!
    Touch down! Well done! (Joi, 18 februarie 2021, 23:13)

YorkshireTerrier [utilizator]

.
    dap (Joi, 18 februarie 2021, 23:16)

nikita11 [utilizator]

foarte tare. ceva ce depaseste cu mult sfera individuala sau nationala. Felicitari NASA, asteptam video si apoi urmarim cu interes desfasurarea misiunii
    Felicitati ! (Vineri, 19 februarie 2021, 0:06)

FlorinG [utilizator]

Totusi, ma bucur ca in '69 nu s-au ocupat aceiasi specialisti de cel 7 aselenizari perfecte, urmate de tot atatea decolari la fel de impecabile, chestii de o complexitate mult mai mare, avand in vedere prezenta umana in misiuni. Atunci aveam tehologie, acum stam cu sufletul la gura tinand pumnii unor roboti. Sigur, e alta distanta, dar si 50 de ani sunt o distanta, nu ? Hmm...
      De aceea îl avem pe ELON (Vineri, 19 februarie 2021, 1:25)

Nyk1 [utilizator] i-a raspuns lui FlorinG

Care va rezolva și această problemă, a misiunilor umane pe Lună și pe Marte, mai devreme sau mai târziu!
        hehe (Vineri, 19 februarie 2021, 7:46)

transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

Voi nu aveti nimic, ati ramas la nivel de Cernushka, Yefreytor Nikola1. V-au depait deja si chinejii.
      Daaaa ... (Vineri, 19 februarie 2021, 11:14)

paulbutoi [utilizator] i-a raspuns lui FlorinG

Ceea ce m-a mirat - dintotdeauna - pa mine a fost faptul ca - la momentul respectiv - rusii nu au dezvaluit Adevarul .
      Totusi , era apogeul " Cursei spatiale " , care se petrecea la apogeul " Razboiului rece " .
      Io credeam ca rusii ( URSS ) aveau toate motivele sa-si conserve prestigiul dobandit anterior - prima lansare a unui satelit & prima lansare in spatiu a unui om .
      M-a luminat acum cativa ani , pe HN , un tanar deosebit (de inteligent) : americanii le-au dat bani la rusi ( URSS ) , ca sa taca .
      Iata ce simplu se explica / rezolva lucrurile !
      Ca sa te prinzi , trebuie doar sa fii printre cei alesi ( de mama natura si daruiti cu inteligenta ).
      Mai ramane ( doar ) ca expeditiile lunare care vor avea loc in anii urmatori - inclusiv cea a RPC - sa confirme acest Adevar .
      Daca nu cumva americanii le vor da bani ( si ) la chinezi ...
      E corect ca n-ati socotit Apollo13 la succesuri .
      E corect ca ati amintit de diferenta dintre o misiune umana la 340.000 km si una robotica / automata la 470.000.000 km .
      Punerea in context a faptelor este - de obicei - mai complicata ...
      Comentariu sters de utilizator (Vineri, 19 februarie 2021, 13:44)

[anonim] i-a raspuns lui FlorinG

un pas mic pt rover (Vineri, 19 februarie 2021, 0:56)

di livio [utilizator]

NASA chiar are oameni de știință
    Fantastica realizare (Vineri, 19 februarie 2021, 2:28)

Observatory [utilizator]

... la distanță la care se afla planeta Marte , nimeni nu visa aceasta performanța acum 50 de ani .. Bravo NASA !
      Acum 50 de ani nu (Vineri, 19 februarie 2021, 14:43)

trotuar [utilizator] i-a raspuns lui Observatory

Acum 40 de ani da. Depinde de definiția succesului dar prima probă ajunsă pe Marte și care a reușit să transmită timp de 20 de secunde a fost Mars 3 (rusească).

Totuși primele încercări au fost făcute prin 1960.
    Te-nfioara distantele Universului! (Vineri, 19 februarie 2021, 3:34)

Zapateado [utilizator]

Sunt cumplite. Sau daca nu sunt ele cumplite, omul e , fata de Univers, un biet fir de praf. Desi in realitate el este de mii de miliarde de ori mai mic. 11 minute lumina pana la Marte inseamna ca, totusi, Marte este aproape. Dar miile de miliarde de ani lumina pana la alte galaxii mai indepartate? Este ceva cutremurator . Si nu-ti poti reprima o intrebare tulburatoare: dar daca exista, totusi, o forta in Univers care poate strabate acele distante apocaliptice doar intr-o clipa?

