Obiecte cosmice cu orbite ciudate descoperite dincolo de Neptun / Sunt atrase de Planeta 9?

de I.B.     HotNews.ro
Luni, 13 septembrie 2021, 20:06 Science - Spatiul

O planeta indepartata - ilustratie
Foto: Don White, Dreamstime.com
O căutare de șase ani în spațiul de dincolo de orbita lui Neptun a dus la descoperirea a 461 de obiecte. Aceste obiecte includ patru care se află la mai mult de 230 de unități astronomice (AU) de la Soare. (O unitate astronomică este distanța de la Pământ la soare, aproximativ 149,6 milioane de kilometri). Aceste obiecte extraordinar de îndepărtate ar putea arunca o lumină nouă asupra Planetei 9, un corp ceresc teoretic, niciodată observat, care s-ar putea ascunde în spațiul adânc, gravitația sa afectând orbitele unora dintre obiecte stâncoase de la marginea sistemului solar, scrie Live Science.

Noile observații sunt oferite prin intermediul Energiei Întunecate, un efort de cartografiere a structurii galactice și a materiei întunecate a universului, care a început în 2013. Șase ani de observație de la Telescopul Blanco din Cerro Tololo din Chile au totalizat 817 obiecte noi confirmate, dintre care 461 sunt descrise acum pentru prima dată într-o lucrare postată pe arXiv. Lucrarea a fost trimisă unui jurnal pentru evaluare inter pares, potrivit ScienceAlert.

Obiectele din studiu sunt la cel puțin 30 UA distanță, într-o regiune întunecată a sistemului dolar. Peste 3.000 de obiecte trans-neptuniene sau TNO-uri au fost identificate în aceste zone înghețate. Acestea includ planete pitice, cum ar fi Pluto și Eris, precum și mici obiecte din Centura Kuiper, cum ar fi Arrokoth, un corp stâncos vizitat de nava spațială New Horizons în 2019.

Dintre cele 461 de obiecte descrise pentru prima dată în noua lucrare, câteva se remarcă. Nouă sunt cunoscute sub numele de obiecte trans-neptuniene extreme, care au orbite de cel puțin 150 UA de soare. Patru dintre acestea sunt extreme, cu distanțe orbitale de 230 UA.

La aceste distanțe, obiectele sunt cu greu afectate de gravitația lui Neptun, dar orbitele lor ciudate sugerează o influență din afara sistemului solar.
  • Unii cercetători cred că influența ar putea fi o planetă încă nedescoperită, numită Planeta Nouă.
  • Alții cred că gravitația combinată a multor obiecte mici sau, alternativ, nimic mai mult decât o anomalie statistică, explică orbitele ciudate.
  • Obiectele nou descoperite ar putea ajuta cercetătorii să se perfecționeze pe posibila planetă 9- sau să îi infirme existența.

Alte cercetări au sugerat explicații alternative pentru orbitele excentrice observate la periferia Sistemului Solar sau chiar că formulată de Batygin și Brown se bazează pe un „bias” academic, în sensul că aceștia nu au luat în calcul orbitele unui număr relevant de obiecte în calculele lor și că văd în date ceea ce vor să vadă.

Dar cei doi tocmai au publicat un nou studiu pe serverul ArXiv în care și-au actualizat calculele pentru a ține cont și de „bias-ul” observațional reclamat și afirmă că observațiile lor privind orbitele excentrice de la marginea Sistemului Solar „rămân semnificative cu un grad de încredere de 99,6%”.

Brown și Batygin afirmă de asemenea că planeta ar putea fi mai aproape de Neptun și mai luminoasă decât se credea anterior. Și mai entuziasmant, aceștia susțin în studiu că multe din potențialele orbite ale Planetei 9 se află în zone care pot fi observate „cu telescoape modeste și [planeta] ar putea fi descoperită cu telescopul Vera Rubin când acesta este inaugurat în 2023”, relatează IFL Science.

Poți citi un articol pe larg despre Planeta 9 AICI.

Teoria a fost combătută de Kevin Napier (Luni, 13 septembrie 2021, 21:39)

ploiesteanu [utilizator]

care, 4 ani mai târziu, a adunat 14 obiecte trans-neptuniene în zona indicată de Mike Brown și Konstantin Batygin de la Institutul de Tehnologie din California, autorii acestei teorii a existenței celei de a noua planete a Sistemului Solar, nici unul din aceste obiecte ne identificându-se cu obiectele menționate de cei doi. Napier a ajuns la concluzia că nu există nici o forță gravitațională în acea zonă care ar trebui atribuite unei planete gigant, distribuția acestor obiecte făcându-se aleator și distribuindu-se uniform în spațiul cercetat.
      esti varza sau induci in eroare, (Marţi, 14 septembrie 2021, 6:50)