Telescopul spațial Hubble a detectat cea mai îndepărtată stea observată vreodată: numită Earendel, lumina sa a călătorit timp de 12,9 miliarde de ani pentru a ajunge la noi, scrie AFP.

Telescopul HubbleFoto: NASA

Rivalizând cu cele mai mari stele cunoscute, oamenii de știință estimează că masa acesteia este de cel puțin 50 de ori mai mare decât cea a Soarelui nostru și de milioane de ori mai strălucitoare decât aceasta.

Descoperirea a fost publicată miercuri în prestigioasa jurnală științifică Nature.

„La început, aproape că nu am crezut”, a declarat autorul principal Brian Welch de la Universitatea Johns Hopkins din Baltimore, SUA, într-un comunicat.

El a fost cel care a avut privilegiul de a numi această stea: Earendel înseamnă „steaua dimineții” în engleza veche.

Steaua „este atât de veche încât s-ar putea să nu fi fost făcută din aceleași materii prime ca stelele din jurul nostru de astăzi”, a explicat cercetătorul.

„Studiul lui Earendel va oferi o fereastră către o perioadă a Universului cu care nu suntem familiarizați, dar care a condus la tot ceea ce știm astăzi”, a adăugat el.

Această stea va fi astfel o țintă principală pentru noul telescop spațial James Webb, care se calibrează în spațiu. James Webb va observa această nouă stea anul acesta, a declarat într-un comunicat de presă Agenția Spațială Europeană (ESA), care operează telescopul împreună cu NASA.

Așa cum zgomotul unui obiect care se îndepărtează devine înăbușit, unda luminoasă trece de la frecvența vizibilă cu ochiul liber, la infraroșii.

Spre deosebire de Hubble, care are doar o mică capacitate în infraroșu, James Webb va funcționa doar în aceste lungimi de undă, permițându-ne să ne întoarcem și mai mult în timp către Big Bang.