NASA a confirmat că a descoperit, cu ajutorul telescopului Hubble, cel mai mare nucleu al unei comete observat vreodată, diametrul fiind de aproximativ 130 km, anunță agenția americană.

Marimi comparative ale nucleelor cometelorFoto: NASA

Cometele sunt rămășițe de la formarea sistemului solar, un fel de „deşeuri cosmice". Sunt corpuri compuse din praf amestecat cu gaze înghețate și apă. Mărimea unui nucleu de cometă nu depășește 15-20 km, majoritatea celor observate de aproape fiind de 2-3 km. Cu atât mai uimitoare este descoperirea de acum.

Nucleul este de 50 de ori mai mare decât nucleele celor mai cunoscute comete, iar masa este estimată a fi de 500.000 de miliarde de tone, ceea ce înseamnă de 100.000 de ori mai mare decât masa unei comete tipice care se găsește mai aproape de Terra.

Nucleul aparține cometei C/2014 UN271 (Bernardinelli-Bernstein) și imaginile au fost captate de telescopul Hubble pe 8 ianuarie 2022.

Cometa se află la peste 3 miliarde km depărtare de Soare și se deplasează cu aproximativ 35.000 km/h. Nu va fi niciodată un pericol pentru Terra, fiindcă va ajunge cel mai „aproape” la 1,6 miliarde km de noi, în 2031, iar asta înseamnă de peste zece ori distanța Terra - Soare.

Recordul era deținut până acum de o cometă descoperită în 2002, cu un nucleu de 100 km diametru. Acea cometă se numește C/2002 VQ94 și a fost depistată prin proiectul Lincoln Near-Earth Asteroid Research (LINEAR).

Cometa C/2014 UN271, cea care acum a doborât recordul, a fost descoperită de astronomii Pedro Bernardinelli şi Gary Bernstein în imaginile de arhivă realizate în cadrul proiectului Dark Energy Survey desfăşurat la Observatorul Inter-American Cerro Tololo din Chile.

Cometa a fost observată în noiembrie 2010, când se afla la 5 miliarde de km de Soare. De atunci, ea a fost studiată cu ajutorul telescoapelor terestre şi spaţiale

„Este un obiect uimitor, având în vedere cât de activ este, fiind și atât de departe de Soare”, a spus autorul principal al lucrării, Man-To Hui, de la Universitatea de Știință și Tehnologie din Macao. „Bănuiam că această cometă ar putea fi destul de mare, dar aveam nevoie de cele mai bune date pentru a confirma acest lucru”.