O pitică albă extremă situată la 130 de ani lumină îi fascinează pe astronomi

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 1 iulie 2021, 9:25 Science - Spatiul

Pitica alba si Luna - ilustratie
Foto: Caltech
​Astronomii au descoperit o pitică albă care este doar puțin mai mare decât Luna în diametru, însă are o masă de 1,3 ori mai mare decât cea a Soarelui. Această pitică albă detectată este extremă, fiind cea mai mică în dimensiuni, dar cu masa cea mai mare. Pitica alba este nucleul mic și dens al unei stele cândva mai mari, care și-a consumat tot heliul din nucleu.

A fost denumită ZTF J1901+1458, se găsește la o distanță de 130 de ani lumină și a fost descoperită cu ajutorul Palomar Observatory al Caltech de către astrofizicianul Kevin Burdge. Un an lumină este echivalentul a 9.500 miliarde km.

După moartea lor, cam 97% dintre stele devin pitice albe, acestea fiind printre cele mai dense obiecte din cosmos pentru că o masă uluitor de mare este ”înghesuită” într-un volum extrem de mic. Doar alte două tipuri de obiecte cosmice sunt mai dense decât piticele albe: stele neutronice și găurile negre.

Această pitică albă s-a născut într-un mod inedit, dintr-un sistem stelar binar. Cele două stele au evoluat fiecare separat în pitice albe și s-au apropiat, fuzionând într-o singură entitate.

”Această pitică albă este una extremă. Am descoperit un obiect care chiar este la limită când este vorba de cât de mică și cât de grea poate fi o pitică albă”, spune Ilaria Caiazzo, astrofizician la Caltech.

Masa piticei albe se reduce gradual și deci obiectul devine tot mai dens. Ea ar putea deveni o stea neutronică.

Câmpul magnetic al piticei albe este de un miliard de ori mai puternic decât cel terestru. Diametrul ei este de 4.300 km.

Sursa: Reuters