​Joi dimineața, la ora 06:15 UTC, de pe rampa de lansare 31/6 a cosmodromului Baikonur, decola spre orbită terestră joasă nava cargo Progress MS-22, cu ajutorul unei rachete Soiuz- 2.1a. Poate părea o misiune obișnuită de aprovizionare a Stației Spațiale Internaționale, însă odată cu lansarea navei Progress MS-22, s-au pus în mișcare o serie de evenimente care vor conduce la rezolvarea actualei crize de la bordul avanpostului orbital.

SSIFoto: NASA / Sciencephoto / Profimedia

Lansarea a fost un succes și în aceste momente nava este pe orbita Pământului, pregătindu-se pentru andocarea cu stația spațială în dimineața zilei de sâmbătă. Marți, nava Progress MS-20, după ce, cu ajutorul propulsoarelor de la bord a ajustat orbita Stației Spațiale Internaționale, s-a desprins de modulul rusesc Zvezda, eliberând astfel portul de andocare pentru Progress MS-22 (Progress MS-21 este andocată la modulul Poisk de la finalul lunii octombrie).

La doar câteva ore după decuplarea de ISS, Progress MS-20 a revenit distructiv prin atmosferă, undeva deasupra Oceanului Pacific (deși seamănă între ele, navele Progress, spre deosebire de capsulele Soiuz, nu sunt proiectate pentru a supraviețui revenirii prin atmosferă și nici nu pot transporta echipaj spre sau dinspre orbită; iar distrugerea acestora în timpul revenirii prin atmosferă este și o metodă eficientă pentru ca echipajul de la bordul stației spațiale să scape de deșeurile de la bord).

Pentru ca Stația Spațială Internațională să își poată modifica eficient orbita în cazul în traiectoria acesteia se intersectează cu un deșeu orbital, o navă Progress trebuie să fie mereu atașată de stație (deși există și propulsoare ale stației care pot să facă acest lucru, dacă ar fi nevoie).

Așa că Progress MS-21 va rămâne atașată la Poisk până când Progress MS- 22 va andoca la modulul Zvezda, lucru care va avea loc sâmbătă dimineața, la ora 08:47 (evenimentul va fi transmis în direct de NASA TV). Ulterior acestei andocări, Progress MS-21 va părăsi modulul Poisk, pentru a face loc capsulei Soiuz MS-23, care la finalul lunii februarie va decola fără echipaj la bord și va andoca la ISS, unde va fi folosită pentru a înlocui capsula cu probleme Soiuz MS-22 (andocată la Rassvet).

Abia după ce Soiuz MS-23 va andoca în siguranță, Soiuz MS-22 se va desprinde de ISS și va ateriza fără echipaj la bord, permițând astfel inginerilor ruși să verifice starea capsulei, care în 15 decembrie 2022 a pierdut tot lichidul de răcire, probabil în urma unui impact cu un micrometeroid. A fost a 83-a lansare a unei nave rusești Progress spre Stația Spațială Internațională, motiv pentru care NASA folosește pentru această misiune denumirea Progress-83P.

La bordul navei se află 1.3 tone de provizii și obiecte personale, peste 700 de kilograme de combustibil pentru propulsoarele Zvezda ale stației spațiale, 420 litri de apă pentru echipaj și 40 de kilograme de oxigen. După ce proviziile vor fi descărcate de echipaj, nava Progress va fi umplută cu deșeuri, care își vor găsi sfârșitul peste câteva luni, tot deasupra Oceanului Pacific, la fel ca celelalte nave Progress de până acum.

Alături de varianta cargo a capsulei Dragon și de capsula Cygnus, Progress reprezintă una din variantele prin care NASA și restul agențiilor spațiale partenere pot trimite provizii și echipamente pe Stația Spațială Internațională. JAXA (agenția spațială niponă) folosea până în 2020 vehiculul H-II (HTV) pentru același scop, retras însă după 9 misiuni reușite, însă de anul viitor va începe să folosească noul vehicul cargo HTV-X.

Pentru mai multe informații din lumea științei ne găsiți și pe noua noastră pagină de Facebook HotNews.ro Science. Suntem la doar un click distanță.