VIDEO NASA a lansat telescopul spațial James Webb care-și propune să detecteze lumina primelor stele și galaxii care au luat naștere acum 13,5 miliarde de ani

Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 13:10 Science - Spatiul

Telescopul spatial James Webb
​După numeroase amânări a sosit și marea zi a lansării. Telescopul James Webb a fost lansat la ora 14.20 cu o rachetă Ariane 5 din Guyana Franceză și trebuie să ajungă în 29 de zile la 1,5 milioane km de Terra, în zona cu totul aparte de unde va face observațiile. Cei de la NASA spun că James Webb este un telescop ”spațiu-timp” fiindcă ne poate arăta primele stele și galaxii care s-au ”aprins” la 100-300 de milioane de ani de la Big Bang.

UPDATE 14.48: Telescopul s-a desprins cu succes de racheta Ariane 5 și își continuă lungul drum către punctul L2 Lagrange.
UPDATE 14.22 Telescopul a fost lansat cu sucees și la 2 minute a ajuns la 30 km altitudine și s-a produs cu succes separarea booster-ului.

Tensiune, controverse, dezbateri și determinare. S-a lucrat peste 20 de ani la acest proiect care a costat peste 10 miliarde de dolari și a fost de mai mult ori la un pas de anulare. Dacă telescopul va funcționa bine va genera zeci de știri despre super-descoperiri cel puțin până în 2027.

Telescopul cântărește 6,5 tone, față de Hubble, care cântărește peste 11 tone.

Peste 300 de mici etape trebuie să meargă bine, iar telescopul se ca deplia aproape complet în următoarele 13 zile. La 27 de minute de la lansare se va detașa totala de racheta Ariane 5, la 1.400 km altitudine, iar șase minute mai târziu se vor face desface panourile solare.

La o zi după lansare vor fi depliate și antenele de comunicații, iar la două zile telescopul va ajunge pe orbita Lunară, la aproape 400.000 km de Terra. Din ziua 2 până în ziua 13 o serie de instrumente vor fi depliate, iar atunci telescopul se va găsi la un milion de km de Terra.

James Webb Space Telescope (JWST) a fost construit și pentru a ne arăta și cum s-au ”aprins” acum peste 13,4 miliarde de ani primele ”lumini”, într-un Univers super-întunecat. Telescopul ne va da mai multe date despre primele licăriri ale ”zorilor” universului, când primele stele și galaxii au început să-l populeze. Se speră că Webb, grație oglinzii uriașe și a capacității de a vedea în infraroșu, va permite vizualizarea mult mai clară a unor galaxii îndepărtate.

O a doua categorie de observații va fi în domeniul exoplanetelor pe care ne așteptăm să le vedem mai clar ca niciodată. Interesant este că atunci când s-a discutat în mod serios prima oară despre construirea telescopului nu se știa de existența unor exoplanete, dar de atunci au fost catalogat peste 4.000. Noul telescop va putea examina atmosfera exoplanetelor pentru a detecta bio-semnături care să indice prezența apei, metanului sau a altor subsanțe.

James Webb Telescope ne poate da informații noi despre galaxiile primordiale, despre exoplanete, despre energia întunecată și despre găurile negre de la începuturile cosmosului.

Primele componente au fost construite în 2004 și atunci se credea că telescopul ar putea fi gata în 2011 la un cost de 5 miliarde dolari. Proiectul a durat zece ani în plus, iar bugetul necesar a fost dublu.

Una dintre cele mai mari și mai sofisticate componente este super-oglinda de 6,4 metri diametru realizată din beriliu, un metal mai ușor decât aluminiul și mai rezistent decât oțelul. Oglinda este compusă din 18 hexagoane aurite ce trebuie aliniate. Au fost produse 18 oglinzi haexagonale care au fost acoperite cu un strat foarte subțire de aur, iar acest metal a fost ales fiindcă reflectivitatea oglinzii atinge un nivel foarte ridicat în infraroșu.

Drumul telescopului către punctul L2 Langrange, cel mai potrivit pentru observații, va fi de 1,6 milioane km și va dura o lună. Dacă totul va merge bine, în vara lui 2022 vom avea primele rezultate științifice.

