​SpaceX va încerca joi să lanseze din nou sistemul Starship pentru primul zbor al celei mai puternice rachete din lume. La încercarea de luni au fost probleme cu o valvă, așa că lansarea a fost anulată cu nouă minute înainte de ora când motoarele ar fi trebuit pornite.

Sistemul StarshipFoto: Reginald Mathalone/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia Images

Încercarea următoare va fi pe 20 aprilie, joi, într-o „fereastră” de 62 de minute, cuprinsă între orele 16.28 și 17.30 (ora României). Ora locală din Texas va fi cuprinsă între 9.28-10.30.

Sistemul Starship are 120 metri înălțime și este complet reutilizabil, ceea ce îl face extrem de important pentru viitorul explorării spațiale, dacă ținem cont că nici rachetele SLS și nici Ariane nu sunt reutilizabile. Dacă lucrurile vor funcționa bine, costurile lansărilor spațiale vor scădea mult.

La mai puțin de 3 minute după lansare, segmentul Super Heavy ar trebui să se desprindă de Starship și Super Heavy ar trebui să mai zboare încă șase minute și apoi va ateriza în Golful Mexic.

Nava Starship va ajunge pe orbită și apoi ar trebui să revină cu bine în ocean, undeva în zona insulelor Hawaii.

Sistemul Starship este asamblat pe rampa de lansare din Boca Chica încă din 5 aprilie, s-a făcut o primă încercare de lansare pe orbită în 17 aprilie, dar a fost o problemă de presurizare la una dintre valvele de la prima treaptă.

Cei de la SpaceX au fost reținuți în așteptări și spun că, dat fiind că este primul test al sistemului complet Starship, este normal să apară probleme.

Ajungerea pe orbită cu sistemul Starship este un pas complicat din punct de vedere tehnic, așa că multe componente au fost testate separat. Totul trebuie să fie pus la punct, iar de aici au venit amânări, pentru că se vorbea despre efectuarea primului test orbital încă din 2020 și 2021.

Până acum, componentele sistemului Starship au fost testate separat: unele au revenit cu succes la sol, altele au explodat.

Musk a anunțat în septembrie 2018 numele Starship, vorbind despre structura sistemului cu care, în viitorul îndepărtat, în versiuni mai puternice ale rachetei, oamenii ar putea ajunge pe Marte. Până acum cinci ani, viitoarea rachetă era cunoscută sub numele Big Falcon Rocket (BFR).

Sistemul este format din două părți: Starship este nava spațială/treapta superioară, iar Super Heavy este boosterul (motorul de rachetă) de care este nevoie pentru a scăpa de atracția gravitațională a Pământului.

1. Starship are 50 de metri înălțime și 9 metri diametru și dispune de o suprafață mare de încărcare și de șase motoare Raptor. Prototipul de Starship folosit la acest prim zbor se numește Ship 24.

2. Super Heavy a fost descris de Elon Musk ca fiind „cel mai mare obiect zburător construit vreodată”. Are 33 de motoare Raptor și este o rachetă super-puternică. Treapta Super Heavy are 69 de metri înălțime și capacitatea rezervoarelor va fi de 3.400 tone de combustibil, de aproape trei ori mai mare decât la treapta Starship. Generațiile următoare vor avea o capacitate de 3.800 tone.

Prototipul de Super Heavy ce va fi folosit la primul zbor orbital se numește Booster 7.