Dumitru Prunariu - Se împlinesc 40 de ani de la singurul zbor al unui român în spațiu

de Vlad Barza     HotNews.ro
Vineri, 14 mai 2021, 13:28 Science - Spatiul

Leonid Popov (stg.) si Dumitru Prunariu
Foto: AGERPRES
Vineri se împlinesc 40 de ani de la singurul zbor efectuat de un român în spațiul cosmic. Dumitru Prunariu, născut la Brașov în 1952, este singurul român care a ajuns în spațiul cosmic, petrecând peste șapte zile la bordul stației spațiale Salyut 6. Cosmonautul român a realizat mai multe experimente științifice din domeniul astrofizicii, al studiului radiațiilor cosmice, al medicinei, biologiei și psihologiei, dar și al tehnologiilor spațiale. Cum a fost viața pe stația spațială sovietică? Prunariu a spus că o zi din viața unui cosmonaut poate fi comparată cu o zi la un laborator de cercetare pe Terra, singura mare diferență fiind imponderabilitatea: cum totul plutește este mai greu să faci lucrurile decât pe Terra. El a spus că asamblarea unui echipament care dura 3 minute pe Terra, i-a luat acolo 90 de minute. Prunariu a înconjurat Pământul de 125 de ori și a parcurs peste 5 milioane de km în acel zbor istoric.

Prunariu a povestit cum înainte de zbor a urmărit alături de colegii ruși un film numit Soarele alb al pustiului pe care îl vizionau, prin tradiție, cosmonauții înainte de misiune, astfel că sovieticii cunoșteau toate replicile din acel film. Tot o tradiție era și ca ziua dinaintea lansării să fie complet liberă, iar Prunariu spunea că s-a plimbat prin parc și s-a dus la piscină. Interesant este că exact faptul că a avut o zi complet liberă l-a debusolat, fiindcă această zi venea după multe zile cu program fix, stabilit la nivel de minut.

Întrebat dacă i-a fost frică. Prunariu a spus în numeroasele interviuri că a avut o strângere de inimă cu o zi înainte de plecare, fiindcă știa că ceea ce va face este periculos și crucial pentru viitorul său, dar și că au fost accidente mortale în programul spațial sovietic. Însă în ziua lansării programul a fost atât de plin și de bine organizat, încât nu a mai fost timp de emoții.

Călătoria până în spațiul cosmic a durat 8 minute și 50 de minute din momentul lansării, iar după acele aproape 10 minute ultima treaptă a rachetei purtătoare și-a încetat funcționarea, s-a desprins de capsulă și a apărut imponderabilitatea și s-a instalat liniștea.

El a avut voie să ia pe stația orbitală 1 kg de lucruri personale și, printre altele, a luat și fotografiile copiilor și a aplicat pe ele o ștampilă specială care se găsea doar acolo, pe stația Salyut 6.

Un alt moment tensionat a fost cel al aterizării, pentru că modulul de comandă avea doar 2,5 tone și era foarte puțin loc, în timp ce racheta de la decolare avea 300 de tone (dintre care 270 combustibililul), iar nava cu care au ajuns la stație avea 7 tone. Cu acest modul de comandă cei doi au reintrat în regim automat în atmosferă cu viteza de 28.000 km/h, iar apoi, datorită frecării cu aerul viteza ajunge să scadă la 900 km/h.

Dumitru Prunariu este primul și, până în momentul de față, singurul cosmonaut român. A călătorit în cosmos în luna mai a anului 1981, în cadrul zborului comun româno-sovietic Soyuz 40, alături de cosmonautul Leonid Popov. În calitate de cosmonaut-cercetător, Dumitru Prunariu a petrecut 7 zile, 20 de ore și 41 de minute în spațiu, la bordul stației spațiale Salyut 6, unde a efectuat o serie de experimente științifice

Până în prezent aproape 600 de oameni au ajuns în spațiu, iar Prunariu a fost omul cu numărul 103.

Între anii 1978 şi 1981, Prunariu a participat la ultimele pregătiri pentru zboruri cosmice pilotate pe nave de tip "Soyuz" şi laboratoare speciale de tip "Salyut", la Centrul de pregătire a cosmonauţilor "Iuri Gagarin" de lângă Moscova.

