Sonda Parker Solar Probe a trimis imagini inedite cu planeta Venus. În timpul misiunii va atinge viteze de aproape 700.000 km/h

Joi, 25 februarie 2021, 12:10 Science - Spatiul

Imagine cu venus trimisa de sonda Parker
Sonda Parker Solar Probe trimisă de NASA pentru a face observații asupra Soarelui a trimis imagini rare cu Venus, planetă pe lângă care va trece în viteză de mai multe ori și care are un rol extrem de important în misiunea sondei. Sonda lansată în 2018 s-a apropiat la 25 milioane de km de Soare și studiază dinamica stelei noastre, vrând să afle mai multe despre vântul solar și despre coroana solară. Sonda se va apropia la mai puțin de 6 milioane de km de Soare și va atinge o viteză de aproape 700.000 km/h.

Sonda va trece de mai multe ori în viteză pe lângă Venus (de șapte ori în șapte ani) fiindcă se folosește de gravitația planetei pentru a-și modifica traiectoria și pentru a se apropia în acest mod, de Soare, ținta sa principală.

Soarele se află la 150 milioane km de Terra, însă sonda Parker se va apropia la sub 6 milioane km, într-o zonă unde temperatura atinge 1.300 C. Fiind atât de aproape de Soare, va fi accelerată atât de mult de gravitația uriașă a stelei, încât va atinge viteze de 692.000 km/h, de nouă ori mai mult decât sondele care au ajuns recent pe Marte.

Ei bine, la apropierea de Venus din Iulie 2020 sonda a ajuns la 13.000 km de suprafața planetei celebră pentru faptul că temperaturile ajung la 500 de grade Celsius la suprafață și nicio sondă terestră nu a rezistat prea mult când a fost trimisă acolo.

Parker Solar Probe a detectat, cu ajutorul unui instrument numit WISPR, o zonă strălucitoare pe Venus ce pare a fi iluminată de atomii de oxigen din atmosfera superioară, atomi care se recombină în molecule în zona întunecată a planetei.

Zona întunecată din centru este Aphrodite Terra - cea mai întinsă regiune înaltă de pe Venus - iar în fotografie apare închsiă la culoare din cauza temperaturilor mai scăzute față de regiunile din jur (cu 30 de grade Celsius mai puțin).

Sonda a fost numită după Eugene N. Parker, fost profesor la University of Chicago. Acesta are în prezent 93 de ani și va rămâne în istorie pentru că a prezis în 1958 existența vântului solar.

Venus este cea mai apropiată planetă de Pământ și este extrem de strălucitoare pe cerul nopții. Nu este însă și o planetă pe care să putem vreodată trăi, temperaturile trecând de 450 de grade Celsius, iar presiunea atmosferică este de aproape 100 de ori mai mare decât pe Terra.

”S-a dovedit că Venus, numită astfel după zeița frumuseții și a iubirii, are o atmosferă densă, aproape opacă, alcătuită în principal din dioxid de carbon, și că are o presiune atmosferică de aproape o sută de ori mai mare decât cea de pe Pământ, la nivelul mării. Mai mult, temperatura de la suprafață se apropie de 500 de grade Celsius. Poți coace o pizza uriașă în 7 secunde, ținând-o pur și simplu în aerul de acolo.

Astfel de condiții extreme pun probleme explorărilor spațiale, fiindcă orice am trimite pe Venus o să fie zdrobit, topit sau vaporizat în câteva clipe. Dacă vrem să culegem date despre suprafața acestui loc abandonat trebuie să trimitem acolo un obiect rezistent la căldură sau unul extrem de rapid.

De mentionat (Joi, 25 februarie 2021, 12:29)

Mica Sirena a lui Vasile Roaita [utilizator]

Faptul ca imaginea nu este in spectru vizibil ci intr-o fereasta particulara de infrarosu. Atmosfera lui Venus e opaca pentru spectrul vizibil (tor ce vezi e un alb usor galbui aproape uniform - norii) insa pentru o fereastra ingusta de infrarosu este transparenta.

O mica paranteza, destui astronomi ai secolelor trecute, folosind in nopti nepoluate luminos instrumente destul de bune de observatie, cautand fireste semne ale vietii pe Venus au raportat faptul ca desi Venus avea faza mica (fiind o planeta inferioara Terrei are faze ca si Luna - optica geometrica) au putut vedea lumina emanand din partea intunecata a planetei. Acest lucru este denumit "Ashen light" si credeau ca sunt focurile celor care traiau pe Venus. Ceea ce poate sa se intample este ca ochiul uman sa fie receptiv si la acest semnal din zona infrarosu apropiat (de rosu vizibil) pentru care atmosfera e transparenta iar ceea ce vedeau era doar caldura enorma degajata de suprafata extrem de fierbinte a planetei. Ochiul uman se pare ca in conditii de intuneric perfect poate distinge si radiatia X (chiar cu pleoapele inchise). Din pacate/fericire nu se gasesc oameni doritori de experiment insa efectul a fost raportat de oamenii de stiinta inainte de a se cunoaste efectele nocive ale radiatiei X.
    ... (Joi, 25 februarie 2021, 12:48)

Dor-El [utilizator]

Asta este o treaba pentru... Superman!
    Mai bine mai tarziu (Joi, 25 februarie 2021, 13:20)

decat niciodata. Sonda ruseasca Venera 13, lansata in 1981, a supravietuit mai mult de doua ore in iadul ala, si a transmis imagini color de pe suprafata.