Călătoria către punctul L2 Lagrange este foarte complicat și multe puncte critice trebuie depășite. Cei de la NASA vorbesc despre 344 de astfel de ”“single points of failure” la care nu poate interveni niciun un astronaut și nici vreun robot.

Printre etapele esențiale se numără desfacerea panourilor solare pentru a capta energie de la Soare, iar telescopul trebuie să facă o corecție a traiectoriei de zbor și trebuie să-și desfacă acel uriaș parasolar, ca să protejeze echipamentele din interior.

În acest punct L2 parasolarul telescopului va bloca lumina venită de la Soare, Pământ și Lună, lucru care va ajuta telescopul să rămână la o temperatură scăzută, element esențial pentru un telescop în infraroșu.

Telescopul trebuie să fie extrem de rece, cam pe la -233 grade C, astfel încât căldura proprie să nu anuleze căldura ce este detectată de el în spațiu. De aceea există și parasolarul, ca instrumentul să rămână mereu în întuneric și la temperatura cea mai scăzută.

Cu noul telescop se speră că va fi detectată lumina de la primele galaxii care au apărut în tânărul univers, la doar 400 de milioane de ani de după Big Bang, acum peste 13,4 miliarde de ani. Am putea afla și cum au crescut și s-au dezvoltat primele galaxii.

Printre observațiile cele mai așteptate se numără cele din sistemul de planete extrasolare numit Trappist-1, sistem format din șapte planete care orbitează în jurul unei stele de tip pitică roșie, la 40 de ani lumină de noi. Trei dintre planete sunt telurice, au dimensiuni nu foarte diferite de Terra și orbitează în ”zona locuibilă” astfel că nu ar fi exclus să aibă apă pe suprafață. Rămâne de văzut ce va descoperi mega-telescopul.

Folosind capacitatea sa deosebită în spectrul infraroșu, James Webb Space Telescope nu va vedea doar obiecte mai vechi, ci și norii de praf interstelar care absorb lumina stelelor și îi ascund de vederea lui Hubble. Această lumină invizibilă face posibil, prin James Webb, să vedem ceea ce se ascunde în nori și el ne va da indicii privind nașterea stelelor și galaxiilor.

De ce atita cheltuiala? (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 13:25)

Ultimul_Templier [utilizator]

Are Dumnezeu tot filmul. In 32K.
      La fel s-a zis (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 13:45)

Tokeniza. Din carne de vake. [utilizator] i-a raspuns lui Ultimul_Templier

Si de cel care a taiat prima data lemne pentru foc in pestera.
      Păi… (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 14:27)

fdaniel [utilizator] i-a raspuns lui Ultimul_Templier

Poate vorbești dumneata cu Dânsul să ni-l închirieze și nouă.
      da! (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 14:59)

berenger [utilizator] i-a raspuns lui Ultimul_Templier

ca să nu mai spun ce păcat mare au făcut lansând așa o aberație într-o zi sfântă. trebuie abandonată abominația asta numită știință și să ne întoarcem în peșteri, alături doar de credința noastră!
      tu esti real (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 16:48)

CNBC [utilizator] i-a raspuns lui Ultimul_Templier

De ce folosesti internetul ? Are dzeu deja toate comentariile tale inutile scrise, emailurile si activitatea ta neinsemnata. Trage bolovanul dupa tine la pestera.
      Mai bine dadeau toti banii unui popoi! (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 19:22)

Fu Leng [utilizator] i-a raspuns lui Ultimul_Templier

Sa ne trimita sufletele in Rai, la toti!!!
      Ți-am dat plus din greșeală. (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 19:34)

jak__ [utilizator] i-a raspuns lui Ultimul_Templier

Nu e pt tine, ce cauți tu aici?
      Spune-i sa-i dea share pe Youtube! (Duminică, 26 decembrie 2021, 0:40)

Alui [utilizator] i-a raspuns lui Ultimul_Templier

Altfel uite, lumea cheltuie bani pe prostii din astea.
    ce fraieri astia de la NASA! (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 14:52)

gwolf [utilizator]

in loc sa dezvolte hipersonice cu 100 de focoase anihilatoare de lumi (asemenea unor colegi din cealalta emisfera - nu dam nume) ei fac tehnologie si inovatie pentru cercetare si progres....
      Telescopul "eROSITA" in Lagrange 2, deja! (Duminică, 26 decembrie 2021, 13:15)

Namaste! [utilizator] i-a raspuns lui gwolf

Lansat de Roscosmos in 2019, perfect functional:

Asadar, NASA e in mare intarziere...
        Da, tovarase Ivan (Duminică, 26 decembrie 2021, 16:54)

midufi [utilizator] i-a raspuns lui Namaste!

