Telescopul spațial James Webb a ajuns la un milion de km de Terra și oglinda secundară s-a desfășurat complet

Joi, 6 ianuarie 2022, 9:23 Science - Spatiul

Telescopul James Webb - ilustratie
​Telescopul spațial James Webb se găsește la un milion de km de Terra și a parcurs peste două treimi din distanța către zona L2 Lagrange de unde va începe să facă observații astronomice. Telescopul a fost lansat în ziua de Crăciun cu o rachetă Ariane 5 și a mai depășit cu succes o etapă importantă: oglinda secundară s-a depliat. Pentru că telescopul este atât de mare, el a putut fi lansat doar super-pliat în vârful rachetei Ariane, iar deplierea se face în peste 300 de mici pași, timp de 13 zile. Călătoria spre punctul L2 Lagrange durează 29 de zile, până pe 23 ianuarie.

Cea mai recentă etapă depășită cu succes se referă la desfacerea oglinzii secundare care s-a fixat la capătul a trei brațe ce au 8 metri lungime. Oglinda secundară are diametrul de 74 cm și a fost pliată față-n-față cu oglinda mare, principală, pentru a încăpea în rachetă.

Această oglindă secundară va avea un rol foarte important în observații fiindcă va reflecta lumina colectată de oglinda principală și o va trimite la instrumentele telescopului.

Mai exact, rolul oglinzii secundare este să concentreze lumina colectată de oglinda principală într-o deschidere din centrul acestei oglinzi. Prin această deschidere lumina ajunge la o a treia oglindă, care o reflectă către instrumentele telescopului.

Foarte curând ar trebui să se desfacă oglinda principală, cea cu diametru de 6,4 metri.

James Webb Space Telescope (JWST) a fost construit și pentru a ne arăta și cum s-au ”aprins” acum peste 13,4 miliarde de ani primele ”lumini”, într-un Univers super-întunecat. Telescopul ne va da mai multe date despre primele licăriri ale ”zorilor” universului, când primele stele și galaxii au început să-l populeze. Se speră că Webb, grație oglinzii uriașe și a capacității de a vedea în infraroșu, va permite vizualizarea mult mai clară a unor galaxii îndepărtate.

O a doua categorie de observații va fi în domeniul exoplanetelor pe care ne așteptăm să le vedem mai clar ca niciodată. Interesant este că atunci când s-a discutat în mod serios prima oară despre construirea telescopului nu se știa de existența unor exoplanete, dar de atunci au fost catalogat peste 4.000. Noul telescop va putea examina atmosfera exoplanetelor pentru a detecta bio-semnături care să indice prezența apei, metanului sau a altor substanțe.

James Webb Telescope ne poate da informații noi despre galaxiile primordiale, despre exoplanete, despre energia întunecată și despre găurile negre de la începuturile cosmosului.

Bravo! Respect tuturor celor implicati in proiect! (Joi, 6 ianuarie 2022, 10:29)

Uhm [utilizator]

Cu adevarat un lucru fantastic realizat de omenire si care ne aduce o adiere de speranta ca ne aflam totusi, cu bune si cu cu rele, pe un drum al cunoasterii, al explorarii, al progresului catre o lume mai buna...

Stiri din acestea as vrea sa vad tot mai multe si nu mediatizati tot felul de trogloditi ramasi in evul mediu!
      Astea n-aduc bani (Vineri, 7 ianuarie 2022, 8:55)

persuasiv [utilizator] i-a raspuns lui Uhm

circul si troglodeala,da.
    Cam asta a fost ultimul hop (Joi, 6 ianuarie 2022, 11:00)

feroviarul123 [utilizator]

Restul oglinzilor laterale pot sa nu se deplieze ca telescopul poate funcționa fără ele. Dar sa speram ca si-au facut calculele si vor merge la fel de bine ca pana acum. Au avut ceva probleme la husa de la membrane ca nu le-au mers contactele dar au avut alti senzori sa vada ca husa s-a desfăcut. Si la oglinda aveau paln de rezerva dar motoarele de manevra ale bratelor fixe trebuiau sa meargă. Au facut o mulțime de teste pana s-au pus in mișcare. Au transmis in direct operațiunea. pe NASA blog.
    Foarte tare ... (Joi, 6 ianuarie 2022, 13:49)

gogu007 [utilizator]

Sustin astfel de proiecte, dar, din pacate pentru ei, nu vor descoperi ceea ce isi doresc cu adevarat sa descopere si anume o cauza naturala de care sa lege toata creatia, tot universul. E ca si cum te apuci sa cercetezi printre ramasitele unei bombe si te astepti sa descoperi cine a facut bomba. In cel mai fericit caz vei reusi sa pui ramasitele cap la cap si sa iti dai seama ca a fost candva o bomba care a explodat, dar cel care a construit bomba nu are cum sa fie in ramasitele ei. E contrar oricarei urme de logica. Raspunsul final va fi acelasi ca pana acum. A fost o intamplare. Chestia aia pur si simplu a explodat si s-a format universul, galaxiile, stele, planete, etc. Noi n-avem nici un scop. Nu venim de nicaieri si nu mergem niciunde. Emotiile, gandurile si tot ce simtim sunt doar niste procese chimice asupra carora noi n-avem de fapt control. Suntem rezultatul unor reactii chimice aleatorii. Nu avem nici un fel de libertate, doar ni se pare noua ca avem.
      Un comentariu alambicat (Joi, 6 ianuarie 2022, 23:43)