Hotscience

de Dana Jalobeanu     HotNews.ro
Marţi, 30 decembrie 2008, 19:44 Science - Spatiul

Marte, emisfera sudica
Foto: NASA
Sonde spatiale, apa pe Marte, apa pe Satelitii lui Saturn: 2008 a fost un an plin pentru astronomi. L-am invitat pe Mirel Barlan, de la Observatorul astronomic din Paris sa ne alcatuiasca un top al celor mai interesante stiri din domeniul explorarii Sistemului Solar. Este un top care se invarte imprejurul unui singur subiect : 2008 pare sa fie, pentru unii astronomi cel putin, anul in care am aflat cele mai multe lucruri despre Marte.

2008 a fost un an plin de stiri despre Sistemul Solar, stiri furnizate de sondele spatiale aflate la lucru. Poate ca cea mai harnica dintre sondele spatiale a fost Cassini, exploratorul sistemului de sateliti ai planetei Saturn.

Sonda spatiala Messenger a ajuns la Mercur, deschizand o noua linie de explorare, a unei planete mai putin explorate. Daca e insa sa tragem linie si sa adunam descoperirile deja facute, pe locul intai in top este tot planeta Marte, planeta cea mai bine explorata din Sistemul Solar.

Dr. Mirel Barlan : Cred ca totusi misiunea spatiala a anului 2008 ar trebui sa fie misiunea Phoenix. Este prima misiune spatiala operata de o universitate, Universitatea din Arizona. Phoenix va ramane probabil in istorie ca « misiunea excavator » : ea a sapat in solul martian, adunand probe de materie si a gasit o zona substantiala de gheata la cativa centimetri adancime in solul martian.

Phoenix pe solul martian
Foto: NASA

Misiunea Phoenix a fost din toate punctele de vedere un succes : a trimis pe Pamant peste 30.000 de imagini, a colectionat date meteorologice, a efectuat experimente pe laboratorul atasat si a functionat mai mult decat era prevazut in proiectul de lansare. Si a gasit ceea ce cauta, adica apa (sub forma de gheata).

Ce a mai reusit Phoenix a fost sa masoare ph-ul solului martian (egal cu 8, deci un sol mai degraba alcalin) si sa determine compozitia lui chimica.

Ce n-a gasit Phoenix in sol sunt substantele organice. Sau viata. Jocul nu e insa pierdut : cantitati mari de apa au existat in trecut pe Marte, gheata exista inca, si nu e cu totul exclus ca investigatii viitoare sa descopere si altceva.

O alta serie de descoperiri interesante realizate de Phoenix se refera la atmosfera martiana.

Dr. Mirel Barlan: Experientele meteo dovedesc ca exista o circulatie atmosferica importanta. S-au putut pune in evidenta si fotografia nori, s-au masurat vanturi. Norii martieni, stim acum, sunt incarcati cu cristale de gheata.

Inca nu stim daca pe Marte ninge, asa cum ninge pe Pamant. Ar fi un interesant subiect pentru cercetari viitoare.

Anul Internatinal al Astronomiei (Miercuri, 31 decembrie 2008, 1:34)

StiintaAzi.ro [anonim]

Anul International al Astronomiei va fi aniversat si in Romania. Puteti afla lista oficiala a acestor organizari pe siteul Observatorului Astronomic de la Bucuresti (http://www.astro.ro/IYA2009.html).

Daca vreti sa vedeti ce observatoare astronomice, asociatii de astronomie sau astrocluburi sunt in judetul dumneavoastra, vedeti lista (ce se va tot actualiza) la StiintaAzi.ro aici. Dand click pe un judet, aflati mai multe informatii.

In plus, noi vom scoate o brosura "Universul pe intelesul tuturor", precum si un calendar pe 2009 cu imagini din Univers, ce il vom oferi gratuit liceelor partenere in varianta tiparita si in varianta online tuturor romanilor. Sarbatori fericite!
    Atentie si la propaganda (Joi, 1 ianuarie 2009, 0:21)

Ars [anonim]

Mare grija Dana si la propaganda stiintifica. Exista si asa ceva precum banuiesc ca stii. Sunt oameni peste tot si unde exista fonduri si mecanisme pentru obtinerea acelor fonduri coruptia isi face loc usor.

Deja din vocabularul folosit (zona substantiala de gheata) se simte cum se impinge faptul stiintific (mult mai sarac si mai dubitabil) catre propaganda cu bataie catre obtinere de fonduri.

Daca e gheata asa de multa si aprope de suprafata solului (cativa centimetri) probabilitatea e mult prea mare ca ea sa apara si lesne si sa fie vizibila deja.
      zona substantiala (Vineri, 2 ianuarie 2009, 20:07)

Mirel [anonim] i-a raspuns lui Ars

Propaganda stiintifica nu trebuie confundata cu impostura stiintifica. Misiunea Phoenix ramane, dupa mine, drept misiunea de referinta a anului 2008. Aceasta in contextul in care planeta Marte este explorata sistematic, prin sateliti artificiali sau si prin intermediul roverelor, de aproape un deceniu. Rezultatele stiintifice obtinute de Phoenix sunt de netagaduit. Misiunea in sine ramane modesta in materie de buget, urmatoarele misiuni planificate (ExoMars si Mars Science Laboratory) depasesc cu mult aceste costuri. Expresia "zona substantiala cu gheata" nu inseamna altceva decat ilustrarea schimbarii conceptiei oamenilor de stiinta referitor la prezenta ghetii (de apa) pe Marte. Daca veti cauta in literatura, pana acum 10 ani oamenii de stiinta erau quasi-unanimi privitor la cantitatile foarte mici de apa (in faza solida) care ar putea exista pe Marte.
      Cu titlu personal, nu am nici o implicare stiintifica in studiul planetei Marte. Modesta mea experienta profesionala nu-mi permite sa evoc un singur nume de cercetator roman care sa fie implicat in studiul lui Marte, dar astept cu mare placere sa fiu contrazis si sa-mi imbogatesc vocabularul cu noi nume de romani care fac cercetare.