Si becul electric a fost inventat de un rus, nu de catre Edison...
        Stim, tovarase.
    Un eveniment pt. umanitate.. (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 15:19)

CogitoErgoSum. [utilizator]

Nu sunt decat un entuziast in ceea ce priveste tehnologia spatiala si spatiul in general.. Insa sunt sigur ca peste ani acest telescop va fi privit ca una dintre minunile tehnologice le lumii!

Dupa atatea inventii destinate distrugerii, in sfarsit una de magnitudine pentru stiinta si doar stiinta!

Un eveniment construit timp de 30 de ani si la care au lucrat peste 10000 de oameni.

Este practic o mostenire lasata de aceasta generatie pentru viitoarele generatii de cercetatori!

Fiti entuziasti! Avem cu adevarat de ce sa fim mandrii de rasa umana gratie acestei bijuterii!
    NASA (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 15:22)

Eusa8 [utilizator]

NASA.... cea mai inutilă agenție prin care se sifonează ,, legal" miliarde de dolari din bugetul public... în fiecare an.
      Pentru absolventii de scoala vietii este inutila (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 15:57)

banel [utilizator] i-a raspuns lui Eusa8

Pentru voi probabil era mult mai util daca ar fi descoperit o noua reteta de mici sau cum sa scoti un consum mai mic cu Golf 4 tdi.
        Numia ecologistii vor consum mic! (Duminică, 26 decembrie 2021, 8:51)

Votant Ilici [utilizator] i-a raspuns lui banel

"sa scoti un consum mai mic cu Golf 4 tdi."

Pe cocalar nu il intereseaza asa ceva, dimpotirva, este un punct de onoare sa arte ca are bani de spart pe o masina ce consuma 20 l la suta!

"sa moara dujmanii mei de ciuda!"
    Good luck Webb! (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 15:28)

adriean [utilizator]

Cel mai frumos cadou!
      perfect de acord (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 16:47)

CNBC [utilizator] i-a raspuns lui adriean

Sunt in asentiment cu Dvs. Chiar este cel mai frumos cadou, pentru toti oamenii de pe pamant.
    Bravo Ariane Space! (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 15:36)

Namaste! [utilizator]

drum bun James Webb telescope!
      Bravo Ariane - hai falimentu' (Duminică, 26 decembrie 2021, 15:55)

parbriz [utilizator] i-a raspuns lui Namaste!

Ariane - nu sunt aia care plangeau ca faptul ca exista SpaceX e nedrept. Cum isi permit aia sa aiba costuri asa de mici si pe deasupra sa inoveze in continuare.
    Problemă de statistică interesantă (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 15:53)

trotuar [utilizator]

Dacă sunt 344 "single point of failure" și am avea probilitatea de a merge bine de 99% la fiecare dintre ele probabilitatea ca totul să se termine cu bine este de 3%, pentru 99.9% avem probabilitatea de 70% iar pentru 99.99% probabilitatea de succes este de 96.6%.

Partea grea de abia acum începe. Poate la viitoarele proiecte va fi și un robot care să poată să "repare" ceva cu "duck tape" sau un ghiont dacă un mecanism se înțepenește. Evident când a început proiectul astfel de roboți nu erau disponibili.

Pacat că nu avem rachete care să transporte oameni până acolo. Poate va ieși ceva dacă Starship va avea succes și/sau vom avea o stație orbitală "adevărată" care să poată să depoziteze și combustibili.
      Exista o problema (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 17:01)

Tokeniza. Din carne de vake. [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

Cine ii va da ghiont robotului daca se intepeneste?
        Nimeni (Duminică, 26 decembrie 2021, 0:52)

trotuar [utilizator] i-a raspuns lui Tokeniza. Din carne de vake.

