Astronomii au identificat în premieră „semnătura” unui câmp magnetic în jurul unei exoplanete, o descoperire care lansează o nouă pistă în căutarea pentru potențiale lumi locuibile sau semne de viață în afara sistemului nostru solar, anunță Phys.org.

Reprezentare artistica a planetei HAT-P-11bFoto: Denis Bajram / Universitatea Geneva

Descoperirea este una entuziasmantă fiindcă fără câmpul magnetic al Pământului, viața complexă pe planeta noastră ar fi imposibilă, cercetătorii fiind de părere că acest lucru este valabil și pentru planetele din afara micului nostru colț de univers.

Dispariția câmpului magnetic al lui Marte reprezintă unul din motivele importante pentru care planeta vecină și-a pierdut atmosfera, făcând din „vânătoarea” pentru planete cu un câmp magnetic o componentă importantă a cercetărilor privind viața din afara sistemului nostru solar, explică IFL Science.

Iar acum, cercetătorii sunt pentru prima dată încrezători că au găsit o astfel de planetă.

Observații ale planetei HAT-P-11b făcute cu ajutorul telescopului spațial Hubble au dezvăluit un înveliș de particule de carbon încărcate care formează o „coadă” cu vârful îndreptat în direcția opusă a stelei pe care o orbitează exoplaneta.

Importanța câmpului magnetic pentru o planetă

Cercetătorii care au făcut descoperirea explică în studiul pe care l-au publicat în revista Nature Astronomy că aceasta reprezintă o dovadă convingătoare cu privire la prezența unui câmp magnetic puternic.

„Este prima dată când semnătura unui câmp magnetic al unei exoplanete a fost detectat direct pe o planetă din afara sistemului nostru solar”, afirmă profesoara Gilda Ballester de la Universitatea Arizona.

„Un câmp magnetic puternic pe o planetă asemănătoarea Pământului poate proteja atmosfera și suprafața sa de bombardamentele directe ale particulelor energetice care alcătuiesc vântul solar. Aceste procese influențează puternic evoluția vieții pe o planetă ca Pământul deoarece câmpul magnetic protejează organismele de aceste particule energetice”, explică ea.

Având un eșantion de doar opt planete în sistemul nostru solar, nimeni nu știe cu certitudine de ce unele planete au câmpuri magnetice puternice în timp ce altora le lipsește cu desăvârșire.

Fiecare exemplu în plus ne duce cu un pas mai aproape de a afla cât de întâlnite sunt aceste câmpuri și unde se găsesc ele cel mai probabil.

Astronomii afirmă de asmenea în studiul publicat în Nature Astronomy că tentativele anterioare de a detecta câmpuri magnetice în jurul planetelor de tip „Jupiter fierbinte” au fost „neconcludente”, făcând noua descoperire cu atât mai importantă.

Ce știm despre exoplaneta HAT-P-11b

Din păcate, HAT-P-11b este puțin mai mare decât planeta Neptun și mai fierbinte decât Venus, cea mai fierbinte planetă din sistemul nostru solar, ceea ce înseamnă că este un loc în care este extrem de improbabil ca viața să fi apărut.

La o distanță de 123 de ani-lumină față de Pământ, ea este mult mai greu de studiat decât alte exoplanete aflate mai aproape de planeta noastră.

Cu toate acestea, ea a atras atenția astronomilor deși este doar una din miile de exoplanete descoperite în ultimele trei decenii.

La un moment dat ea era cea mai mică exoplanetă în atmosfera căreia cercetătorii au reușit să detecteze molecule specifice, și, mai mult, una dintre acestea a fost apa.

În urmă cu 5 ani semnale radio venite din partea HAT-P-11b au fost atribuite unor fulgere puternice care creează acid cianhidric în atmosfera sa.

Noi nu observăm fenomene similare în magnetosfera Pământului deoarece ne aflăm la o distanță mult mai mare față de soare decât HAT-P-11b de steaua sa.

Exoplaneta se află la doar o douăzecime de unitate astronomică (distanța dintre Pământ și soare) față de steaua sa, căldurile extreme cauzate de această proximitate ducând la evaporarea atmosferei sale superioare în spațiu.