Aplaudam performanta omeneasca descrisa aici dar cu tristete ne reamintim ca mai e mult pana departe. Dealu-i greu iar boii-s mici.
      Comentariu sters de utilizator (Vineri, 19 februarie 2021, 8:33)

[anonim] i-a raspuns lui Zapateado

Comentariu sters de utilizator (Vineri, 19 februarie 2021, 8:44)

[anonim] i-a raspuns lui Zapateado

N-ai comentat ce trebuia (Vineri, 19 februarie 2021, 12:50)

Zapateado [utilizator] i-a raspuns lui

Fiindca cel mai tulburator aspect nu este dimensiunea Universului, oricum imens fata de perceptia obisnuita a omului. Ci intrebarea daca exista vreo forta capabila sa-l parcurga intr-o clipita de la un capat la altul. Te-ai lansat in calcule de contabil fiindca dimensiunea filozofica a intrebarii te depaseste si nici nu pare sa te pasioneze. Nu esti singurul. Ca tine sunt mii si stele faclii.
          Comentariu sters de utilizator (Vineri, 19 februarie 2021, 13:42)

[anonim] i-a raspuns lui Zapateado

Stai slab cu logica (Vineri, 19 februarie 2021, 16:53)

Zapateado [utilizator] i-a raspuns lui

Fiindca spui: nu exista nimic care sa indice existenta unei astfel de forte. Dar inainte de Big-Bang exista ceva care sa prevesteasca aparitia colosalului eveniment?

Concluzia: faptul ca AZI nu cunoastem ceva nu inseamna ca acel ceva nu poate aparea MAINE. Iar pe mine ma consterneaza pofta cu care te declari multumit de ceea ce cunosti azi si obstinatia cu care refuzi sa te bucuri de ceea ce ar putea aparea maine.
              Comentariu sters de utilizator (Vineri, 19 februarie 2021, 18:35)

[anonim] i-a raspuns lui Zapateado

Stai slab cu perspicacitatea (Sâmbătă, 20 februarie 2021, 11:12)

Zapateado [utilizator] i-a raspuns lui

Fiindca inca n-ai reusit sa observi ca in comentariile mele eu nu-mi propun sa dezbat aspecte fizice ci sa dezvalui reflectii personale asupra modului in care ma impresioneaza Universul si imensitatea lui. Asa dupa cum cineva care admira maretia unei cascade gigantice poate fi profund impresionat de spectacol chiar daca nu cunoaste:

1. Inaltimea caderii de apa
                2. Viteza particulelor de apa in diferite puncte ale cascadei
                3.Temperatura suvoiului de apa in centru si la extremitati.

Tu pari exemplul tipic al unei persoane care, aflata , sa zicem, in fata tabloului" Edecarii de pe Volga" al lui Ilya Repin, nu de infatisarea jalnica a bietilor oameni ai fi impresionat. Ci de faptul ca grosimea stratului de vopsea nu este constanta in diferite regiuni ale tabloului iar intr-unele chiar mult peste medie.
                  Comentariu sters de utilizator (Sâmbătă, 20 februarie 2021, 14:30)

[anonim] i-a raspuns lui Zapateado

Mare noroc a avut Eminescu (Sâmbătă, 20 februarie 2021, 22:23)

Zapateado [utilizator] i-a raspuns lui

Că nu existai tu pe vremea lui . Păi cum ai fi comentat tu poezia " La Steaua"?

La steaua care-a răsărit
                    E-o cale-atât de lungă,
                    Că MII de ani i-au trebuit
                    Luminii să ne-ajungă.

Precis i-ai fi sărit la beregata si i-ai fi spus:
                    " Care mii de ani, dom'le? Hai nu ne aburi. Las-o jos că măcăne! Că dupa calculele mele i-ar fi ajuns 698 de ani si trei luni".

Dar nu trebuie sa te intristezi. Toti CONTABILII sunt la fel de lipsiti de umor ca si tine.
                      Comentariu sters de utilizator (Duminică, 21 februarie 2021, 9:59)

[anonim] i-a raspuns lui Zapateado

Comentariu sters de utilizator (Sâmbătă, 20 februarie 2021, 14:31)

[anonim] i-a raspuns lui

există o entitate capabilă (Vineri, 19 februarie 2021, 16:06)

di livio [utilizator] i-a raspuns lui Zapateado

Q din continuum, cel puțin io sper că există
    Bravo, HotNews... (Vineri, 19 februarie 2021, 4:55)

Lucky1 [utilizator]

...ma bucur pentru cititorii romani care prin intermediul HN au sansa sa vada ceva unic.
    Incepand de anul asta vor incepe sa fie pregatite misiuni extraordinare. La anul probabil vor incepe sa transforme in realitate.
    Ar fi bine ca HN sa deschida o rubrica permanenta in care si cititorii sa poata interveni pentru a propune subiecte interesante in acest domeniu, al misiunilor Spatiale.
    Sujnt convins ca tinerii nostri vor iubi aceasta rubrica care va ajuta la largirea orizontului lor si poate un indemn pentru alegerea unei profesii in domeniu.
    Mare realizare ! (Vineri, 19 februarie 2021, 6:26)

burebista [utilizator]

