Telescopul James Webb a ajuns la 600.000 km de Terra. Următoarele zile sunt decisive pentru întreaga misiune

Joi, 30 decembrie 2021, 11:27 Science - Spatiul

Un tehnician verifica oglinda telescopului James Webb
Telescopul spațial James Webb se găsește la 600.000 de km de Terra și a parcurs aproape jumătate din distanța către zona L2 Lagrange de unde va începe să facă observații astronomice. Telescopul a fost lansat în ziua de Crăciun cu o rachetă Ariane 5 și în aceste zile ar trebui să se deplieze uriașul parasolar care va păstra telescopul la o temperatură de -225 grade.

Pentru că telescopul este atât de mare el a putut fi lansat doar super-pliat în vârful rachetei Ariane, iar deplierea se face în peste 300 de mici pași, timp de 13 zile. Călătoria spre punctul L2 Lagrange durează 29 de zile și până la sosire mai sunt 24-25 de zile.

În aceste zile se depliază parasolarul format din cinci straturi, parasolar de dimensiunea unui teren de tenis fără de care instrumentele și oglinzile telescopului spațial nu au cum să funcționeze pentru că n-ar putea sta la rece.

Membranele parasolarului său au grosimea unui fir de păr uman și deplierea va consta în punerea în funcțiune a unui întreg sistem de motoare, balamale, angrenaje, cabluri, resorturi și scripeți. Orice eroare de funcționare în această etapă poate compromite misiunea total.

În ziua a 10-a ar trebui să se deplieze oglinda secundară, iar în ziua 12, la câteva zile după anul nou, ar trebui să se desfacă oglinda principală, cea cu diametru de 6,4 metri.

James Webb Space Telescope (JWST) a fost construit și pentru a ne arăta și cum s-au ”aprins” acum peste 13,4 miliarde de ani primele ”lumini”, într-un Univers super-întunecat. Telescopul ne va da mai multe date despre primele licăriri ale ”zorilor” universului, când primele stele și galaxii au început să-l populeze. Se speră că Webb, grație oglinzii uriașe și a capacității de a vedea în infraroșu, va permite vizualizarea mult mai clară a unor galaxii îndepărtate.

O a doua categorie de observații va fi în domeniul exoplanetelor pe care ne așteptăm să le vedem mai clar ca niciodată. Interesant este că atunci când s-a discutat în mod serios prima oară despre construirea telescopului nu se știa de existența unor exoplanete, dar de atunci au fost catalogat peste 4.000. Noul telescop va putea examina atmosfera exoplanetelor pentru a detecta bio-semnături care să indice prezența apei, metanului sau a altor substanțe.

James Webb Telescope ne poate da informații noi despre galaxiile primordiale, despre exoplanete, despre energia întunecată și despre găurile negre de la începuturile cosmosului.

Un pic exagerat (Joi, 30 decembrie 2021, 12:54)

feroviarul123 [utilizator]

Telescopul poate funcționa chiar daca un sau chiar doua membrane nu sunt desfășurate. Parasolarul a fost gândit sa răcească mult mai bine decât trebuie ca sa poate preveni o defecțiune. Poate funcționa și fără oglinzile laterale. Singurul punct absolut critic este oglinda reflectoare. daca aia nu se depliază corect ... pa si pusi. Si la asta nu merge sa te duci cu naveta ( ca nu mai au navete) ca la Hubble. Deci sa le dorim bafta si succes in desfășurare. Manevrele se executa controlat deci au un control la e se întâmpla. Dar oricând se poate bloca sau îngheța un scripete. Eu ma uit la NASA live .
      poate functiona (Joi, 30 decembrie 2021, 13:30)

justin [utilizator] i-a raspuns lui feroviarul123

dar nu la un nivel optim.

cam totul a fost gandit in cel mai mic detaliu (au pana si sisteme de incalzire pentru componente pentru a evita inghetul) si, pana acum, totul a mers perfect. (ex: si-a dublat timpul estimat de functionare doar pentru ca traictoria a fost perfecta si nu a necesitat alte corectii decat cele planificate).

le tinem pumnii
        E greu de spus ce este optim (Joi, 30 decembrie 2021, 14:52)

feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui justin

In principiu scopul acestui telescop este sa ne furnizeze niște răspunsuri. Care vor fi capabilitățile lui este greu de estimat. E ca și cum cobori într-o peșteră neexplorata și vrei sa știi dinainte cate stalactite sunt acolo. Speram sa vedem foarte departe în timp. Suficient sa avem marele răspuns? ma indoiesc. Cred ca vom mai lansa telescoape mai performante și mai mari pana vom avea răspunsuri complete. La fel ca Hubble e doar un pas în cercetare. Evident ar fi excepțional sa meargă totul perfect.
          nu e chiar asa de greu (Joi, 30 decembrie 2021, 18:58)

justin [utilizator] i-a raspuns lui feroviarul123

Panourile solare au scopul de a reduce temperatura. Cum JW va "vedea" in infrarosu, e crucial sa ramana la o temperatura cat mai scazuta, apropiata de 0 absolut, altfel va pierde o multime de informatii.

La cum ma astept, fiecare raspuns inseamna o noua intrebare.
          Asta cu uitatul inapoi in timp e relativa, tare mi-e frica ca unii o iau in adevaratul sens al cuvantului. Oricum ai lua-o, strict pentru intelegerea originii universului au fost alte telescoape mai puternice decat ce are JW (e.g. Planck).

JW ne va ajuta sa vedem mai departe, inclusiv primele galaxii formate. Si va ajuta si la indetificarea unor planete locuibile. Unii spera si la extraterestrii :) Si poate chiar va gasi viata extraterestra, dar nu inteligenta. JW va fi folosit si pentru a observa planete si sateliti din sistemul nostru solar. Poate va descoperi ceva pe Europa, cine stie?
      Nu văd exagerarea (Joi, 30 decembrie 2021, 14:53)

trotuar [utilizator] i-a raspuns lui feroviarul123

Dacă te uiti la filmuleț desfăsurarea membranelor se face toate 5 odată în 4 pași colț cu colț (2 au fost făcuți deja). După care se separă membranele între ele una câte una.

Dacă unul din colțuri nu se desfășoară cum trebuie misiunea e cam compromisă. Poate ai o margă de eroare la distanțarea între ele a membranelor dar nu știu cât de mare ținând cont că trebuie să aștepte nu știu câte luni să se răcească la temperatura de lucru.

Iar dacă temperatura de lucru nu este nominală cam degeaba l-ai lansat deoarece nu poți face observații în infraroșu dacă oglinzile se încălzesc de la soare.

Deja oglinda parțial umbrită și nedesfășurată are -57C față de -220C temperatura de lucru. Pe partea "încinsă" are între -6C și 9C
        Anumite sisteme au rezerve (Joi, 30 decembrie 2021, 15:53)

feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

Desfășurarea catargelor este o chestie simpla si repetata .
    Bani aruncati auirea! (Duminică, 2 ianuarie 2022, 20:16)

Votant Ilici [utilizator]

In loc sa arunce banii pe telescop amplasat in L2, mai bine ne dadeau noua banii, pentru subventionarea gigacaloriei si pentu galetile rosii electorale!