Dacă robotul nu este esențial pentru funcționarea/instalarea telescopului nu e "single point of failure". Dacă crapă asta e, telescopul va funcționa în continuare fără ajutoare dar va fi mai greu de "reparat".

Dacă scopul e de a ajuta/repara atunci este un sistem redundant care ajută la fiabilitate.
      Intr-adevar, din 2019 in L2 (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 19:25)

Namaste! [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

se afla telescopul "eROSITA", fabricat in Germania, deja operational in Roentgen-Gamma, lansat cu succes de la Bayconour cu racheta purtatoare "Proton" a Roscosmos. Telescopul eROSITA furnizeaza pretioase date stiintifice, fiind destinat explorarii, intre altele, misterioasei materii intunecate !
      Dupa un sfert de secol, cat a durat constructia si perfectionarea lui JWT pana azi, nu e posibil sa nu fie un succes deplin, punctul Lagrange 2 e perfect accesibil (la doar 0.01ua distanta !).
        E un proiect interesant de care nu știam (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 20:39)

trotuar [utilizator] i-a raspuns lui Namaste!

mersi de informație, are un scop diferit față de James Web.

Totuși e o diferență mare de complexitate între cele două proiecte. De la dimensiuni și masă până la condiții de funcționare.

Unul are 800Kg iar altul 6.1 tone.

eROSITA are dimensiunile de 1.3x2.6m ceea ce înseamnă că probabil în afară de panourile electrice care s-au extins după lansare totul era deja "ansamblat". James Web după lansare va avea 20x14m scutul termic iar oglinda un diametru de 6.5m (care și ea va trebui să fie desfășurată.

eROSITA consumă 500w și are nevoie de temperatură de -70C pe când Webb 2000w și temperatură de operare de -223C.

Cele mai mari riscuri ale lui WEB sunt desfășurarea scutului termic și a oglinzilor. Scutul termic format din 5 folii cu grosimea unui fir de păr ansamblat stil origami e extrem de sensibil.

Mai sunt și altele dar pe scurt ambele proiecte sunt interesante dar pe de parte cel mai complex și "valoros" e James Webb.

Cat despre accesibilitate pe moment nu există rachetă pentru oameni capabilă să facă drumul dus întors până acolo. Luna e aproximativ de 4 ori mai aproape.
          Multumiri pentru raspunsul pertinent; (Duminică, 26 decembrie 2021, 14:02)

Namaste! [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

cat despre "accesibilitatea" in L2 nu ma refeream nici o clipa la echipaj uman, ci exclusiv la obiect, JWST, doar! Consider, de altfel, ca magnetosfera terestra, datorita careia existam, cu intreaga biosfera!, reprezinta si limita insurmontabila de catre materia vie, biologica, "deep space" e total ostil vietii fiind numai de domeniul masinilor.
          Multumesc foarte mult pentru amabilul dvs raspuns competent.
          In lansarea cu succes dar atat de tardiva a JWST am admirat perfecta functionare a rachetei purtatoare ARIANE si cooperarea decisiva cu agentia spatiala franceza de la centrul din Guyana, entuziasmul colaborarii internationale pe traseul ecuatorial al rachetei !
          nu distanta conteaza (Duminică, 26 decembrie 2021, 20:49)

Votant Ilici [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

"Luna e aproximativ de 4 ori mai aproape. "

Da, este, dar nu distanta conteaza, ci delta-v necesara!
          Insa da, pe moment punctul L2 este greu accesibil.
          Este instabil, si eset greu sa lucrezi acolo. Luna are o gravitatie redusa, dar suficenta ca sa aconreze etajul descendent al LEM, ce actiona ca rampa de plecare pt etajul ascendent.
          Foarte greu de realizat o interventie cu echipaj uman in L2!
            Da și nu (Luni, 27 decembrie 2021, 1:06)

trotuar [utilizator] i-a raspuns lui Votant Ilici

Și distanța contează delta-v e o măsură bună pentru câtă energie e necesară pentru a deplasa un kilogram de "fier mort" dintr-o orbită în alta cât timp nu te interesează când ajunge.

