Cu cat aflam mai multe despre Marte, cu atat mai asemanator pare el cu Pamantul. Cel putin in ce priveste prezenta ghetii. Daca sonda Phoenix a gasit gheata la o mica distanta de suprafata solului martian, noi date obtinute de Mars Reconnaissance Orbiter par sa indice ca pe Marte se gasesc adevarati ghetari.

Descoperirea, publicata saptamana aceasta de revista Science, provine de la radarul SHARAD imbarcat pe Mars Reconaissance Orbiter, un instrument capabil sa detecteze formatiuni prezente in sol. Mai precis, SHARAD a gasit doua formatiuni imense (de cateva zeci de kilometri), formate aproape in totalitate din gheata.

Ghetarii se afla in apropierea zonei ecuatoriale a planetei Marte, in jurul a 30 de grade latitudine nordica si sunt complet acoperiti de un strat de sol care ii ascunde, dar ii si protejeaza. Pana acum, aceste formatiuni au fost considerate de majoritatea cercetatorilor ca fiind alcatuite in principal din roca, cu mici urme de gheata. Datele trimise de SHARAD par sa indice insa ca avem de-a face cu un ghetar relativ omogen, fara fragmente mari de roca pe dinauntru.

De fapt, datele trimise de Mars Reconnaissance Orbiter sunt inca masuratori fizice si nu chimice. Cu alte cuvinte, nu stim sigur care este compozitia formatiunilor astfel descoperite. Cercetatorii sustin insa ca este foarte putin probabil sa poata fi vorba de altceva decat de gheata. Ce e insa surprinzator este cum de aceste cantitati mari de gheata nu s-au topit inca, mai ales in zonele aproape ecuatoriale ale planetei.

De fapt, in aceste regiuni, gheata nu se poate nici forma, nici pastra pe suprafata, cel putin nu in prezent. Cu alte cuvinte, ghetarii astfel descoperiti si protejati de un strat protector de sol trebuie sa fie foarte vechi.

Cata gheata este pe Marte?

E destul de neclar cata gheata contin aceste formatiuni destul de intinse. Unul dintre ghetari pare sa aiba o grosime de cel putin 800 de metri. Insa SAPHARD n-a terminat investigatia formatiunilor pe toata suprafata lor. Este clar insa ca avem de-a face cu cel mai mare depozit de gheata descoperit pe Marte pana in prezent.

De ce este importanta aceasta descoperire ? Ei bine, ea se leaga in primul rand de problema indelung discutata a viitoarelor misiuni martiene cu personal uman la bord, sau chiar de proiectele de teraformare a planetei Marte. In orice proiect de a face din Marte o planeta locuibila, prezenta apei este vitala.