Un robot circula pe planeta Marte, iar noi pe Tera umblam cu masca , cu distantare fizica .
    Comentariu sters de utilizator (Vineri, 19 februarie 2021, 6:57)

[anonim]

eh... (Vineri, 19 februarie 2021, 7:13)

IliciHater [utilizator]

americanii is prosti...noi intre timp pregatim pelerinaje la pupat de moaste, construim catedrala fraierimii neamului... sa tot mearga ei pe Marte... noi ramane cu Parascheva!
    fizica de a VI-a (Vineri, 19 februarie 2021, 9:02)

de-a dura lex [utilizator]

Domnule ziarist, dacă un obiect are 1025 kg pe Terra, atunci și pe Marte - și oriunde altundeva – are tot 1025 kg. În kilograme se exprimă MASA, care este o constantă a obiectului cu pricina; ceea ce diferă de la o planetă la alta este GREUTATEA obiectului, exprimată în newtoni.
      Comentariu sters de utilizator (Vineri, 19 februarie 2021, 11:46)

[anonim] i-a raspuns lui de-a dura lex

in primul rand... (Vineri, 19 februarie 2021, 16:31)

Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui

,,,nici o massa (am dublat s pentru a evita ilaritatea termenului) nu se poate deplasa cu viteza luminii sau 99.99%. Conform cu Einstein, numai fotonii, particule ale luminii, se pot deplasa cu acea viteza in vid. Or fotonii nu au masa.
        Pe de alta parte, massa nu se schimba, fie ca este masurata pe Pamant, Marte sau Luna.
        Referindu-te la Repaus, acesta nu exista, practic, nicaieri. In Spatiul Extraterestru totul este in miscare. Daca, prin absurd, acea miscare ar fi oprita, massa respectiva ar cadea pe o alta Massa, functie de Campul Gravitational in care se situeaza massa respectiva la acel moment.
        Imi place umorul dvs. Placut sa descoperi un astfel de comentator pe un blog romanesc.
        Pentru cadre didactice, iata un link cu lectii NASA ce poate fi folosit pentru educarea elevilor: https://www.nasa.gov/pdf/600039main_MVW%20Introduction.pdf
          Comentariu sters de utilizator (Vineri, 19 februarie 2021, 19:25)

[anonim] i-a raspuns lui Lucky1

Wait a minute... (Vineri, 19 februarie 2021, 20:53)

Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui

De unde am plecat si unde am ajuns, la sisteme inertiale...
            Daca cunoasteti atat de bine aceste notiuni, va rog sa-mi explicati natura inertiei si natura masei. Apoi vom discuta tot (iar gresala de a absolutiza).
            Am glumit... stiu ca nu puteti face acest lucru si ar fi o speculatie din partea mea, nu ca nu m-ar fi tentat.
            Modul de deplasare al particolelor in vidul spatial este foarte important pentru protectia astropnautilor in timpul calatoriei lor prin spatiu si face obiectul unor cercetari intense de catre marile centre de cercetare din lume, cum este Centrul Goddard pentru Zboruri Spatiale.
            Interesanta discutia cu dvs., am intuit-o inca de la inceput. Repet, o surpriza placuta. Si, multumesc pentru sfaturi. Ma bucur ca veti folosi acel mini manual NASA pentru studenti. Poate le va deschide apetitul si noi idei.
            Numai bine.
              Comentariu sters de utilizator (Vineri, 19 februarie 2021, 22:06)

[anonim] i-a raspuns lui Lucky1

Comentariu sters de utilizator (Vineri, 19 februarie 2021, 19:27)

[anonim] i-a raspuns lui Lucky1

Comentariu sters de utilizator (Vineri, 19 februarie 2021, 13:12)

[anonim] i-a raspuns lui de-a dura lex

Corect, 100%... (Vineri, 19 februarie 2021, 18:21)

Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui de-a dura lex

...cel putin pana schimbam legile lui Newton, un mare sahist, pe langa un ilustru scriitor de fizica universala.
    excelenta ... (Vineri, 19 februarie 2021, 12:03)

sile1 [utilizator]

...realizare a inginerilor americani ( cu mult mai destepti decat politicienii lor ) !

Astept cu interes evolutia viitoare a roverului pe Marte. Sper ca totul sa functioneze normal si astfel sa se poata face un alt pas mare inainte.

Producerea de oxigen din CO2 (Vineri, 19 februarie 2021, 14:02)

trotuar [utilizator] i-a raspuns lui sile1

E unul din cele mai puțin remarcabile experimente. Se poate face pe Pământ. Reproducerea atmosfererei de pe Marte e relativ ușor de realizat în laborator atât compoziția, presiunea și temperatura și bat pariu că a fost făcută deja în timpul testelor. Greutatea pierdută cu acest prototip putea fi folosită pentru alți senzori.