Echipajul din care făcea parte a fost desemnat pentru efectuarea primului zbor cosmic româno-sovietic. Astfel, în seara zilei de 14 mai 1981, la ora 20:17 (ora Bucureştiului), nava "Soyuz 40", având la bord echipajul format din Dumitru Prunariu şi Leonid Ivanovici Popov, a decolat în spaţiul extraterestru pentru a efectua joncţiunea cu complexul orbital "Salyut 6-Soyuz-T4".

Alături de colegul său de echipaj şi de echipajul staţiei orbitale, format din cosmonauţii Vladimir Kovalionok şi Viktor Savinîh, a efectuat o serie de cercetări ştiinţifice, tehnologice, biomedicale, astrofizice şi psihologice.

În 2011 Prunariu a fost decorat la Kremlin de președintele rus de atunci, la împlinera a 30 de ani de la zbor.

Dumitru-Dorin Simion Prunariu este primul şi, până în prezent, singurul român care a zburat în spaţiul cosmic. S-a născut la 27 septembrie 1952, la Braşov. A învăţat la Liceul de Matematică - Fizică din Braşov, terminându-l în 1971.

A absolvit Facultatea de Aeronave a Institutului Politehnic din Bucureşti (1976), în această perioadă fiind deja pilot sportiv în cadrul aerocluburilor din Bucureşti şi Braşov. În 1985, a devenit doctorand în cadrul Institutului de Aviaţie din Bucureşti, iar în 1999 a obţinut titlul ştiinţific de doctor inginer în specialitatea "Dinamica sistemelor aerospaţiale".

A beneficiat de o bursă în cadrul Institutului Internaţional de Formare şi Management în Aviaţie din Montreal (Canada, 1991).

A lucrat ca inginer la Întreprinderea de construcţii aeronautice IAR Ghimbav (1976-1977), conform politiadefrontiera.ro. A urmat cursurile Şcolii militare de ofiţeri în rezervă, pe care a absolvit-o în 1977. În 1978, a fost selecţionat în cadrul grupului de candidaţi cosmonauţi români pentru programul "Intercosmos". Tot în 1978, a devenit ofiţer activ al armatei române.

Noroc de USSR (Vineri, 14 mai 2021, 14:12)

stani [utilizator]

Noroc cu rusii, ca altfel nici pana in ziua de astazi nu am fi avut un roman pe spatiu.
      hahahaha (Vineri, 14 mai 2021, 14:34)

john70 [utilizator] i-a raspuns lui stani

Era exact ce le lipsea romanilor in anii '80. "N-avem carne, n-avem unt, dar avem cosmonaut".

Primul astronaut britanic a ajuns in spatiu in 2015.
      Mi-ai luat cuvintele de la gură (Vineri, 14 mai 2021, 17:33)

Nyk1 [utilizator] i-a raspuns lui stani

.
      Si-acum ce? Traiasca Rusia? (Vineri, 14 mai 2021, 18:35)

Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui stani

Sa le mai dam totul 20 de ani ca sa ne mai trimita un roman is Cosmos?
    Precis il chema Prunariu? (Vineri, 14 mai 2021, 15:42)

O_Tannenbaum [utilizator]

Eu parca retinusem numele de Laika.
    cred ca este (Duminică, 16 mai 2021, 14:16)

..13 [utilizator]

Important de stiut ce a fost mai inainte de prima lansare in spatiu a unui roman.Arata ca este nevoie de ceva timp pentru a pregati un astronaut si sunt cu mult mai multi care sunt implicati pana se ajunge la selectia finala.

Pentru acel zbir s-au pregatit cca. 10 romani, in etapa finala. Acestia erau toti ofiteri ai armatei romane - asa dupa cum era si Prunariu. Candidatii romani s-au pregatit alaturi de alti candidati la zborul cosmic, din alte tari aflate in lagarul comunist. Ziua se pregateau si seara se adunau toate natiile sa se relaxeze...

La finalul pregatirii dintre cei 10 romani au fost selectati 2 - Prunariu si Dediu, Pana aproape de ultimele zile se stia ca Dediu va pleca in spatiu dar...

cand Prumnariu a plecat in spatiu cineva nu a putut dormi o lunga perioada de timp si urmearea zilnic zborul - ghiciti cine?

PS