Astronomii cred că au descoperit prima planetă care orbitează trei stele simultan

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 29 septembrie 2021, 8:54 Science - Spatiul

Exoplaneta - ilustratie
Foto: Archangel80889, Dreamstime.com
Astronomii cred că au descoperit un sistem stelar în care o planetă orbitează trei stele simultan și acest sistem se numește GW Ori și se află la 1.300 de ani lumină, în constelația Orion. Exoplaneta nu a putut fi văzută propriu-zis, dar prezența ei reprezintă o ipoteză validă despre ce se întâmplă în acel sistem stelar îndepărtat.

Sistemul stelar GW Ori este înconjurat de un disc uriaș de gaz și praf, iar în acel sistem se găsesc trei stele și discul este separat în două părți, cam ca și când inelele lui Saturn ar avea între ele o gaură uriașă.

Ipoteza este că acea breșă uriașă vine de la faptul că una sau două planete sunt în curs de formare în acel sistem și, dacă este așa, ar fi prima oară când este descoperită o exoplanetă ce orbitează simultan trei stele.

Cea mai bună explicație pentru gaura din norul de praf ar fi că în acel sistem stelar există o planetă gigantă gazoasă precum Jupiter, iar o lucrare a fost publicată în Monthly Notices a Royal Astronomical Society.

O altă explicație, considerată însă mai puțin probabilă, este că breșa ar fi fost creată de forța gravitațională a stelelor care pur și simplu au eliberat spațiul din jur.

Dacă o formă de viață ar exista pe acea planetă din GW Ori nu ar putea vedea trei stele pe cer, ci ar vedea doar două, fiindcă cei mai apropiați doi ”sori” orbitează atât de aproape, încât se văd precum un singur punct de lumină.

Dacă ipoteza planetei se va dovedi adevărată ar fi încă o dovadă a faptului că formarea unor planete este un lucru comun în Univers. S-au descoperit sisteme stelare în care planeta orbitează simultan în jurul a două stele, însă cu trei stele a fost mult mai greu, deși mai există o candidată în sistemul GG Tau A care se găsește la 450 de ani lumină.

Lucrarea se numește GW Ori: circumtriple rings and planets

deci exista si planete fara caracter... :)))) (Miercuri, 29 septembrie 2021, 10:08)

Crup [utilizator]

Planeta asta suge practic de la trei stapani (stele)! :))) Parsiva planeta! :))))
    Posibil (Miercuri, 29 septembrie 2021, 10:31)

asavreau [utilizator]

Dacă am putea privi la noi, cum privim la ei, cine știe ce minunății vedem !
    . (Miercuri, 29 septembrie 2021, 12:49)