Pe o mostră colectată de pe suprafața unui asteroid din sistemul nostru solar, oamenii de știință au descoperit în premieră apă și materie organică. Mostra – un singur grăunte – provine de pe asteroidul Itokawa și a fost adusă de prima misiune Hayabusa din 2010 a Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA), scrie The Independent.

Asteroidul ItokawaFoto: youtube.com

Apa și materia organică nu provin de pe o lume extraterestră, ci chiar de pe asteroid. Cercetătorii de Royal Holloway de la University of London cred că asteroidul a evoluat timp de miliarde de ani, încorporând apă și material organic, întocmai ca Pământul.

El a trecut prin faze de căldură extremă, deshidratare, fragmentare, dar a reușit să se reformeze și să se hidreze folosind materialul colectat. Studiul mai arată că asteroizii de tip S – cei mai comuni dintre cei care se apropie de Pământ – pot conține componentele de bază ale vieții. Aceasta ar putea rescrie cunoștințele noastre despre istoria vieții pe Pământ, care s-a concentrat anterior pe asteroizii tip C, bogați în carbon.

„Misiunea Hayabusa a fost o navă spațială robotică a JAXA, care a revenit cu mostre de la asteroidul din apropierea Pământului, pentru a fi studiate în detaliu în laboratoare”, a declarat dr. Quennie Chan de la Departamentul de Științe ale Pământului de la Royal Holloway. „După ce a fost studiat în amănunțime de o echipă internațională de cercetători, analiza unui singur grăunte, poreclit Amazon, a evidențiat materie organică atât primitivă (neîncălzită), cât și procesată (încălzită), pe o distanță de 10 microni. Materia care fusese încălzită a indicat că asteroidul a fost odată încălzit la peste 600°C. Prezența materiei organice neîncălzite atât de apropiate înseamnă că a ajuns pe suprafața asteroidului după ce acesta se răcise”.

Studiul oamenilor de știință, intitulat „Materia organică și apa de pe asteroidul Itokawa” a fost publicat în revista Scientific Reports.

„Această descoperire este cu adevărat entuziasmantă, întrucât scoate la lumină detalii complexe ale istoriei unui asteroid și ale evoluției sale atât de similare cu cea a Pământului prebiotic”, a adăugat dr. Chan. Se speră că analiza mostrei va stabili bazele unei analize mai detaliate a altor mostre. Misiunea Hayabusa 2 a lui Jaxa a adus anul trecut mostre de pe asteroidul Ryugu, revenind cu o bucată de numai 38 cm în diametru.

În 2019, mostrele de pe asteroidul Bennu au evidențiat că este de fapt mai vechi decât credeau anterior oamenii de știință, oferind o nouă perspectivă asupra evoluției Sistemului Solar.

Observațiile de pe Bennu au confirmat prezența unor materiale abundente și hidrate, ca și prezența surprinzătoare a unor bolovani de mari dimensiuni.