Sonda spațială marțiană a Emiratelor Arabe Unite, care orbitează de doi ani în jurul Planetei Roșii, a observat cu o precizie fără precedent mica lună Deimos, aruncând o nouă lumină asupra originilor acestui satelit misterios al lui Marte, potrivit AFP.

Deimos si MarteFoto: AFP / AFP / Profimedia

Sonda „Al-Amal”, prima misiune interplanetară arabă, a reușit să zboare la o distanță de 110 km de Deimos, un corp stâncos neregulat, în formă de bob de fasole, cu o lungime de doar 12 km, care, împreună cu companionul său mai mare Phobos, este una dintre cele două luni ale lui Marte.

Este pentru prima dată, de la misiunea Viking Mars din 1977, când o navă spațială zboară atât de aproape de acest satelit natural rar întâlnit, au anunțat luni oficialii Emirates Mars Mission (EMM), în cadrul adunării Uniunii Europene de Geoștiințe de la Viena.

În timpul survolărilor Deimos, care au început în ianuarie, Hope a reușit să facă observații de o precizie fără precedent, în special datorită camerei sale EXI, care oferă imagini color de înaltă rezoluție în mai multe lungimi de undă.

Datele au dezvăluit „partea întunecată” a micii luni, care orbitează la aproximativ 23 000 km de Marte și a cărei compoziție nu a fost niciodată studiată.

„Nu suntem siguri de originile lui Phobos și Deimos”, a declarat Hessa Al Matroushi, cercetătorul șef al misiunii EMM, într-un comunicat.

„O teorie susținută de mult timp este că sunt asteroizi” din centura de asteroizi care au fost „capturați” pe orbita Planetei Roșii, a precizat ea.

Origine planetară și nu asteroid?

Dar observațiile apropiate ale sondei Hope indică o origine planetară pentru această lună.

La fel ca și companionul său Phobos, corpul ceresc are „proprietăți în infraroșu mai apropiate de rocile bazaltice de pe Marte decât de cele ale meteoritului care a căzut în apropierea lacului Tagish din Canada”, „adesea folosit prin analogie pentru a studia Phobos și Deimos”, potrivit lui Christopher Edwards, cercetător al instrumentului EMIRS.

„Hope” va continua să survoleze Deimos pe tot parcursul anului 2023 pentru a colecta mai multe date, a precizat agenția spațială din Emiratele Arabe Unite, care a decis să prelungească misiunea pe Marte cu încă un an.

În februarie 2021, Emiratele Arabe Unite au plasat sonda Hope pe orbita planetei Marte, devenind prima țară arabă care a reușit o astfel de performanță.

Bogata țară din Golf intenționează, de asemenea, să trimită un rover fără echipaj uman pe Lună până în 2024.