Față de L2 Luna e relativ ușoară nu din cauza de a lucra la sol dar din cauză că poți folosi gravitația Lunii pentru a încetini, accelera.

Pt a ajunge în timp "util" pt un echipaj uman trebuie să accelerezi și să frânezi până la L2 dacă nu vrei un drum dus întors de 2 luni într-o capsulă minusculă.

Tot robotic e mai bine până nu putem "decola" din altă parte decât Pământul.
              100% de acord (Luni, 27 decembrie 2021, 11:09)

Votant Ilici [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

Sunt pe deplin de acord ca:
              "Tot robotic e mai bine până nu putem "decola" din altă parte decât Pământul."

Necazul este ca nu intotdeauna "robotul" se poate descurca fara oameni!
    Cu adevarat, o bijuterie... (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 17:59)

Lucky1 [utilizator]

"Un lucru nu trebuie uitat: față de Hubble, o mare diferență este că NU se poate interveni în niciun fel dacă ceva nu merge bine, astfel că totul trebuie să se desfășoare cât mai aproape de perfecțiune."

Ca orice lucru, care costa peste 10 miliarde de dolari, totul trebuie, si va fi, sa se desfasoare cu perfectiune.
    Dar, la fel a fost si cu Hubble. S-a comportat perfect pana ce anumite componente s-au uzat si a trebuit intervenit pentru inlocuirea lor.
    In acest moment, este adevarat, nu se va putea interveni dar, in doi - trei ani cel mult, racheta Starship a SpaceX va putea transporta personalul tehnic care sa intervina.
    Anul 2022 va deschide perspective nebanuite transportului si cercetarilor spatiale. Sunt o serie de rachete care, in caz de succes, vor fi omologate anul acesta : SpaceX Super Heavy/Starship, NASA SLS, Blue Origin New Glenn, ULA Vulcan Centaur.
    Asa ca sa fim optimisti!
      Da (Duminică, 26 decembrie 2021, 9:28)

gamma [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

Dupa lansare si mcc1 am sentimentul ca vom vedea imagini de la jwst , in 6 luni sau in 6 ani , ultima cifra rezultand in urma unei eventuale misiuni de salvare . O calatorie spre L2 este mai putin complicata decat aselenizarea , noile capabilitati de lansare ale SpaceX si chiar NASA (SLS) ar putea sa faca posibila o asemenea misiune .
        Uite un site util: (Duminică, 26 decembrie 2021, 12:34)

Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui gamma

cu toate fazele prin care a trecut si va trece telescopul.
      nasa (Duminică, 26 decembrie 2021, 16:01)

parbriz [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

nasa SLS e o gluma buna. Din pacate, in afara de SpaceX, toate sunt invechite ori prea scumpe. Asteptam concurenta, alftel SpaceX va creste preturile masiv
    Oamenii de stiinta se umfla-n pene (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 18:45)

Ultimul_Templier [utilizator]

Si sunt tare mindri de acest telescop, Care-i face sa uite o imensa UMILINTA: aceea ca nu pot face un transplant de nerv optic. Cu toate tehnologiile lor aparent uimitoare. Dar numai aparent...
      Just (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 20:26)

Tokeniza. Din carne de vake. [utilizator] i-a raspuns lui Ultimul_Templier

Dar brutarul tau stie sa faca operatii pe cord? Nu de alta, dar daca sunt astronomi, ar trebui sa fie si chirurgi. Altfel nu imi dau seama de ce ii compari...
      Asemanare (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 20:49)

xcristi [utilizator] i-a raspuns lui Ultimul_Templier

De obicei o replica asemanatoare este data de prea-credinciosii care contesta stiinta si ingeniozitatea omului. Vezi bine, ei se lauda cu atatea realizari dar nu pot face sa creasca un fir de iarba,...prin urmare Dumnezeu exista :) Nu zau! Pe ce va bazati? Voi sunteti aceia care credeti ce nu vedeti si refuzati sa credeti ce vedeti cu ochii vostri. Nici nu stiti cat de mult rau faceti copiilor cu astfel de remarci.
      Da știința e limitată (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 20:51)

trotuar [utilizator] i-a raspuns lui Ultimul_Templier

nici tranplant de nerv optic, nici de creier și nici măcar nu poate vindeca prostia.

