Sunt imagini transmise la NASA în timpul trecerii de săptămâna trecută în apropierea lui Jupiter a navei sale spațiale Juno. Apropierea maximă este a 37-a a misiunii, dar imaginile de mărimea unui teren de baschet ale uriașei planete continuă să uimească, apreciază Forbes. Cele mai recente includ una rară a satelitului lui Jupiter, Europa.

Juno, viziune grafica (NASA) Foto: Wikipedia

Aflată acum după a zecea aniversare a lansării, Juno s-a plasat pe orbita lui Jupiter pe 4 iulie 2016, după o călătorie de 2.800 de milioane de kilometri, care a durat cinci ani. De atunci face câte o trecere la apropiere maximă cam la fiecare șase săptămâni.

Imaginile pe care le vedeți provin de la un grup de oameni speciali, „savanți cetățeni” incredibili (Kevin M.Gill, Brian Swift, Andrea Luck, Bjorn Jonsson, Gerald Eichstadt, Sean Doran), care după fiecare „perijov” (apropiere maximă) descarcă date primare de la JunoCam – camera de doi megapixeli de la bordul lui Juno – de pe website-ul special al misiunii NASA.

Imagine procesată de Andrea Luck a lui Jupiter (Foto: NASA)

Juno se află pe o orbită polară puternic eliptică, așa că face fotografii doar când este cel mai aproape de planeta gigantică. Se rotește ca să se mențină stabilă pe orbita ei de formă ovală prelungă. Ea studiază compoziția lui Jupiter, câmpul magnetic, magnetosfera, măsoară apa prezentă în atmosferă și vânturile, printre altele.

Până acum a transmis la NASA trei terabiți de date științifice, iar după o trecere în apropierea lui Ganymede, cel mai mare satelit al lui Jupiter, nava spațială de 1,1 miliarde de dolari va începe o a doua fază a misiunii sale după îndeplinirea celei de bază – observarea timp de cinci ani a planetei uriașe.

Imagine procesată de Kevin McGill a lui Jupiter (Foto: NASA)

Astfel se vor adăuga misiunii 42 de extra-orbite, care o vor face să opereze până în septembrie 2025. A doua fază a misiunii va fi deosebit de interesantă, pentru că va include:

• Treceri în apropierea ciclonilor de la polul nord al lui Jupiter
  • Treceri în apropierea sateliților Europa și Io
  • Prima explorare a inelelor palide din jurul lui Jupiter

Conform NASA, Juno va continua să extindă descoperirile făcute deja despre structura internă a lui Jupiter, câmpul magnetic interior, atmosfera (inclusiv ciclonii polari, atmosfera profundă și aurora) și magnetosfera.

Iar în acest al 37-lea „perijov” al lui Jupiter, Juno a fost capabilă să obțină o imagine relativ apropiată a satelitului Europa (mai jos), despre care NASA a anunțat recent că are vapori de apă în atmosferă.

Imagine procesată de Andrea Luck (Foto: NASA)

Nava spațială hexagonală Juno a fost construită de Lockheed Martin și are trei panouri solare de câte 20 m. Nu este prima misiune care ajunge în sistemul jovian – prima a fost nava Galileo de la NASA, care a parcurs 35 de orbite din 1995 până în 2003.

După anul 2025 nu va mai fi nicio prezență lângă Jupiter, dar pentru scurt timp. Misiunea Europa Clipper de la NASA va decola spre sfârșitul lui 2024 și va ajunge la sistemul jovian în 2030 pentru a efectua 32 de rotații în jurul satelitului Europa. Anul următor, în 2031, ar trebui să aibă loc sosirea misiunii Jupiter Icy Moon Explorer (JUICE) a Agenției Spațiale Europene, care va fi lansată anul următor.