Prima detectare directă a unei găuri negre într-un roi stelar tânăr, realizată de astronomi britanici

Vineri, 12 noiembrie 2021, 1:21 Science - Spatiul

Imaginea unei gauri negre
Foto: National Science Foundation
Astronomi din Marea Britanie au detectat pentru prima dată într-o manieră directă o gaură neagră într-un roi stelar foarte tânăr din afara galaxiei noastre, folosind o metodă ce promite descoperiri viitoare ale unor astfel de formaţiuni celeste, care sunt dificil de observat, potrivit unui studiu publicat joi, informează AFP.

"Există atât de multe găuri negre în Univers, dar noi nu le cunoaştem pentru că nu putem să le vedem", a explicat Sara Saracino, cercetătoare la Institutul de cercetări în astrofizică din cadrul Universităţii Liverpool din Marea Britanie.

Fiind negre, aceste formaţiuni celeste sunt, prin definiţie, invizibile. Forţa lor gravitaţională, care îi ţine pe oameni la suprafaţa Terrei, este atât de puternică, încât nici măcar lumina nu poate scăpa odată intrată în ele.

Găurile negre pot fi detectate într-o manieră indirectă, prin radiaţia emisă la frontiera lor atunci când absorb materie, sau prin intermediul undelor gravitaţionale care sunt emise, de exemplu, de fuziunea dintre două găuri negre. Ele pot fi detectate şi într-o manieră directă, atunci când proximitatea dintre o gaură neagră şi o stea apropiată perturbă orbita celei din urmă.

Graţie acestei tehnici, echipa coordonată de Sara Saracino a descoperit o gaură neagră cu o masă de aproximativ 11 ori mai mare decât cea a Soarelui, situată în roiul stelar NGC 1850 din Marele Nor al lui Magellan, o galaxie apropiată de Calea Lactee, situată la o distanţă de 160.000 de ani-lumină. Acea gaură neagră "mică" deformează puţin orbita unei stele apropiate, a cărei masă este de cinci ori mai mare decât masa Soarelui, potrivit Agerpres.