O imagine publicată luni de Observatorul European Austral (ESO) arată urmările exploziei unei stele de mari dimensiuni, surprinzând filamente imense de gaz luminos care a fost expulzat în timpul evenimentului de supernovă, relatează Reuters.

Nori uriasi de gaz rezultati in urma exploziei steleiFoto: European Southern Observatory

Se crede că steaua a avut o masă de cel puțin 8 ori mai mare decât cea a soarelui nostru înainte să explodeze, aceasta fiind situată în Calea Lactee, la o distanță de 800 de ani-lumină față de Pământ în direcția constelației Velele.

Imaginea stranie arată nori de gaz ce par roz și ramificații ce acoperă o zonă de aproximativ 600 de ori mai mare decât dimensiunea propriului sistem solar.

„Structura de filamente reprezintă gazul care a fost ejectat de explozia supernovei, care a creat această nebuloasă. Vedem materialul din interiorul unei stele pe măsură ce ea se extinde în spațiu. Acolo unde sunt părți mai dese unele dintre materialele supernovei interacționează cu gazul înconjurător și creează o parte a structurii filamentare”, explică Bruno Leibundgut, unul dintre astronomii de la ESO.

Imaginea a surprins rămășițele supernovei la 11.000 de ani după explozia stelei.

„Majoritatea acestor materiale strălucesc datorită atomilor de hidrogen. Frumusețea unor asemenea imagini constă în faptul că putem vedea direct materialele ce au fost în interiorul unei stele”, mai afirmă acesta.

Imaginea arată materiale cosmice acumulate de-a lungul a milioane de ani

„Materialele care s-au acumulat de-a lungul a numeroase milioane de ani sunt acum expuse și se vor răci de-a lungul a milioane de ani până când în cele din urmă vor forma noi stele. Aceste supernove produc numeroase elemente - calciu și fier - pe care noi le purtăm în corpurile noastre. Aceasta este o parte spectaculoasă a căii de evoluție a stelelor”, explică astronomul de la ESO.

Steaua propriu-zisă a devenit după explozie un pulsar, un obiect incredibil de dens care se învârte la viteze amețitoare. Pulsarii sunt o categorie aparte de stele neutronice, unele dintre cele mai compacte obiecte cunoscute în univers.

Steaua în cauză a devenit un pulsar ce se învârte de 10 ori pe secundă.

Imaginea publicată luni de ESO este un mozaic construit din fotografii făcute de camera OmegaCAM a telescopului VLT Survey găzduit la Observatorul Paranal din Chile.

Datele pentru imagine au fost colectate între 2013 și 2016 de către astronomii ESO.