Ce se poate vedea pe cerul nopții în octombrie

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 4 octombrie 2021, 8:49 Science - Spatiul

Telescop
Foto: Galenbradford, Dreamstime.com
​În fiecare seară de octombrie, înspre sud-vest, după apus, până în ora 20, se vede planeta Venus. Apare ca o stea foarte strălucitoare, albă la culoare, situată nu foarte sus față de orizont în jurul orei 19. Pe 8 octombrie Mercur se va afla la cea mai mică distanță de Pământ (la perigeu), la 98,7 de milioane de km depărtare, se menționează în calendarul astronomic publicat de Observatorul Astronomic Amiral Vasile Urseanu. În articol puteți citi și ce stele se pot vedea pe cerul de toamnă.

Luna în octombrie 2021

Pe 6 octombrie se produce faza de Lună Nouă, la ora 14. Luna nu se poate vedea în intervalul 5-7 octombrie.

Pe 13 octombrie se produce faza de Primul Pătrar, la ora 06:24. Luna se vede în prima jumătate a nopții.

Pe 20 octombrie, la ora 18 se produce faza de Luna Plină. Luna va părea plină timp de două nopți centrate pe acest moment.

Pe 28 octombrie se produce faza de Ultimul Pătrar, la ora 23:06. Luna se vede în a doua jumătate a nopții.

Mersul planetelor în octombrie 2021

Dacă priviți înspre sud-vest la ora 19:30, veți vedea în fiecare zi de octombrie planeta la aceeași înălțime deasupra orizontului, ceea ce ajută la identificarea ei.

Venus este cel mai strălucitor astru de pe cer în afară de Soare și Lună, iar în octombrie se va afla în constelațiile Scorpius și Sagittarius, zone prin care trece și Calea Lactee. Privită prin binoclu, planeta va fi văzută într-un câmp foarte bogat de stele.

Între 15 și 18 octombrie Venus va trece și prin preajma stelei Antares, cea mai strălucitoare din constelația Scorpius, stea care se va afla sub planetă.

În fiecare zi Venus se apropie de Pământ, începând luna la o distanță de 132 de milioane de km și terminând-o cu 35 de milioane de km mai aproape.

Prin telescop, Venus se va vedea ca Luna la Primul Pătrar.

Alte două planete vizibile pe cer sunt Saturn și Jupiter, care se află în aceeași zonă de cer și chiar în aceeași constelație (Capricornus).

Pentru a le vedea trebuie să priviți înspre sud, în jurul orei 21, nu foarte sus față de orizont. Veți vedea un astru strălucitor în stânga (Jupiter) și altul în dreapta acestuia (Saturn). Cei doi aștri nu pâlpâie ca stelele, nu au culori evidente și rămân pe cer până în jurul orei 1.

Jupiter este mai strălucitor pentru că este de două ori mai aproape decât Saturn.

Prin telescop cele două planete se văd foarte bine: Jupiter cu benzile de nori și patru sateliți, iar Saturn cu sistemul de inele și câțiva sateliți.

Cele două planete rămân pe cer încă două luni de zile.

În nopțile lunii octombrie sunt pe cer și planetele Uranus și Neptun, dar acestea nu se văd cu ochiul liber.

Sistemul solar în luna octombrie 2021

Pe 8 octombrie Mercur se va afla la cea mai mică distanță de Pământ (la perigeu), la 98,7 de milioane de km depărtare. Pe 9 planeta se va afla la conjuncție cu Soarele, adică în dreptul acestuia, văzut de pe Pământ.

Pe 25 octombrie Mercur se află la elongație maximă de Soare (18,5 grade), adică se vede dimineața pe cer.

Pe 29 octombrie planeta Venus se află la elongație maximă estică față de Soare (47 de grade), adică se vede seara pe cer.

Constelații vizibile pe cerul de seară

Semnele toamnei sunt pretutindeni pe cer. Triunghiul de vară, împreună cu stelele Vega, Altair și Deneb sunt sus pe cer seara, dar se apropie de orizont în timpul nopții. Sagittarius a apus iar înspre sud se vede o stea mai strălucitoare: Fomalhaut din Pisces Austrinus.

Spre sud-est vedem o parte din „cerul acvatic” adică multe constelații care au legătură cu mările și oceanele: Aquarius, Pisces și Cetus. Sunt greu de identificat pentru că sunt formate din stele puțin strălucitoare. La est de Fomalhaut, cam la aceeași înălțime deasupra orizontului, se află Deneb Kaitos, o stea mai strălucitoare din constelația Cetus. Fomalhaut este o stea apropiată, lumina care ajunge acum la noi fiind emisă în 1985. Lumina stelei Deneb Kaitos (beta Ceti) face 96 de ani până la Soare.

Înspre zenit (punctul situat deasupra capului) dăm de Pegasus, Calul înaripat, ce conține un reper foarte ușor de identificat: pătratul lui Pegasus. Trei dintre stelele din constelație și una din Andromeda, formează un pătrat mare. Andromeda este unită de Pegasus și se continuă înspre est. Acolo se întâlnește M31, Galaxia din Andromeda, cea mai apropiată galaxie mare de a noastră, vizibilă prin binocluri.

La nord-est de Andromeda se află Perseus și, mai sus, Cassiopeia, constelații care ne reamintesc de iarna. La est de Perseus, spre nord-est, se afla o stea foarte strălucitoare: Capella din constelația Auriga.

Interesant (Luni, 4 octombrie 2021, 9:41)

Vade Retro [utilizator]

Multumim de informatii.
    frumos topic (Luni, 4 octombrie 2021, 10:49)

FlorinT [utilizator]

as fi sugerat sa aveti poze/schite in articol cu configuratia acestor stele. Simpla insiruire a acelor nume de stele e cel putin seaca mai ales pentru incepatori in ale astronomiei
    La cat mai multe articole si pe aceasta tematica.
      Lasa, ca e bine si asa! (Luni, 4 octombrie 2021, 12:03)

Ciprian1979c [utilizator] i-a raspuns lui FlorinT

E si interesant si bine de stiut, plus ca ador orice articol care nu are legatura cu penelepesedeusereaurudemere si COVID!
    Venus se va vedea ca Luna la Primul Pătrar (Luni, 4 octombrie 2021, 19:13)

VOX. [utilizator]

De ce Venus are faze, precum Luna, iar Marte, nu?

Ca sa ne recreem un pic.