Un asteroid cu totul special va trece vineri cu foarte mare viteză prin apropierea Terrei, iar partea deosebită ține de mărimea asteroidului, care este cât o clădire. Din fericire, nu există vreun pericol de impact.

Asteroizi - ilustratieFoto: Pop Nukoonrat, Dreamstime.com

Asteroidul denumit 2023 HT4 are 76 de metri în diametru, ceea ce îl pune la egalitate cu o clădire cu multe etaje. Corpul ceresc va trece vineri cu o viteză de peste 32.000 km/h, dar nu avem motive să ne temem, fiindcă în cel mai apropiat punct se va afla la 6 milioane de km de Terra, arată calculele NASA.

Acest asteroid a mai trecut prin apropierea pământului în martie 2015 și va reveni în 2031.

NASA a catalogat mulți asteroizi care se apropie de Terra și publică liste cu aceștia. Pe 21 mai se va apropia de Terra la un milion de km (așadar de șase ori mai aproape decât asteroidul din 12 mai) un corp ceresc denumit 2023 JK. Diferența esențială este că diametrul său este mult mai redus: 40 de metri.

Ce sunt asteroizii și de câte feluri sunt

Asteroizii sunt rămășițe plantezimale sau mici planete de la începuturile sistemului solar, acum 4,5 miliarde de ani. Ar fi trebuit să formeze o planetă, dar gravitația puternică a lui Jupiter i-a împiedicat. Asteroizii sunt foarte utili în explorarea spațiului, fiindcă se presupune că au rămas neschimbați de la formarea sistemului solar și dacă îi studiem putem afla lucruri esențiale de la formarea cosmosului.

Termenul ”asteroid” înseamnă ”asemănător cu o stea” și a prins pentru că, spre deosebire de planete, care apăreau precum niște discuri prin telescoapele de atunci, obiectele proaspăt descoperite nu se deosebeau de stele decât prin mișcare.

Majoritatea asteroizilor sunt alcătuiți în întregime din piatră, alții sunt metalici, iar alții sunt formați dintr-o combinație între cele două. Analizele spectrale au dus la clasificarea asteroizilor în trei ramuri: cei de tip C (bogați în carbon), de tip S (bogați în silicat) și de tip M (bogați în metal).

Circa trei sferturi dintre asteroizi sunt de tip C, iar cei de tip S reprezintă 15% din total. Asteroizii de tip S conțin nichel, fier și magneziu.

Sursa foto< Dreamstime.com