VIDEO ”Un vis devenit realitate” Povestea unui meteorit care a căzut lângă o casă din Marea Britanie și de ce oamenii de știință sunt încântați

Miercuri, 10 martie 2021, 13:59 Science - Spatiul

Fragment de meteorit
Foto: Natural History Museum of London
​În seara zilei de 28 februarie s-a putut vedea o minge de foc pe cerul Marii Britanii și fragmentele unui meteorit foarte rar s-au împrăștiat. S-au păstrat și fragmente mai mari, iar cercetătorii sunt încântați fiindcă au venit ”mură-n gură” pe Terra fragmente asemănătoare cu cele pe care sonde super high-tech le prelevează de pe asteroizi aflați la sute de milioane de km și apoi le aduc pe Terra.

Este primul meteorit descoperit în ultimii 30 de ani pe sol britanic, iar proprietarul unei case din comitatul Gloucestershire a găsit 300 de grame de fragmente de culoare neagră precum cărbunele și ”era ca și când cineva a răsturnat grătarul”. Semăna cu cărbunele, dar era mult mai moale și mai fragil.

Cel care a găsit fragmentele lângă casă a avut și ideea de a le pune în pungi, astfel că s-au păstrat foarte bine până când au sosit cei de la Natural History Museum of London care, când au văzut fragmetele, au rămas muți de uimire.

De ce? Fiindcă este un tip rar de meteorit, unul care, în istoria tuturor fragmentelor de meteorit găsite pe Terra, apare doar în mai puțin de unul din 1.000 de cazuri. Acest tip rar de meteoriți sunt numiți condrite de carbon.

Sara Russell de la Natural History Museum of London spune că descoperirea este extraordinară fiindcă materialul pare similar cu cel pe care vor să îl aducă pe Terra sonde trimise să preleveze fragmente de asteroid. Recent, misiunea japoneză Hayabusa2 a adus pe Terra cu succes fragmente din asteroidul Ryugu și era de culoare similară ca cele care au ajuns în Marea Britanie.

Problema este că astfel de misiuni costă mult, durează mult și sunt mari șansele să nu reușească, fiindcă prea multe lucruri trebuie să meargă perfect.

Cei de la muzeu au confirmat că mostrele sunt într-o stare excepțională, comparabilă cu cele aduse din spațiu.

Timp de șase secunde s-a văzut mingea de foc pe cerul din Gloucestershire și piatra a ajuns la sol în fragmente destul de mari fiindcă avea o viteză relativ redusă: 13 km/secundă.

Meteoritul conține minerale de argilă moale, ceea ce înseamnă că în trecut a conținut probabil și apă înghețată. Acest tip de meteorit probabil că provine dintr-un asteroid care s-a format acum miliarde de ani când planetele încă erau în formare. Astfel de meteoriți sunt extrem de valoroși fiindcă ne arată cum era sistemul solar la începuturile sale.

Surse: CNBC, BBC