Elicopterul e puțin mai interesant dar tot e limitat ca funcționalitate cât timp nu poate ateriza pe rover și să se reîncarce de acolo (s-ar putea să greșesc dar parcă se încarcă cu niste panouri solare micuțe).

În locul acestor două accesorii aș fi preferat un laborator miniaturizat pentru o analiza mai riguroasă a eșantioanele extrase în loc să le pună în cilindri care vor ajunge cel mai curând pe Pământ în 10 ani dacă este aprobată misiunea de recuperare.

Până atunci cred că SpaceX va reuși să ajungă pe Marte nu neapărat cu oameni dar cu o încărcătură de câteva tone bune care ori va fi un ditamai Roverul de explorare ori ceva care să poată zbura înapoi pe Pământ și care poate preleva probe singur. Dacă îi iese pasența lui Musk cred că le va putea face pe amândouă.
        Mars Science Laboratory (Vineri, 19 februarie 2021, 17:12)

dm602s3 [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

Laboratorul miniaturizat a fost implementat deja pe roverul Curiosity care functioneaza din 2012.
        O harta cu mostrele de roca analizate: https://mars.nasa.gov/resources/25187/curiositys-rock-collection-as-of-july-2020/?site=msl
        Urmatorul pas este colectarea mostrelor pentru a fi analizate in detaliu in laboratoare complexe
          Presupunem că în 10 ani (Vineri, 19 februarie 2021, 18:18)

trotuar [utilizator] i-a raspuns lui dm602s3

Ar fi putut trimite un laborator mai bun sau complementar cu cel de pe Curiosity. Mențin că cel puțin primul echipament cu producerea de O2 este absolut inutil.
        cred ca va grabiti cu concluzia... (Vineri, 19 februarie 2021, 18:40)

Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

...la utilitatea testului CO2, pe Marte. In primul rand, vedeti cine sunt sponsorii acestui test: MIT, Jet Propulsion Lab si inca vreo 8 alte entitati ilustre, intre care si Imperial College of London.
        Credeti ca este asa de neimportant incat acesti mamuti stiintifici si tehnologici sunt asa de dornici sa-l faca?
        In al doilea rand, testul este esential pentru conditiile oferite efectiv de Marte, in vederea unei viitoare misiuni MAV (Mars Ascent Vehicle) foarte important si pentru SpaceX, asta, in al treilea rand, inainte ca Starship sa faca trip-ul catre Marte.
          Nu m-am grăbit zic eu (Vineri, 19 februarie 2021, 20:20)

trotuar [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

Obținerea de oxigen din CO2 este un lucru bun dar nu ceva ce trebuie demonstrat pe Marte, Mai mult decât atât oxigenul poate fi extras cu energie mai puțină din hidroliza apei care este deja acolo.

Faptul că "mamuți științifici și tehnologici" au dorit să îl facă este irelevant. Pentru a obține fonduri este mai ușor să spui că mașinăria a mers pe Marte decât într-un laborator pe Pământ, din păcate este un joc politico-științific.

Pentru SpaceX ei au nevoie și de metan pe lângă oxigen. Metoda este frumoasă și poate utilă în viitor, dar experimentul actual pe Marte nu aduce nimic în plus științific.
            "mamuti"... (Sâmbătă, 20 februarie 2021, 4:48)

Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

poate este o exprimare nefericita, am intentionat initial sa folosesc giganti dar, asta este...
            Este usor de demonstrat experimentul CO2 pe Pamant. Sunt deja diverse metode folosite.
            Idea este sa o faci pe Marte, in conditiile de acolo, de energie, densitate, automatizat, in conditii de atmosfera rarefiata, si gravitatie redusa, furtuni violente si frecvente cu turbionari de praf, etc.
            Este de preferat sa pierzi o oportunitate pentru alte experimente dar ar fi o catastrofa sa te trezesti, atunci cand ai nevoie de O2 si metan, ca nu poti conta pe echipamentul trimis pe considerente ca asa cum este posibil pe Terra trebuie sa fie posibil si pe Marte.
            Plus, exista un proiect recent de producere al metanului pe Marte, nu prin metoda Sabatier, in doua trepte, cum se preconiza initial, ci prin intermediul unui catalizator de atom individual de Zn care o realizeaza intr-o singura treapta cu un dispoziv portabil compact. Acest dispozitiv se preconizeaza ca va produce in mod eficient metan cu elementele existente deja pe suprafata Planetei. Reactia de sintetizare este intr-o singura treapta si nu necesita ytreapta a doua - procesul "apa in hidrogen".
            Daca acest experiment este un succes, urmatoarea misiune va include un volum important de echipamente pentru producerea Metanului si Oxigenului la scara industriala.
            De aceea eu cred ca nu ati fi ajuns la acea concluzie daca stiati noile date ale problemei.