Deci în viziunea ta nimeni nu are voie să se bucure de o realizare cât timp nu sunt în stare să realizeze un obiectiv oarecare X în cazul de față transplant de nerv optic ceea ce o prostie de fapt. Dacă reușești să conectezi un lucru așa de complex ca nervul optic cu creierul nu vei folosi un transplant de nerv optic (cu toate limitările transplanturilor) ci vei folosi o conexiune cu un ochi artificial (ca aici https://www.sciencealert.com/a-brain-implant-has-allowed-a-blind-woman-to-see-simple-2d-shapes-and-letters )
      ... (Sâmbătă, 25 decembrie 2021, 21:33)

samuraijack [utilizator] i-a raspuns lui Ultimul_Templier

Ce te face să crezi că oamenii de știință nu sunt umili? Probabil că tocmai ei, ca toate persoanele care cu cât sunt mai educate realizează că știu mai puțin, ar fi dintre cei mai umili dintre noi. Însă dacă vrei opusul umilinței caută-i pe cei care construiesc măgăoaie de betoane cu acoperișuri aurite pentru simplu motiv de a-și ascunde lipsa de smerenie.
        Ratoni albastri (Duminică, 26 decembrie 2021, 15:58)

parbriz [utilizator] i-a raspuns lui samuraijack

Oameni de stiinta sunt putini. Majoritatea sunt de pseudostiinta. Adica lucreaza pe linia propagandistica. Incalzire globala, vaccinare fortata. De astea.
      Nici Turnul Babel (Duminică, 26 decembrie 2021, 9:14)

Bandolino [utilizator] i-a raspuns lui Ultimul_Templier

încă nu l-au construit.
      Religia e o scuza pentru cei care nu invata! (Duminică, 26 decembrie 2021, 9:39)

Alui [utilizator] i-a raspuns lui Ultimul_Templier

Respectivele persoane se complac in a nu invata nimic important, in a stagna, fara a progresa, fara a-si imbunatati viata lor si a altora cu nimic. Unele, chiar nu pot invata aproape nimic datorita intelectului lor limitat. Religia le da o scuza sa ramana ignoranti! Iar cand altii fac ceva deosebit, comenteaza aiurea! Sunt persoane toxice din motivul asta, asa ca e mai bine sa le eviti daca vrei sa ai o viata de care sa fi multumit. Se vor plange intotdeauna din orice, asa ca n-ai cum sa-i faci sa aduca ceva constructiv la dezvoltarea ta personala, a altora sau chiar a lor. Lenesul lui Creanga, ala cu “da muieti is posmagii?” era un religios din asta in mod sigur.
      cu telescopul asta au cheltuit enorm, (Duminică, 26 decembrie 2021, 13:28)

Namaste! [utilizator] i-a raspuns lui Ultimul_Templier

trimitandu-l la spartul targului, nu de pe teritoriul USA ci prin agentia spatiala FRANCEZA (Europa!) din Guyana, cu racheta purtatoare ARIANE, care, da, a functionat impecabil!
        A fost gratis (Marţi, 28 decembrie 2021, 17:54)

gamma [utilizator] i-a raspuns lui Namaste!

Lansarea e contributia Europei la proiectul asta .
          Perfectiunea lansarii, indubitabila! (Marţi, 28 decembrie 2021, 18:59)

Namaste! [utilizator] i-a raspuns lui gamma

De sperat ca insusi JWST contine o mare si necesara doza de perfectiune, pe masura exrbitantului sau cost de fabricatie, care sa-i asigure, fara gres, succesul deplin !
    Sper ca parasolarul sa nu fie prea mare (Duminică, 26 decembrie 2021, 0:39)

Alui [utilizator]

… incat presiunea solara sa împinga telescopul in afara orbitei.
    intrebare (Duminică, 26 decembrie 2021, 10:07)

John_Re [utilizator]

unde-s specialiștii romani? n-a contribuit nimeni la proiectul asta?
      E plin de specialisti p'aci (Duminică, 26 decembrie 2021, 11:02)