Originea și natura „Oumuamua”, obiectul spațial care a traversat sistemul nostru solar în 2017, i-a lăsat perplecși pe oamenii de știință, însă o echipă de cercetători afirmă că a elucidat definitiv misterul, relatează Insider.

OumuamuaFoto: Profimedia Images

Oumuamua, însemnând „cercetaș” sau „mesager” în limba hawaiană, a urmat o traiectorie care a sugerat puternic că obiectul își are originea într-un alt sistem solar, lucru care l-ar face primul obiect interstelar detectat vreodată.

Dar ce a fost acesta, mai exact?

Câțiva cercetători, printre aceștia numărându-se și astronomul Avi Loeb de la Universitatea Harvard, au afirmat că Oumuamua „a fost produsul unei tehnologii avansate, creat de o inteligență extraterestră”.

Alții au sugerat că este vorba de un asteroid sau o cometă interstelară.

Acum însă, un nou studiu publicat în revista American Geophysical Union oferă o altă teorie: că Oumuamua este o bucată de șrapnel provenită de la o planetă minusculă dintr-un alt sistem solar.

„Am rezolvat probabil misterul a ceea ce este Oumuamua și o putem identifica rezonabil ca o bucată a unui 'exo-Pluto', o planetă asemănătoare lui Pluto dintr-un alt sistem solar”, afirmă Steven Desch, astrofizician la Arizona State University și co-autor al noului studiu.

FOTO: NASA

Azot înghețat

Desch și ceilalți autori cred că un obiect spațial a lovit planeta părinte a Oumuamua în urmă cu jumătate de miliard de ani, lucru care a proiectat „mesagerul” înspre sistemul nostru solar.

Aceștia afirmă că odată ce Oumuamua s-a apropiat de soarele nostru, obiectul și-a accelerat viteza pe măsură ce lumina solară a vaporizat suprafața sa înghețată.

Cometele urmează un model de traiectorie similar, cunoscut drept „efect de rachetă”.

Întrucât compoziția Oumuamua este necunoscută, cercetătorii au calculat ce tip de gheață s-ar sublima (trece din stare solidă în stare gazoasă) într-o rată care să explice „efectul de rachetă” al obiectului.

Aceștia au concluzionat că Oumuamua este alcătuit din azot înghețat, la fel ca suprafața planetei Pluto și luna Triton ce orbitează în jurul lui Neptun.

Pe măsură ce obiectul s-a apropiat de sistemul nostru solar, și prin urmare de soare, „Oumuamua a început să se debaraseze de straturile sale de azot înghețat. Obiectul a intrat în sistemul nostru solar în 1995, deși nu ne-am dat seama de asta atunci, și ulterior și-a pierdut 95% din masă, ajungând la o fărâmă [din dimensiunea sa inițială]”, afirmă autorii studiului.

În momentul în care astronomii au descoperit Oumuamua în 2017, obiectul se depărta de Pământ cu peste 300.000 de kilometri pe oră, ceea ce le-a lăsat la dispoziție doar câteva săptămâni să studieze obiectul de dimensiunea unui zgârie-nori.

Mai multe telescoapte de pe Pământ și unul din spațiu au efectuat observații limitate pe măsură ce obiectul se îndepărta, însă astronomii nu au reușit să îl examineze pe deplin.

Oumuamua este acum prea departe și prea întunecat pentru a-l putea observa cu tehnologiile existente. Natura limitată a informațiilor strânse a lăsat loc de interpretări, oamenii de știință speculând cu privire la natura și originea sa.

FOTO: NASA

Teorii contradictorii

Obiectul a fost clasificat inițial ca o cometă însă nu părea să fie alcătuit din gheață și nici nu emitea gaze în maniera în care o face o cometă. În plus, rotația, viteza și traiectoria obiectului nu puteau fi explicate doar prin influențe gravitaționale, sugerând că obiectul nu era nici un asteroid.

Iar profilul și forma bizară a Oumuamua, estimată la 230 pe 35 metri, nu se potrivește cu forma niciunei comete sau a vreunui asteroid observat anterior.

Însă potrivit autorilor noului studiu, această formă ar putea fi explicată de compoziția de azot înghețat a obiectului.

„Pe măsură ce straturile exterioare de azot înghețat s-au evaporat, forma obiectului a devenit treptat mai turtită, exact cum se întâmplă cu o bucată de săpun pe măsură ce este folosit”, afirmă Alan Jackson, unul dintre coautorii studiului.

Însă spre deosebire de majoritatea rocilor spațiale, Oumuamua părea să accelereze în loc ca viteza sa să scadă, potrivit observațiilor făcute cu telescopul. Din acest motiv Avi Loeb, șeful catedrei de astronomie de la Harvard, afirmă că obiectul este de origine extraterestră.

Însă un alt studiu publicat în 2019 de către o echipă internațională de astronomi a analizat toate datele disponibile despre Oumuamua și a concluzionat că teoria lui Loeb este improbabilă.

„Nu găsim nicio dovadă convingătoare în favoarea unei explicații extraterestre pentru Oumuamua”, au scris astronomii.

Matthew Knight, un astronom de la Universitatea Maryland și coautor al studiului, susține că: „Acest obiect este ciudat și greu de explicat dar asta nu exclude alte fenomene naturale care l-ar putea explica”.