Cometa verde C/2022 E3 este în aceste zile la cea mai mică distanță față de Terra, la 42 milioane km, ceea ce înseamnă de peste 100 de ori mai mult decât distanța Pământ - Lună. Contrar celor scrise în presă, dată fiind orbita cometei, nu se poate spune că trece pe lângă Terra o dată la 50.000 de ani, a explicat pentru HotNews.ro unul dintre descoperitorii cometei.

Cometa C2022 E3 (ZTF)Foto: Dan Bartlett / AFP / Profimedia

Cometa poate fi văzută și online. Spre exemplu, proiectul The Virtual Telescope deschide un live de YouTube pe 2 februarie, la ora 6.00.

În aceste nopți vederea cometei va fi îngreunată de faptul că pe cer va străluci aproape toată noaptea Luna, iar pe 5 februarie se produce faza de Lună plină.

Cometa a fost descoperită pe 2 martie 2022 de astronomii Bryce Bolin și Frank Masci, cu ajutorul observatorului Zwicky Transient Facility, Palomar, California. Numele ZTF vine de la inițialele observatorului cu ajutorul căruia a fost descoperită cometă. Aici puteți citi mai multe despre cum puteți observa cometa.

În nopțile de 1 și 2 februarie cometa este la 42-44 milioane km, cea mai mică distanță față de Terra, și sunt șanse să fie văzută cu ochiul liber dacă este senin și dacă sunteți în afara orașelor. De ajutor ar fi un binoclu și există o serie de aplicații de Android sau iOS care vă pot ajuta să găsiți cometa, cu condiția să faceți mai întâi o calibrare corectă a smartphone-ului, astfel încât aplicația să indice exact locul diverselor corpuri cerești.

Vor fi câteva ocazii în care cometa va fi mai ușor de găsit, fiindcă va trece pe lângă obiecte strălucitoare: pe 5 februarie trece pe lângă steaua Capella, una dintre cele mai strălucitoare stele de pe cerul nopților de iarnă. Pe 11 februarie cometa va trece pe lângă Marte, iar pe 14 februarie va trece pe lângă steaua Aldebaran.

Privită prin telescop sau printr-o lunetă mai bună, cometa ar trebui să se vadă verde, datorită compoziției chimice.

S-a scris mult că această cometă a mai trecut pe lângă Terra acum 50.000 de ani și că va mai reveni tot peste câteva zeci de milenii.

Nu este chiar așa. Bryce Bolin - unul dintre cei doi descoperitori ai C/2022 E3 - a răspuns, la o întrebare adresată de HotNews.ro, că din orbita cometei se poate deduce faptul că aceasta provine din regiunea denumită „norul lui Ort” care este o vastă întindere presărată cu bucăți de comete înghețate rămase de la formarea sistemului solar. El mai spune că, dată fiind orbita cometei, nu se poate spune că trece pe lângă Terra o dată la 50.000 de ani.

Și astronomul Adrian Șonka a explicat acest lucru, pentru HotNews.ro: „Cometa aceasta nu este periodică, n-o să ne mai viziteze niciodată, nu știu de unde a apărut informația asta că ne va vizita peste 50.000 de ani. Nu este o cometă periodică și nu se va întoarce niciodată la Soare. Acum o vedem pentru prima și ultima oară, este prima ei trecere pe lângă Soare, dar și ultima”.

NU va fi una dintre cele mai strălucitoare comete privite de pe Terra. Una dintre cele mai strălucitoare comete din ultimii 150 de ani a putut fi văzută din Spania, în 1882, iar cea mai strălucitoare cometă văzută de oameni în secolul trecut a fost denumită Ikeya-Seki, putând fi admirată mai ales din Japonia, în 1965.

Sursa foto: Dreamstime.com