Se apropie de Terra o cometă ce a fost descoperită în martie anul trecut, cometă ce nu va fi un pericol pentru Pământ, va putea fi observată chiar și cu ochiul liber în unele zone, dar mult mai bine cu un binoclu sau o lunetă. Când poate fi cel mai bine observată și ce repere vă veți putea lua pe cer, pentru a o găsi mult mai repede.

Cometa C2022 E3 (ZTF)Foto: Dan Bartlett / AFP / Profimedia

​Cometa denumită C/2022 E3 (ZTF) a parcurs cam 600 de milioane de km în mai puțin de un an și va ajunge suficient de aproape de Terra (la 42 milioane km), încât să poată fi văzută cu ochiul liber. Cometa a fost descoperită de astronomii Bryce Bolin și Frank Masci, cu ajutorul observatorului Zwicky Transient Facility, Palomar, California. Hărți cu traseul cometei puteți vedea aici.

Cometa va putea fi văzută cel mai bine în jurul datei de 1 februarie, iar un interval mai mare de zile în care poate fi observată cu succes este 30 ianuarie - 5 februarie, cu condiția să fie cer senin și să fiți cât mai departe de luminile orașului.

Sunt o serie de aplicații de Android sau iOS care vă pot ajuta să găsiți cometa, cu condiția să faceți mai întâi o calibrare corectă a smartphone-ului, astfel încât aplicația să indice exact locul diverselor corpuri cerești. După ce o găsiți pe cer un sfat util este să obișniuți ochii cu întunericul și 10-15 minute să nu mai priviți la telefon sau la o altă sursă de lumină.

Dacă nu o descoperiți cu ochiul liber, va ajuta mult să o priviți printr-un binoclu sau printr-o lunetă.

Există și un mod mai simplu de a găsi cometa, evident, tot cu condiția ca cerul să fie senin.

Vor fi câteva ocazii în care cometa va fi mai ușor de găsit, fiindcă va trece pe lângă obiecte strălucitoare: pe 5 februarie trece pe lângă steaua Capella, una dintre cele mai strălucitoare stele de pe cerul nopților de iarnă. Pe 11 februarie cometa va trece pe lângă Marte, iar pe 14 februarie va trece pe lângă steaua Aldebaran.

Privită prin telescop sau printr-o lunetă mai bună, cometa ar trebui să se vadă verde, datorită compoziției chimice.

NU va fi una dintre cele mai strălucitoare comete privite de pe Terra. Una dintre cele mai strălucitoare comete din ultimii 150 de ani a putut fi văzută din Spania, în 1882, iar cea mai strălucitoare cometă văzută de oameni în secolul trecut a fost denumită Ikeya-Seki, putând fi admirată mai ales din Japonia, în 1965.

S-a scris mult că această cometă a mai trecut pe lângă Terra acum 50.000 de ani și că va mai reveni tot peste câteva zeci de milenii.

Nu este chiar așa. Bryce Bolin - unul dintre cei doi descoperitori ai C/2022 E3 - a răspuns, la o întrebare adresată de HotNews.ro, că din orbita cometei se poate deduce faptul că aceasta provine din regiunea denumită „norul lui Ort” care este o vastă întindere presărată cu bucăți de comete înghețate rămase de la formarea sistemului solar. El mai spune că, dată fiind orbita cometei, nu se poate spune că trece pe lângă Terra o dată la 50.000 de ani.

Și astronomul Adrian Șonka a explicat acest lucru, pentru HotNews.ro: „Cometa aceasta nu este periodică, n-o să ne mai viziteze niciodată, nu știu de unde a apărut informația asta că ne va vizita peste 50.000 de ani. Nu este o cometă periodică și nu se va întoarce niciodată la Soare. Acum o vedem pentru prima și ultima oară, este prima ei trecere pe lângă Soare, dar și ultima”.